Alfa Romeo GT Junior '70 'restaurata professionalmente'

Te koop: Alfa Romeo GT Junior '70 'restaurata professionalmente'

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Alfa Romeo GT Junior '70 'restaurata professionalmente'

Deze auto doorsturen

Betreft Alfa Romeo GT Junior '70 'restaurata professionalmente'
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 24.089   Vermogen 90 pk
Bouwjaar 1970   Cilinderinhoud 1298 cc
Kleur exterieur Verde Pinot   Motor configuratie 4 cylinder lijn met carburateurs
Kleur interieur Tabacco   Motor nummer Matching
Bekleding Skai   Velgen 15 inch staal
0 - 100 km/u 12,6 sec   Banden Uniroyal
Topsnelheid 165 km/u   Productieaantallen 91195
Chassisnummer AR3351219   Overig Geheel gerestaureerd.
Export/import service

Model historie en beschrijving

'Mijn klassieke auto is ontworpen door Giorgetto Giugiaro'. Wie dit kan zeggen wekt, ook bij niet autoliefhebbers, de indruk een echte liefhebber of zelfs kenner van stijlvolle auto ontwerpen te zijn. Ziet men vervolgens uw keuze in werkelijkheid dan zal een ieder overtuigd zijn van uw oog voor het allermooiste op wielen. Immers de Alfa Romeo 105 serie, algemeen aangeduid als 'de Bertone', kent vanuit iedere invalshoek geen verkeerde lijn. Niet vaak zag de autoindustrie in dit marktsegment een dergelijk perfect ontwerp ten tonele verschijnen. De schoonheid van het ontwerp is ongetwijfeld de belangrijkste reden van de populariteit van dit model. Hoewel ook de rijeigenschappen en betrouwbaarheid hier in belangrijke mate toe bijdragen. Het karakter van de GT's uit de 105 serie is zelfs wanneer u geblinddoekt zou zijn overduidelijk herkenbaar te voelen én te horen. De toch niet geringe 89pk en vijf versnellingen bezorgen de auto een hoge mate van souplesse en rijcomfort. Dit fraaie direct uit Italië afkomstige exemplaar is zeer vakkundig gerestaureerd. Niet vanwege roest, de auto komt uit een prettige landklimaat omgeving, doch om cosmetische redenen werd de auto professioneel en zonder voorbehoud opnieuw opgebouwd. Dat is best bijzonder, gezien de marktwaarde van dit type auto zijn serieuze restauraties vaak kostbaarder dan wat men ooit voor de auto terugkrijgt. Uit liefde voor zijn al lang gekoesterde bezit liet de tweede Italiaanse eigenaar de auto voorzien van een nieuwe laklaag, een nieuw interieur en liet hij de techniek grondig herzien en waar nodig reviseren. Zie hier het resultaat. Het werk werd overigens zo'n acht jaar terug uitgevoerd dus weten we nu door het ontbreken van ook maar één korreltje roest zeker dat het goed is uitgevoerd. In verhouding tot de gemaakte kosten en de voortdurende waardestijging van deze serie Alfa Romeo's is de huidige aanschafprijs ook een verantwoorde investering te noemen.

Uitrusting

Aan opties werd in de tijd van deze Alfa nog niet veel aandacht besteed. Vermeldenswaardig zijn wel het fraaie originele Hellebore stuur en de knop op de versnellingspook van echt hout.

Exterieur

De prachtige carrosserie van deze GT is waar het allemaal om draait. Een motor is 'eenvoudig' te reviseren of te vervangen, roestig plaatwerk is meestal het begin van het einde. De diverse kritische delen van een Bertone krijgen dan ook altijd onze speciale aandacht. Geen deurrand, dorpel of kriksteun heeft hier roest. De carrosserie is geheel gaaf, strak en roestvrij. Alle flensranden en puntlassen zijn voelbaar en zichtbaar. Het betreft hier een zeer goed uitgevoerde restauratie. De veel gezochte lakkleur Verde Pinot is origineel op deze GT Junior. De lak is geheel onbeschadigd en diep glanzend. De auto heeft rondom mooie symmetrische passingen. De RVS bumpers zijn keurig, links achter heeft de bumper een paar kleine parkeerdeukjes. Het glaswerk is rondom onbeschadigd. Mooi aan deze GT is dat de auto gerestaureerd is terwijl dat feitelijk niet te zien is, de auto heeft een bijzonder fraaie originele uitstraling. Geen onbegrepen over-gerestaureerde glimmer, een echte die met respect voor originaliteit een nieuwe toekomst is gegeven.

Interieur

Ook het interieur is zoveel mogelijk weer in originele staat teruggebracht. De bekleding op de stoelen, deurpanelen, dashboard en vloer werd vernieuwd terwijl bijvoorbeeld de hemelbekleding origineel werd gelaten omdat het nog in zeer goede conditie bleek. Het dashboard, voorzien van echt hout, heeft een prachtige uitstraling en alles is mooi onbeschadigd en goed werkend. Ook het bijzonder fraaie stuur is mooi gelakt en als nieuw. De stoelen en achterbank zijn nieuw gevuld waardoor vorm en steun weer optimaal zijn. Een Bertone biedt verrassend veel binnenruimte. Kom langs en neem eens plaats in deze 'tijdmachine' om dat te ervaren.

Interieur Alfa Romeo GT Junior '70 'restaurata professionalmente'

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Mooi schone en zeer verzorgde motorruimte, alles mooi groen waar het zo hoort te zijn. Ook hier geen roest of lelijke plekken. De beroemde bijna 90pk sterke 4 cylinder lijnmotor loopt rustig 900 toeren stationair en rookt totaal niet. Recent kreeg de motor nog onderhoud. In de motorkap de originele fabriekssticker van Alfa keurig aanwezig. De kofferbak is voorzien van een nieuwe ALFA rubbermat waaronder een volwaardig reservewiel en de benzinetank. Hier ligt ook het boordgereedschap en een originele krik. De stalen velgen zijn roest- en beschadigingsvrij.

Motor Alfa Romeo GT Junior '70 'restaurata professionalmente'

Service geschiedenis

Nieuw verkocht in 1970 door een Italiaanse Alfa Romeo dealer, een zgn. concessionario, in Zuid Italië. Dat was de garantie voor een roestvrij bestaan in een landklimaat omgeving. Alleen in Italië maakt men nog kans op het vinden van een dergelijk hard exemplaar. Men weet dat daar inmiddels maar al te goed en dientengevolge liggen de prijzen in Italië voor een goed exemplaar op gelijk niveau of zelfs hoger dan hier in Nederland. Lastig om een auto te vinden waar koper én verkoper blij mee zijn. Dankzij een door de jaren heen opgebouwd netwerk lukt het ons dan toch regelmatig er een te vinden. Door ons aangekocht in de provincie Marche.
Echt droog en goed. In deze staat zeldzaam.