Citroen SM Carburateur '71

Te koop: Citroen SM Carburateur '71

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Citroen SM Carburateur '71

Deze auto doorsturen

Betreft Citroen SM Carburateur '71
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 76.086   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1971   Cilinderinhoud 2678 cc
Kleur exterieur Danube Bleu   Motor configuratie V6 met carburatie
Kleur interieur Sand   Motor nummer Matching
Bekleding Stof   Velgen 15 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 8,9 sec   Banden Michelin XWX
Topsnelheid 217 km/u   Productieaantallen 12900
Chassisnummer 00SB4118   Overig Zeer origineel en zeldzaam mooi.
Export/import service

Model historie en beschrijving

In 1961 bedacht Citroën dat het de grote gevestigde merken naar de kroon wilde steken met een revolutionair topmodel en startte men het zogenaamde Project-S. Een projectnaam met Science Fiction achtige klank wat uiteindelijk een auto opleverde als was het een buitenaardse verschijning. Een ontwerp van de hand van Citroën's designer Robert Opron. Wanneer het nu zou worden gepresenteerd zou het nog steeds een sensatie zijn. De Citroën dealers hadden destijds grote moeite om de enorme publieke belangstelling in goede banen te leiden. Omdat Citroën zelf niet de beschikking had over een voldoende aansprekende krachtbron werd in 1963 contact gezocht met Maserati in het Italiaanse Modena. Daar bleek men gaandeweg het project op z'n Italiaans de boekhouding te voeren. Uiteindelijk moest men zelfs aan het Franse infuus. In 1968 werd Maserati definitief ingelijfd met als doel de V6 motor te kunnen gebruiken in het topmodel SM. Hoewel nooit officieel bevestigd zou dit staan voor Sport Maserati. Die benaming sloeg de plank wel enigszins mis, een BMW 3.0CS of Jaguar E-type waren sneller als gevolg van het 'beperkte' motorvermogen en het relatief hoge gewicht. Toch kreeg de auto enorme waardering als gevolg van het ontwerp en de technisch traditionele Citroën eigenschappen. Zo zijn daar de hydropneumatische vering, het bekrachtigde snelheidsafhankelijke DIRAVI stuursysteem met automatische terugloop en hoge mate van rechtuit stabiliteit én de kenmerkende meedraaiende koplampen. De SM kreeg een grote schare van wereldberoemde bewonderaars, Leonid Brezjnev, Jay Leno, Johan Cruijff, Idi Amin en Burt Reynolds waren en zijn grote fans. Net zoals u wellicht. Wanneer u een topexemplaar zoekt in originele conditie kan dit de auto voor u zijn. Niet gerestaureerd, louter om cosmetische redenen nieuw gespoten in de originele kleur Danube Blu, verder dus mooi origineel. De auto is afkomstig van een vooraanstaand lid van de Italiaanse SM Club. Zijn technisch inzicht en vele relaties met eigenaren van SM's in binnen- en buitenland maakte hem bekend met de minder sterke kanten van de SM en de daarvoor ontwikkelde reparaties en modificaties. Door de jaren heen liet hij de auto technisch geheel up-to-date maken en verbeteren op zwakkere punten. Een dik dossier wat bij de auto aanwezig is bevestigd zijn serieuze aanpak. Er zijn rekeningen, folders, instructieboekjes en zelfs een origineel technisch handboek. De foto's van de motor- en motorruimte zijn al een goed indicatie voor hoe zorgvuldig deze SM werd onderhouden. Ze ziet er niet alleen indrukwekkend uit, zo rijdt ze ook.

Uitrusting

Deze Citroën SM heeft elektrische raambediening, een originele radio met elektrische antenne en airco.

Exterieur

Dankzij een leven lang in Zuid Europa is deze SM geheel roestvrij, ook nooit roest gehad dus niet aan gelast of geplamuurd. De carrosserie en bodem zijn hard, roestvrij en strak. De auto is alleen omdat de tweede eigenaar de lak een te oude uitstraling vond hebben eenmaal nieuw gelakt. SM's hebben vaak gescheurde achterlichten of reflectorplaten, vanzelfsprekend zijn die hier allen in perfecte staat. Er zijn geen zichtbare gebruikssporen of beschadigingen. Deze SM heeft in deze warm-blauwe kleurstelling een prachtige stijlvolle presentatie.

Interieur

Zeer bijzonder is dat de originele en tegelijkertijd kwetsbare stoffen bekleding nog op de stoelen, deurpanelen en achterbank aanwezig is. Het interieur is dan ook een ware 'tijdmachine', het neemt u mee naar 1971 direct nadat u plaats nam in de auto. Alle hendels, het stuur en alle klokken zijn nog origineel, functioneren goed en zien er fris uit. In de middenconsole is de speciaal voor deze auto ontwikkelde Autovox radio aanwezig. De tunnel, dashboard en stuur zijn onbeschadigd. Op de vloer de originele bekleding en matten. Het plaatje van een voor de voormalige eigenaar belangrijke clubmeeting kan eventueel verwijderd worden.

Interieur Citroen SM Carburateur '71

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

De foto's van de motorruimte spreken boekdelen. Zeer verzorgd, schoon en optisch alles zoals het van fabriekswege was. Vanzelfsprekend functioneert alle techniek ook zo. In de kofferruimte achterin is nog de originele bekleding aanwezig. Hier ook een volwaardig reservewiel en het krik-gereedschap. De verchroomde wieldoppen zijn in prachtig glanzende staat. De juiste Michelin XWX banden zijn gemonteerd en deze kunnen nog lange tijd mee.

Motor Citroen SM Carburateur '71

Service geschiedenis

Afkomstig van de derde eigenaar uit langdurig bezit. Aangekocht door een kenner met veel ervaring, mede dankzij vooraanstaand lidmaatschap van de Italiaanse en Franse club. Toegang tot de juiste adressen en kennis maakt dat deze auto in een bijzonder goede conditie verkeerd. Een liefhebber van dit niveau kan uiteraard geen acte de presence geven in een middelmatige auto. Er is de nodige documentatie van het verleden en het verrichte onderhoud bij de auto aanwezig. Zie de foto's. De auto wordt goed rijdend afgeleverd inclusief Nederlands kenteken in 'oud blauw', nieuwe APK en onderhoudsbeurt.