Citroen SM Carburateur '72 €52.950,-

Te koop: Citroen SM Carburateur '72 €52.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Citroen SM Carburateur '72 €52.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Citroen SM Carburateur '72 €52.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 59.092   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1972   Cilinderinhoud 2678 cc
Kleur exterieur Bleu Platine Metallizé   Motor configuratie V6 met drie dubbele Weber carburateurs
Kleur interieur Zwart   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 8,7 sec   Banden Michelin XWX
Topsnelheid 217 km/u   Productieaantallen 12900
Chassisnummer 00SB1897   Overig Gemodificeerde techniek.
Export/import service

Model historie en beschrijving

In 1961 bedacht Citroën dat het de grote gevestigde merken naar de kroon wilde steken met een revolutionair topmodel en startte men het zogenaamde Project-S. Een projectnaam met Science Fiction achtige klank wat uiteindelijk een auto opleverde als was het een buitenaardse verschijning. Een ontwerp van de hand van Citroën's designer Robert Opron. Wanneer het nu zou worden gepresenteerd zou het nog steeds een sensatie zijn. De Citroën dealers hadden destijds grote moeite om de enorme publieke belangstelling in goede banen te leiden. Omdat Citroën zelf niet de beschikking had over een voldoende aansprekende krachtbron werd in 1963 contact gezocht met Maserati in het Italiaanse Modena. Daar bleek men gaandeweg het project op z'n Italiaans de boekhouding te voeren. Uiteindelijk moest men zelfs aan het Franse infuus. In 1968 werd Maserati definitief ingelijfd met als doel de V6 motor te kunnen gebruiken in het topmodel SM. Hoewel nooit officieel bevestigd zou dit staan voor Sport Maserati. Die benaming sloeg de plank wel enigszins mis, een BMW 3.0CS of Jaguar E-type waren sneller als gevolg van het 'beperkte' motorvermogen en het relatief hoge gewicht. Toch kreeg de auto enorme waardering als gevolg van het ontwerp en de technisch traditionele Citroën eigenschappen. Zo zijn daar de hydropneumatische vering, het bekrachtigde snelheidsafhankelijke DIRAVI stuursysteem met automatische terugloop en hoge mate van rechtuit stabiliteit én de kenmerkende meedraaiende koplampen. De SM kreeg een grote schare van wereldberoemde bewonderaars, Leonid Brezjnev, Jay Leno, Johan Cruijff, Idi Amin en Burt Reynolds waren en zijn grote fans. Net zoals u wellicht. De kenner/liefhebber weet dat de SM motortechnisch een aantal ontwerpfouten heeft, bijzonder veel rijplezier valt er aan deze Citroën te beleven wanneer die op juiste wijze gecorrigeerd zijn. Deze auto werd door een Citroën dealer, die de SM tot zijn specialisatie heeft gemaakt, technisch geheel onder handen genomen. Een lange lijst/factuur laat zien dat de motor werd gereviseerd, de distributie werd vernieuwd door een gemodificeerde versie en bijvoorbeeld het gehele veersysteem werd gereviseerd. Deze fraaie SM rijdt daardoor ook geweldig. Zie de foto's van de motorruimte. Factuur van de technische werkzaamheden is bij de auto aanwezig.

Uitrusting

Een Citroën SM kreeg standaard al zaken als elektrische ramen, stuurbekrachtiging en airconditioning mee. Deze auto beschikt bovendien over fraai zwart leer in het interieur.

Exterieur

In fraai Bleu Platine Metallizé uitgevoerde carrosserie zonder roest, dat is geen vanzelfsprekendheid. Zeer mooie, voor een SM ook niet altijd voorkomende, symmetrische passingen. Het RVS/chroom is overal mooi strak, kent geen weersinvloeden en een mooi diepe glans. De reflectorplaat en lichtunits achter zijn niet gebarsten en vrij van beschadigingen. Ook het glas, lichtunits en plaat voor de koplampen zijn in uitstekende onbeschadigde conditie. De lakkwaliteit in is zijn geheel zeer hoog, er is geen enkele beschadiging of steenslag. Zeker een bovengemiddeld fraaie Citroën SM.

Interieur

Echt bijzonder is de aanwezigheid van nagenoeg geheel origineel leer op de stoelen en deurpanelen. Dit geeft aan dat de auto zorgvuldig en beperkt gebruikt is. Het oude zwarte leer is nergens gescheurd. De vloerbekleding is tot met de dorpels origineel en in zeer mooie staat. Het dashboard is foutloos, ook het kunststof vóór de benzinemeter is bij uitzondering niet gescheurd. Een extra vermelding verdient de originele speciaal voor de SM ontworpen radio van Voxson die hier nog aanwezig is.

Interieur Citroen SM Carburateur '72 €52.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Ook visueel is duidelijk waarneembaar dat deze auto onderdeel is geweest van een grote technisch revisie. De motor werd compleet uit- en ingebouwd door de specialist waarna deze in een geheel gereinigde motorruimte werd teruggebouwd. Duidelijk zichtbaar zijn de merktekens van deze werkzaamheden. Het hydraulische veersysteem onderging eveneens zichtbaar een grote revisie. Ook de motorruimte is zoals dat op dit niveau hoort roestvrij. De kofferruimte is nog geheel voorzien van de originele bekleding die nooit is los geweest. Er is hier een volwaardig reservewiel en gereedschap aanwezig. De stalen velgen zijn voorzien van de zo kenmerkende SM wieldoppen en zijn voorzien van de correcte Michelin XWX banden.

Motor Citroen SM Carburateur '72 €52.950,-

Service geschiedenis

Voorwaarde bij het echt met plezier en betrouwbaar kunnen rijden in een Citroën SM is een juiste aanpak van de techniek. Deze auto is in 2003 grondig technisch onderhanden genomen terwijl de basis al bovengemiddeld mooi was. Zo is de auto roestvrij, niet aan gelast en heeft ze het originele interieur. De uit drie velletjes A-4 bestaande lijst van technische werkzaamheden en onderhoud geeft aan dat de auto ook op dat punt uitstekend presteert. Soepel en zonder moeite achter die zo mooi breed uitstaande voorwielen aan. De auto doet het werk, dat is de definitie van comfort in dit geval.