Citroën SM Injectie '74 €52.950,-

Te koop: Citroën SM Injectie '74 €52.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Citroën SM Injectie '74 €52.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Citroën SM Injectie '74 €52.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 75.550   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1974   Cilinderinhoud 2675 cc
Kleur exterieur Brun Scarabé Métallisé   Motor configuratie V6 met injectie
Kleur interieur Beige   Motor nummer Matching
Bekleding Stof   Velgen 15 inch staal met wieldoppen
0 - 100 km/u 8,7 sec   Banden Michelin XWX
Topsnelheid 217 km/u   Productieaantallen 12900
Chassisnummer 00SC3286   Overig Technisch gemodificeerd.
Export/import service

Model historie en beschrijving

In 1961 bedacht Citroën dat het de grote gevestigde merken naar de kroon wilde steken met een revolutionair topmodel en startte men het zogenaamde Project-S. Een projectnaam met Science Fiction achtige klank wat uiteindelijk een auto opleverde als was het een buitenaardse verschijning. Een ontwerp van de hand van Citroën's designer Robert Opron. Wanneer het nu zou worden gepresenteerd zou het nog steeds een sensatie zijn. De Citroën dealers hadden destijds grote moeite om de enorme publieke belangstelling in goede banen te leiden. Omdat Citroën zelf niet de beschikking had over een voldoende aansprekende krachtbron werd in 1963 contact gezocht met Maserati in het Italiaanse Modena. Daar bleek men gaandeweg het project op z'n Italiaans de boekhouding te voeren. Uiteindelijk moest men zelfs aan het Franse infuus. In 1968 werd Maserati definitief ingelijfd met als doel de V6 motor te kunnen gebruiken in het topmodel SM. Hoewel nooit officieel bevestigd zou dit staan voor Sport Maserati. Die benaming sloeg de plank wel enigszins mis, een BMW 3.0CS of Jaguar E-type waren sneller als gevolg van het 'beperkte' motorvermogen en het relatief hoge gewicht. Toch kreeg de auto enorme waardering als gevolg van het ontwerp en de technisch traditionele Citroën eigenschappen. Zo zijn daar de hydropneumatische vering, het bekrachtigde snelheidsafhankelijke DIRAVI stuursysteem met automatische terugloop en hoge mate van rechtuit stabiliteit én de kenmerkende meedraaiende koplampen. De SM kreeg een grote schare van wereldberoemde bewonderaars, Leonid Brezjnev, Jay Leno, Johan Cruijff, Idi Amin en Burt Reynolds waren en zijn grote fans. Net zoals u wellicht. Wanneer u een topexemplaar zoekt in originele conditie kan dit de auto voor u zijn. Prachtig origineel, louter om cosmetische redenen nieuw gespoten in de originele kleur Brun Scarabé Métallisé en technisch gemodificeerd op de voor kenners bekende zwakke punten. Zo zijn de cilinderkoppen gereviseerd en de distributiekettingen met spanners vervangen voor een beter doorontwikkelde distributie. Het complete veersysteem werd gereviseerd en deels vernieuwd. De koppeling is eveneens nieuw. Op de bijgaande foto's is goed te zien dat alle benzine-lucht- en olieslangen zijn vernieuwd. Kortom ook technisch is dit een bijzondere SM.

Uitrusting

Standaard was de SM uitgevoerd met electrische ramen, airco, radio, electrische antenne, verstelbaar stuur, etc.

Exterieur

De carrosserie is strak, schade- en roestvrij. Nooit aan gelast, ook de bodem is origineel en roestvrij. Zeer mooi nieuw gespoten vijf jaar terug. Lakkwaliteit top. in de originele kleur Brun Scarabé Métallisé. De RVS delen zijn allen mooi en zonder noemenswaardige gebruikssporen. de bumper heeft rechts achter een nauwelijks waarneembare parkeerbeschadiging. Deuren sluiten mooi gelijk met de carrosserie, rondom zijn alle passingen perfect symmetrisch. Al het glas is foutloos. Koplampglas nergens beschadigd, koplampen draaien mee zoals het hoort. Nooit in gerookt, nooit pekel gezien.

Interieur

Het interieur van deze SM verdient een speciale vermelding. De kleur, originaliteit en kwaliteit zijn uitzonderlijk. Zeer fraai combinerend ook met de bruin-metallic buitenzijde van de auto. Alles in het interieur is nog origineel, de 77.000km die de teller vermeld is zichtbaar de originele kilometerstand. Fraai en onbeschadigd dashboard. De klokken, schakelaars en het stuur zijn onbeschadigd, alles werkt zoals het hoort. Vloerbekleding origineel en zonder slijtplekken. Deurpanelen zeer mooi en nog voorzien van de originele stof. Een bijzonder fraai en sfeervol interieur.

Interieur Citroën SM Injectie '74 €52.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Keurige en duidelijk verzorgde motorruimte waarin de originele Maserati V6 motor. Duidelijk zichtbaar veel aan vernieuwd. In deze staat treft men zelden de techniek van een SM. De kofferruimte is nog voorzien van de originele bekleding. In zeer goede staat. Volledig reservewiel aanwezig. Niets vies of versleten. De 15 inch stalen velgen met originele wieldoppen zijn voorzien van op de SM horende Michelin banden met ruim voldoende profiel.

Motor Citroën SM Injectie '74 €52.950,-

Service geschiedenis

In 1974 werd deze SM nieuw verkocht aan een inmiddels hoogbejaarde inwoner van Ravenna in Italië. De auto was destijds al een icoon dus werd hoogst zelden op straat geparkeerd. Toch zijn exemplaren met roest vaak voorkomend. Deze auto werd niet alleen nieuw verkocht in Italië ze verbleef tot zeer recent aldaar. In combinatie met de garagestalling een garantie voor het roestvrij zijn van de carrosserie. De derde eigenaar, inmiddels bekend met de technisch zwakke punten van de SM, liet de techniek in 2015 groot aanpakken. De eerder genoemde technische verbeteringen werden in zijn opdracht uitgevoerd, factuur aanwezig. Helaas moest hij zeer recent tot verkoop van de auto over gaan wegens financiële nood. Door de technische verbeteringen en onderhoud rijdt de auto echt geweldig. Bij een SM is goede techniek duidelijk merkbaar bij het rijden. Daar is ook een SM uiteindelijk voor gemaakt.