Citroën SM Injectie '73 €54.950,-

Te koop: Citroën SM Injectie '73 €54.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Citroën SM Injectie '73 €54.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Citroën SM Injectie '73 €54.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 43.218   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1973   Cilinderinhoud 2678 cc
Kleur exterieur Vert Des Tropiques   Motor configuratie V6 met injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 8,7 sec   Banden Pirelli P5
Topsnelheid 217 km/u   Productieaantallen 12900
Chassisnummer 00SC0726   Overig Topconditie.
Export/import service

Model historie en beschrijving

In 1961 bedacht Citroën dat het de grote gevestigde merken naar de kroon wilde steken met een revolutionair topmodel en startte men het zogenaamde Project-S. Een projectnaam met Science Fiction achtige klank wat uiteindelijk een auto opleverde als was het een buitenaardse verschijning. Een ontwerp van de hand van Citroën's designer Robert Opron. Wanneer het nu zou worden gepresenteerd zou het nog steeds een sensatie zijn. De Citroën dealers hadden destijds grote moeite om de enorme publieke belangstelling in goede banen te leiden. Omdat Citroën zelf niet de beschikking had over een voldoende aansprekende krachtbron werd in 1963 contact gezocht met Maserati in het Italiaanse Modena. Daar bleek men gaandeweg het project op z'n Italiaans de boekhouding te voeren. Uiteindelijk moest men zelfs aan het Franse infuus. In 1968 werd Maserati definitief ingelijfd met als doel de V6 motor te kunnen gebruiken in het topmodel SM. Hoewel nooit officieel bevestigd zou dit staan voor Sport Maserati. Die benaming sloeg de plank wel enigszins mis, een BMW 3.0CS of Jaguar E-type waren sneller als gevolg van het 'beperkte' motorvermogen en het relatief hoge gewicht. Toch kreeg de auto enorme waardering als gevolg van het ontwerp en de technisch traditionele Citroën eigenschappen. Zo zijn daar de hydropneumatische vering, het bekrachtigde snelheidsafhankelijke DIRAVI stuursysteem met automatische terugloop en hoge mate van rechtuit stabiliteit én de kenmerkende meedraaiende koplampen. De SM kreeg een grote schare van wereldberoemde bewonderaars, Leonid Brezjnev, Jay Leno, Johan Cruijff, Idi Amin en Burt Reynolds waren en zijn grote fans. Net zoals u wellicht. Dit bijzondere exemplaar kocht ik van een verzamelaar met meer belangstelling voor de techniek dan de esthetische zijde van zijn auto's. Zeer gezonde en originele auto's overigens, allen met verstand van zaken aangekocht. Wetende dat een Citroën SM koper toch ook vooral valt voor de schoonheid van de auto vond ik zowel de lak en de conditie van het leer nét niet goed genoeg. Zodoende liet ik de auto vakkundig nieuw spuiten in de originele kleur, dit op basis van een roest- en schadevrije basis. Ook het leer op de stoelen, achterbank en deurpanelen werd door een ervaren bekleder vernieuwd zonder dat de auto een niet originele 'over-gerestaureerde' uitstraling kreeg. In combinatie met de reeds gereviseerde en gemodificeerde techniek is deze Citroën SM een degelijke koop.
Zeldzaam mooi en minstens zo goed rijdend.

Uitrusting

Een Citroën SM kreeg standaard al zaken als elektrische ramen, stuurbekrachtiging en airconditioning mee. Deze auto beschikt bovendien over een geheel nieuw bekleed interieur in soepel zwart leer. De vloerbekleding is eveneens vernieuwd zodat er geen dissonanten zijn in het interieur. Het stuur, schakelaars en klokken zijn namelijk allen in zeer mooie staat.

Exterieur

De carrosserie van deze SM laat zich omschrijven als strak, origineel, gaaf en roestvrij. Vakkundig nieuw in mijn opdracht gespoten na de auto geheel gedemonteerd te hebben. De kwetsbare reflectorplaten en achterlichten zijn onbeschadigd. Bumpers vrij van parkeerschade, glaswerk rondom foutloos. Een prachtige verschijning deze Citroën SM in een bijzondere en zeldzame kleur.

Interieur

Zoals reeds beschreven nieuw bekleed met het juiste materiaal en conform het originele ontwerp. De in rechthoeken verdeelde stoelen worden vaak onjuist bekleed. Ook de vulling is vaak uitgedroogd waardoor de originele vorm verdwijnt. Alle in leer uitgevoerde delen zijn nieuw bekleed dus er zijn geen negatieve contrasten. Om die reden is ook de vloerbekleding geheel vernieuwd. Het geheel biedt nu een originele onbeschadigde uitstraling terwijl de tijdsgeest niet verdwenen is.

Interieur Citroën SM Injectie '73 €54.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Schitterend verzorgde en brandschone motorruimte. Hier treft u de originele Maserati 2,7ltr. V6 met de carburatie zoals de eerste serie die standaard had. Gereviseerde cylinderkoppen, gemodificeerde kettingspanners, een lekvrije en keurig ronddraaiende motor zijn de belangrijkste kenmerken. In de kofferruimte is alles mooi origineel en onbeschadigd. Hier het volwaardige reservewiel en boordgereedschap. De velgen en banden zijn in uitstekende conditie.

Motor Citroën SM Injectie '73 €54.950,-

Service geschiedenis

In 1973 nieuw verkocht in het Italiaanse Ravenna. Na bemiddeling van een lokale garage recent aangekocht van een oudere verzamelaar die de auto meer dan twintig jaar in bezit had. Hij bestede vooral aandacht aan de techniek terwijl de carrosserie rondom wat gebruikssporen en kenmerken van ouder spuitwerk vertoonde, ook het interieur vertoonde die kenmerken. Na een vakkundige 'restauratie' staat er weer een prachtige Citroën SM met een uitstraling en presentatie als was het 1973.Niet alleen een formidabele rijmachine, ook een tijdmachine.