Ferrari 400i manual '80 49.000km €89.950,-

Te koop: Ferrari 400i manual '80 49.000km €89.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Ferrari 400i manual '80 49.000km €89.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Ferrari 400i manual '80 49.000km €89.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 49.000   Vermogen 310 pk
Bouwjaar 1980   Cilinderinhoud 4823 cc
Kleur exterieur Lakzwart   Motor configuratie V12 met Bosch injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch Cromodora lichtmetaal
0 - 100 km/u 6,6 sec   Banden Michelin XWX
Topsnelheid 232 km/u   Productieaantallen 422
Chassisnummer F101CL31637   Overig Lakzwart!
Export/import service

Model historie en beschrijving

Inmiddels behorend tot het selecte groepje Ferrari V12 klassiekers, de prachtig belijnde 400i. Midden jaren zeventig kwam het inmiddels door bijna iedere autoliefhebber zo gewaardeerde stijlvolle ontwerp van de tekentafels bij Pininfarina. Eerst als 365GT4 2+2, later in deze versie met Bosch K-Jetronic werd dat de 400i. De meeste 400's werden verkocht met de GM drie-traps automaat, er was immers voor het eerst in een Ferrari een automaat leverbaar, en daar werd door de afdeling marketing (bestond die eigenlijk wel?) uiteraard op ingespeeld. Van de 1305 geproduceerde 400i's werden slechts 422 exemplaren verkocht met handbak. En laat dat nu juist de leukste versie zijn. Het sportieve hart van deze toch ook grote Ferrari vraagt in handen van een echte rijder juist om een handbak. Dat maakt de nog resterende handgeschakelde auto's tot zeer gezochte exemplaren. Ondanks de aanwezige V12, die direct verwant is aan de motoren van familieleden die een veelvoud kosten, is de 400i nog steeds een betaalbare 12 cylinder Ferrari klassieker. Nu is dit exemplaar niet de laagst geprijsde in de markt, wel is recent geserviced en is ze prachtig lakzwart met zwart leer. De zeer beperkte beschikbaarheid van een origineel zwarte 400i, in deze kleurcombinatie, maakt dat de verkoper van deze auto naar mijn mening ook terecht een marktconforme prijs vroeg. Bovendien was de keuze op basis van de uitstraling van deze 'black beauty' in mijn hart al gemaakt. Wat een klasse auto is dit! En de investering is een verantwoorde, de 400 modellen zijn door veel liefhebbers en collectioneurs later ontdekt en stijgen mede daardoor nog in waarde. En hoeveel van de 422 geproduceerde 400i's met handbak zouden er nu nog bestaan? Dit exemplaar werd nieuw verkocht in Milaan en kende als laatste eigenaar een Italiaanse verzamelaar. Deze klassieke Ferrari is in originele zeer goed geconserveerde conditie. Een auto restaureren kan oneindig vaak, een originele auto met het effect van de tijdmachine waarin men daar in plaatsneemt is veel aantrekkelijker en vaak een éénmalige vondst. Deze 400i is zichtbaar weinig gebruikt en heeft als extra bijzonderheid de originele boordmap met instructie- en serviceboekjes.

Uitrusting

Compleet met elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, airconditioning, stuurbekrachtiging, getint glas, elektrische spiegelverstelling, etc.

Exterieur

Een lakzwarte carrosserie is bij uitstek de 'verrader' van slecht plaat- of spuitwerk. Deze 400i heeft origineel en schadevrij plaatwerk. Om cosmetische redenen één maal nieuw gespoten. Er is geen stofje, krasje of deukje in het plaatwerk te vinden. Zeer mooi strak en voorzien van een diepe glans. De foto's brengen dit maar beperkt over. Het woord 'perfect' gebruik ik zelden bij klassieke auto's. Dit lakwerk verdient dit predikaat echter volledig. Uiteraard heeft de carrosserie correcte passingen. De bumpers zijn eveneens onbeschadigd en staan mooier recht op de auto. Al het glaswerk is onbeschadigd en origineel. De chroom delen zijn onbeschadigd en hebben een mooie diep glans. De uitstraling van deze 400i maakt deze klassieker tot een van de meest stijlvolle van dit moment zonder dat u uw huis moet verkopen.

Interieur

Het interieur is een tijdmachine, volledig origineel brengt het u terug naar 1980. Ieder detail is nog zoals het destijds de fabriek verliet. Er is niets stuk, zelfs het originele leer heeft geen slijtplekken of stiksels los. Zie de vorm in de stoelen, hier is weinig op gezeten. Het met leer beklede Momo stuurwiel is mooi glad en onbeschadigd. Het hout is onbeschadigd en alle symbolen zijn goed afleesbaar. Ook bovenop het dashboard geen beschadigingen als gevolg van sieraden of horloges. De vloerbekleding is origineel en onbeschadigd. Er zijn nauwelijks echte gebruikssporen in het interieur. Wat een sfeer!

Interieur Ferrari 400i manual '80 49.000km €89.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

In de motorruimte treft u de originele V12 met vier bovenliggende nokkenassen en de betrouwbare Bosch K-Jetronic injectie. Loopt keurig rond, rookt niet, goede oliedruk. Alles in de motorruimte is zichtbaar origineel en onaangeraakt. Fabrieksplaatjes allen aanwezig. De kofferruimte is voorzien van de originele onbeschadigde bekleding. Geen vuil of vlekken. Onder de laadvloer een volwaardig reservewiel.
De lichtmetalen Cromodora velgen zijn nagenoeg onbeschadigd en voorzien van goede Michelin banden.

Motor Ferrari 400i manual '80 49.000km €89.950,-

Service geschiedenis

Deze 400i werd nieuw geleverd door een Milanese Ferrari dealer. Al snel werd de auto onderdeel van een omvangrijke Ferrari collectie en dankzij een Italiaanse bemiddelaar kon ik de auto daaruit kopen. Bij de auto is de originele documentatie en het serviceboekje. Recent werd de koppeling vernieuwd en kreeg de motor een servicebeurt. De auto rijdt mede daardoor zeer goed!