Jaguar E type Series II Roadster '68 totaal restauratie en ongelast

Te koop: Jaguar E type Series II Roadster '68 totaal restauratie en ongelast

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Jaguar E type Series II Roadster '68 totaal restauratie en ongelast

Deze auto doorsturen

Betreft Jaguar E type Series II Roadster '68 totaal restauratie en ongelast
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 32.258   Vermogen 265 pk
Bouwjaar 1968   Cilinderinhoud 4235 cc
Kleur exterieur Opalescent Silver Grey   Motor configuratie 6 cylinder lijn met carburatie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer 7R3356-9
Bekleding Leer   Velgen 15 inch verchroomde spaakvelg
0 - 100 km/u 7,2 sec   Banden Continental Sport Contact
Topsnelheid 211 km/u   Productieaantallen 7770
Chassisnummer 1R8081   Overig Geheel nieuw opgebouwd.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Voor wie zich een Jaguar E Type Series II Roadster wenst, alleen het beste wil en de auto ook gaat gebruiken waarvoor ze is bedoelt dient zich hier wellicht een goede gelegenheid aan. Deze E Type Roadster is in 2015 en 2016 geheel gerestaureerd, feitelijk is er een 'nieuwe' Jaguar gebouwd. Uiteraard wel met als uitgangspunt de originaliteit te waarborgen. Zo zijn de body en het frame tot op het staal kaal gehaald, werd iedere puntlas weer duidelijk zichtbaar en zonder las- of plamuurwerk in de originele kleur gespoten. Dit alles gedocumenteerd en gefotografeerd uitgevoerd door ervaren Jaguar specialisten. Een compleet overzicht van alle uitgevoerde werkzaamheden is uiteraard aanwezig. Uit dit overzicht valt bijvoorbeeld op te maken dat de techniek geheel werd gereviseerd, de bekleding en cabrioletkap werden vernieuwd, een Getrag vijf(!) versnellingsbak werd gemonteerd en de motor Europese drie carburateur-specificaties mee kreeg. Het hier aangeboden exemplaar is er een uit de tweede serie, objectief beschouwd de meest interessante. Immers de eerste serie mist logischerwijs de verbeteringen van de series twee terwijl de prijzen veel hoger liggen, tegelijkertijd is de derde serie op de grotere binnenruimte na nauwelijks beter dan de tweede serie. Met het verschil dat door het lagere gewicht de tweede serie aanzienlijk lichter dus prettiger rijdt. Lijkt wat ingewikkeld, kom eens kijken naar deze 'perfecte' E Type en ik schets u graag de verschillen.

Uitrusting

In de jaren zestig waren de optielijsten van autofabrikanten zeer kort. Hoofdsteunen, spaakwielen, leer op de stoelen, een afdekhoes voor het cabriodak, etc. waren allemaal standaard items. Interessante optie in deze E type is wel de versnellingsbak met vijf verzetten die het rijden van langere afstanden zeer prettig maakt.

Exterieur

In stijlvol donkergrijs metallic (Opalescent Silver Grey) uitgevoerd is het strakke plaatwerk van deze Roadster. Voorzien van de mooiste en meest symmetrische passingen die u zag op een E Type. Foutloze lak, aangebracht op ongelast en gaaf plaatwerk. Het chroom en alle rubbers zijn nieuw. Het kapframe werd nieuw ge-poedercoat. Dit is hoe een E Type destijds in de folder stond.

Interieur

Ook hier is uiteraard geen detail overgeslagen. Meters en klokken gereviseerd, alles goed werkend gemaakt. Nieuwe bekleding op de vloer, nieuw leer op de stoelen en hoofdsteunen. Alles zoals het origineel hoort te zijn. Het verstelbare houten stuur is eveneens origineel en onbeschadigd.

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

In het typische E Type frame voor hangt de originele 'matching' motor van deze auto. Geheel gereviseerd en voorzien van drie carburateurs zoals die in Europa standaard werden gemonteerd. In Amerika kregen de auto's om emissie redenen twee carburateurs mee waardoor de motor 246 in plaats van 265pk leverde. Deze E type heeft de 'harde' Californische body die men in Europa zelden treft in combinatie met de Europese specificaties. Best of both Worlds. Meer souplesse, minder toeren, mede dankzij de Getrag bak met vijf versnellingen. Zeer begrepen geconfigureerd. In de kofferruimte is een volledig reservewiel aanwezig. Ook hier de bekleding nieuw. De spaakwielen werden nieuw verchroomd, de banden zijn uiteraard ook nieuw.

Motor Jaguar E type Series II Roadster '68 totaal restauratie en ongelast

Service geschiedenis

Er zijn klassieker liefhebbers die liever bouwen dan rijden. Zo is deze Roadster nieuw opgebouwd onder leiding van een bevriende ingenieur met een perfectionistische instelling waar een Zwitsers horlogemerk jaloers op is. De perfecte balans vindend tussen originaliteit en praktisch nut. Dit met het besef dat de essentie van een klassieker rust in de kwaliteit van het plaatwerk, techniek reviseer of vernieuw je immers met relatief eenvoudig schroefwerk. Een body met onderhuidse roestmoleculen en/of plamuur wordt nooit meer een zuivere body. Op basis van een harde Californische auto werd over een periode van twee jaar een volledige restauratie uitgevoerd door Nederlandse specialisten. Geselecteerd op hun vakgebied en daarbinnen ook weer een specialisatie met de E Type hebbende. Zichtbaar, voelbaar en al rijdend merkbaar perfect uitgevoerd. Vanzelfsprekend kostbaarder om te bouwen dan waar u ze nu voor koopt. De ingenieur start graag weer een nieuw project, voor u staat er een nieuwe Jaguar E Type klaar.