Lancia Flaminia Touring GT Coupe 2.8 3C '64

Te koop: Lancia Flaminia Touring GT Coupe 2.8 3C '64

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Lancia Flaminia Touring GT Coupe 2.8 3C '64

Deze auto doorsturen

Betreft Lancia Flaminia Touring GT Coupe 2.8 3C '64
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 43.250   Vermogen 150 pk
Bouwjaar 1964   Cilinderinhoud 2755 cc
Kleur exterieur Grigio Scuro   Motor configuratie V6 met 3 dubbele Weber carburateurs
Kleur interieur Bordeaux   Motor nummer 8261001269
Bekleding Leer   Velgen Staal
0 - 100 km/u 10,8 sec   Banden Bridgestone
Topsnelheid 195 km/u   Productieaantallen 168
Chassisnummer 826138110932970   Overig Zeldzame 2.8ltr 3 Carburateur versie.
Export/import service

Model historie en beschrijving

In de traditie van Lancia in de jaren vijftig en zestig om haar modellen te vernoemen naar oud Romeinse wegen die Italië doorkruiste werd het voormalige topmodel Flaminia gedoopt. Dit is de klassieke weg van Rome naar Rimini. Het ontwerp van dit voormalige topmodel was destijds geenszins klassiek te noemen. Eerder eigenzinnig en een vooruitstrevend design. Om bijvoorbeeld de gewichtsverdeling optimaal te krijgen werd gekozen voor een zgn. transaxle configuratie, versnellingsbak en differentieel werden op de achteras geplaatst. De carrosserie werd getekend en gebouwd, in aluminium, door Carrozzeria Touring in Milaan. Vandaar de toevoeging Superleggera, aluminium is aanzienlijk lichter dan staal. Als gevolg van de hevige concurrentie in die tijd en de prijsstelling van de Lancia Flaminia Touring GT werden er niet veel verkocht. De Flaminia Touring GT Coupe werd slechts 1478 keer gebouwd en van de hier aangeboden ultieme 2.8ltr 3C versie werden er zelfs maar 186 gebouwd. In combinatie met het wonderschone ontwerp en de wereldwijde toename van vraag naar dit type Italiaanse klassiekers van naam een rijzende ster bij de connaisseurs. Deze door mij uit Italië geïmporteerde Flaminia is ooit nieuw in Nederland verkocht en wisselend in Italië en Nederland gebruikt. Er is een perfecte balans tussen de originaliteit en de restauratie van deze Flaminia. Zo is de auto om cosmetische redenen een tiental jaren terug eenmaal vakkundig nieuw gelakt terwijl het plaatwerk origineel bleef en is bijvoorbeeld het interieur nog in de originele staat. Wat aangeeft dat deze Flaminia niet veel kilometers heeft gemaakt en bovendien met veel zorg werd gebruikt. In de motorruimte is duidelijk zichtbaar alles origineel, alleen het reservoir van de ruitensproeier werd vernieuwd. Vanzelfsprekend werd er wel altijd tijdig onderhoud uitgevoerd met uitzondering van de laatste drie jaren. Het is daarom dat de auto een grote onderhoudsbeurt en een nieuwe APK meekrijgt. Voor wie zich een klassieke GT wenst die direct rijklaar is een goede gelegenheid. Bovendien een Italiaanse schoonheid met een edele merknaam en uitstraling die een aanzienlijk hogere marktwaarde doet vermoeden. Zo hangt aan een GT van die andere twee bekende Italiaanse namen al snel een prijskaartje van enkele tonnen. Waarschijnlijk alleen een kwestie van tijd voordat…. Een verantwoorde investering lijkt ze daarom ook.

Uitrusting

Opties waren er in die tijd nauwelijks, een luxe GT als deze Flaminia had natuurlijk standaard leer in het interieur. Het prachtige stuur met hout was eveneens standaard aanwezig.

Exterieur

Op basis van een gezonde 'Superleggera' aluminium carrosserie en stalen bodem werd een tiental jaren terug een cosmetische restauratie uitgevoerd. Niet omwille van corrosie of roest. De auto werd van een nieuwe laklaag voorzien zoals het hoort, alles gedemonteerd en uitgebouwd. Prachtig nieuw gespoten en correct afgehangen. Vakwerk. Raam- en deurrubbers werden vernieuwd. Alle plaatwerkdelen sluiten mooi aan en hebben symmetrische passingen. De rvs bumpers zijn mooi onbeschadigd en staan keurig recht op de auto. Met gevoel en respect voor de originaliteit en de 'tijdmachine' die deze klassieker ook is werd de auto onderhouden en cosmetisch op niveau gehouden, het is geen 'overgerestaureerde' auto.

Interieur

Direct na het instappen ervaart men de Lancia luxe van de jaren zestig. Sfeervol, klasse en als was het 1964. Vooral dankzij de originele bekleding op stoelen, deurpanelen, dashboard en het stuur herkend men de originele materialen uit 1964. Hoewel ik originaliteit prefereer, ook als de materialen wat verweerd zijn, kan ik de auto desgewenst met nieuw leer en vullingen leveren. Op dit vlak is voldoende ervaring in huis.
Overigens zijn de vloermatten al eens vernieuwd. Dashboard, deurpanelen, hemelbekleding, instrumenten, etc. zijn allen origineel en in zeer fraaie en goed functionerende conditie.

Interieur Lancia Flaminia Touring GT Coupe 2.8 3C '64

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Deze Flaminia beschikt over de meest zeldzame motorvariant, de 150pk sterke 2,8ltr. met 3 Weber carburateurs. Er werden slechts 168 exemplaren met deze motor gebouwd. In de motorruimte is alles mooi origineel en keurig schoon. Nieuwe accu en glazen pot als ruitensproeierreservoir aanwezig. De motor loopt perfect rond, rookt niet en heeft een uitstekende oliedruk. In de kofferruimte ligt een originele Lancia rubbermat op de vloer, er is een volwaardig reservewiel en het originele tasje met gereedschap is aanwezig. De velgen verdienen een speciale vermelding; een Flaminia werd afgeleverd met 16inch velgen waarop de bijzondere bandenmaat 165-400. Een lastige maat waarin slechts enkele bandentypes leverbaar zijn. Door een bekende Nederlandse Lancia specialist werden de velgen van deze auto gemodificeerd, breder gemaakt, waardoor er nu een reguliere band met een inch maat op past. De auto rijdt er aanzienlijk beter en stabieler door. Desgewenst wordt de auto geleverd met de standaard velgen.

Service geschiedenis

Deze Flaminia Touring GT werd nieuw geleverd in Nederland. Na een aantal jaren hier gebruikt te zijn als luxe tweede auto verhuisde ze met haar eigenaar mee naar Italië. Hier werd ze tot 1984 bij een buitenhuis in Toscane gebruikt in een voor deze auto ideale omgeving. Vervolgens verhuisde ze in 1984 weer terug naar Nederland met de Nederlandse diplomaat mee en kreeg ze een kenteken uit dat jaar. Tien jaar terug ging ze wederom op reis naar het zonnige zuiden om door mijn collega Paul Witmer in 2013 aangekocht te worden voor eigen gebruik. Nu heeft hij dat voornemen wel vaker en in de praktijk komt daar meestal niet veel van door allerlei privé omstandigheden. Dus besloot ik de auto als één van mijn persoonlijke favorieten van hem over te nemen. Met in het achterhoofd ook weer het idee om… nou ja ze is nu dan toch weer te koop. Pas op voor ik me bedenk, zoveel exclusiviteit en schoonheid vraagt in de regel om een nul meer op het prijskaartje.