Lancia Flavia Coupe 2000HF '72

Te koop: Lancia Flavia Coupe 2000HF '72

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Lancia Flavia Coupe 2000HF '72

Deze auto doorsturen

Betreft Lancia Flavia Coupe 2000HF '72
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 85.314   Vermogen 126 pk
Bouwjaar 1972   Cilinderinhoud 1998 cc
Kleur exterieur Oro Metallizzato   Motor configuratie 4 cylinder met injectie
Kleur interieur Beige/groen   Motor nummer Matching
Bekleding Stof   Velgen 14 inch Cromodora lichtmet.
0 - 100 km/u 10,3 sec   Banden Michelin
Topsnelheid 190 km/u   Productieaantallen 1229
Chassisnummer 820436001666   Overig Fraai gerestaureerd.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Oude liefde roest niet. De eerste Lancia voorzien van voorwielaandrijving was de Flavia die al in 1960 werd geïntroduceerd. Het merk had in die jaren een reputatie van vooruitstrevende techniek en een bouwkwaliteit waar geen Duitser tegen op kon. Dat koste dan ook een lieve duit, destijds was de prijs van een Lancia hoger dan een vergelijkbare Jaguar. De hoge bouwkwaliteit dreef Lancia uiteindelijk zelfs in de handen van Fiat. Immers er werd geen cent winst gemaakt dankzij het fanatisme van de Lancia ingenieurs. Met als gevolg dat ze anno nu nog relatief modern rijden en meestal technisch nog in goede staat zijn. Als ze niet ten prooi zijn gevallen aan de hoge luchtvochtigheid in Noord Europa tenminste. Dat is voor auto's uit die tijd altijd de grootste bedreiging geweest. Dit prachtige exemplaar is uiteraard roestvrij. Uit liefde gekocht in Italië van een liefhebber/verzamelaar die de auto prachtig liet restaureren in 2010. De HF versie is het ultieme laatste model uit de serie. Voorzien van een 126pk sterke injectie motor, vijf bak van het Duitse ZF en stuurbekrachtiging. Het door Pininfarina ontworpen interieur lijkt sterk op dat van de exclusieve en tegenwoordig 'onbetaalbare' Ferrari 330GT. Let op het fraaie dashboard met de ovaal gevormde klokkenset achter het stuur. Ook de carrosserie met fraaie daklijn heeft sterke overeenkomsten met het oudere ontwerp uit Modena. Dezelfde sfeer zonder uw huis te moeten verkopen.

Uitrusting

Van optielijsten had men in die tijd nog niet echt gehoord. Een HF was standaard voorzien van stuurbekrachtiging, een mooi Jaeger klokje en een dashboard van echt hout. Fraaie lichtmetalen velgen van Cromodora, die zijn ook het vermelden waard.

Exterieur

In 2010 besloot de laatste Italiaanse eigenaar van deze HF de auto om cosmetische redenen te restaureren. Beter gezegd, te laten restaureren door een vakkundig bedrijf. Deze restauratie was niet noodzakelijk vanwege roest, de auto was mooi geconserveerd als gevolg van het verblijf in een droge omgeving in Umbrië. Aan bijvoorbeeld de originele roestvrije bodem en kofferbakvloer is terug gezien dat de carrosserie en bodem mooi hard en gaaf zijn gebleven. De lak was oud en beschadigd, de stoelbekleding 'verteerd' door de warme zon en gebruik. Dat maakte de restauratie lonend, zie hier het prachtige resultaat. Zeer mooi en kwalitatief geweldig spuitwerk met een mooi diepe glans. De kleur is origineel. Als onderdeel van de restauratie werden de raamrubbers vernieuwd. De bumpers zijn origineel en hebben slechts lichte gebruikssporen. Het glaswerk is onbeschadigd, het chroom mooi en alle logo's correct aanwezig. Perfecte passingen, de auto is dan ook altijd schadevrij gebleven. Kortom een echte en serieuze liefhebbersauto.

Interieur

Op de stoelbekleding na is het interieur volledig origineel. De stoelen zijn perfect nieuw bekleed. Ze hebben ook de juiste vorm en verdeling van de stof. Na de restauratie is de auto nauwelijks gebruikt dus de stof is als nieuw. Op de vloer en dorpels de stemmige groene velours bekleding die Lancia zo typerend voor dit model aanbracht. De deurpanelen, dashboard, hemelbekleding, stuur en klokken zijn allen zeer mooi en onbeschadigd. De klokken zijn ondergebracht in het prachtige ovaal gevormde houten dashboard deel. Het hout is ook op het andere deel van het dashboard onbeschadigd en mooi glanzend. Er zijn geen vermeldenswaardige gebruikssporen in deze Flavia HF.

Interieur Lancia Flavia Coupe 2000HF '72

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

De motorruimte is een tijdmachine. Alles is volledig origineel zoals het er in 1972 in geschroefd werd. Niet vuil van olieresten, fabrieksplaatjes met nummers keurig aanwezig. Zichtbaar onderhouden auto. De kofferruimte is voorzien van de originele bekleding. Volwaardig reservewiel, gereedschap en krik aanwezig. Ook de dieper gelegen tankrand heeft geen roest van achtergebleven vocht in de kofferruimte. De fraaie Cromodora velgen zijn vrij van parkeerschade en voorzien van goede Michelin banden.

Motor Lancia Flavia Coupe 2000HF '72

Service geschiedenis

Nieuw verkocht door een Zuid Italiaanse Lancia dealer. In 1972 betaalde de eerste eigenaar er een lieve duit meer voor dan de in aanzienlijk grotere aantallen gebouwde Flavia 2000 zonder injectie en stuurbekrachtiging. Slechts 1229 exemplaren werden er verkocht, dit zal ongetwijfeld met het bijbehorende prijskaartje te maken hebben gehad. Gelukkig werd al vroeg door voorgaande eigenaren herkend dat het een zeldzame Lancia zou blijven. De auto is dus mooi oud geworden en heeft slechts een beperkte 'face-lift' hoeven ondergaan. Daarom nu te koop in deze schitterende conditie. Inclusief Nederlands kenteken, nieuwe APK en onderhoudsbeurt.