Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3 S '69 €23.950,-

Te koop: Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3 S '69 €23.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3 S '69 €23.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3 S '69 €23.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 85.457   Vermogen 92 pk
Bouwjaar 1969   Cilinderinhoud 1298 cc
Kleur exterieur Blu Scuro   Motor configuratie V4 met carburateurs
Kleur interieur Panna   Motor nummer 4644
Bekleding Skai   Velgen 13 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 12,4 sec   Banden Michelin
Topsnelheid 168 km/u   Productieaantallen 16827
Chassisnummer 818360004385   Overig Zeer originele en roestvrije Rally S.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Genoemd naar een historische Romeinse weg van Tortona naar Torino, de Via Fulvia, was het dé auto die Lancia op de rally-sport kalender zette. Als een ode aan de rally auto's uit de eerste serie Fulvia's verscheen in 1968 de Fulvia Rallye 1.3S met als bijzonderheid de aluminium deuren, kofferklep en motorkap die ook voor de rally en HF modellen werden gebruikt. Het motorvermogen was dankzij een doorontwikkeling van de bijzondere V4 gestegen tot 92pk. De slechts 935kg wegende 1.3S was een voor die tijd rappe sportcoupe. De Fulvia behaalde mede dankzij de voorwielaandrijving veel overwinningen in diverse belangrijke rally's. Uiteindelijk werd in 1972 zelfs het wereldkampioenschap rally gewonnen. Technisch was de Fulvia zeer vooruitstrevend en degelijk gebouwd, commercieel deed de kostbare ontwikkeling en bouwwijze Lancia de das om waardoor het uiteindelijk in handen van Fiat kwam. Hoe dat afliep weten we allemaal. De Lancia's die gebouwd werden door het zelfstandige, ooit door Vicenzo Lancia in 1906 opgerichte, bedrijf zijn nu dankzij hun design, bouwkwaliteit en afwerkingsniveau zeer geliefde en waardevolle klassiekers. Dat was vreemd genoeg niet altijd zo, het merk is de laatste jaren bezig aan een flinke inhaalslag, waardoor eventueel noodzakelijke restauraties meestal matig werden uitgevoerd. Wanneer men zich een Fulvia wenst verdient het dus aanbeveling een origineel exemplaar te vinden welke, bijna als vanzelfsprekend, een keer nieuw is gespoten echter verder nog origineel plaatwerk heeft. Echt goede restauraties heb ik gezien, ze zijn helaas zeldzaam. Het hier aangeboden exemplaar is een Fulvia Coupe uit de meest zeldzame 1.3S Rallye serie (op de HF modellen na uiteraard) in volledig originele staat. Slechts eenmaal om cosmetische redenen zeer goed nieuw gespoten, niets aan gelast of gerommeld. Uiteraard werden bij het spuiten de ramen verwijderd en de raamrubbers ook vernieuwd. De Fulvia is een icoon met een op zich staande unieke belijning die, samen met de prachtige techniek, daarom wordt herkend door de liefhebber van nu.

Uitrusting

Opties kende men in die tijd niet echt. Bijzonder is het stuurslot waar het sleuteltje van aanwezig is.

Exterieur

De carrosserie van deze Fulvia is zeer fraai geconserveerd en geheel origineel. Perfecte passingen. Zeer mooi foutloos spuitwerk. Al het chroom en RVS in uitstekende conditie, mooi diepe glans overal. De raamrubbers zijn vernieuwd. Hoewel het spuitwerk al weer enkele jaren terug werd uitgevoerd heeft de auto geen noemenswaardige gebruikssporen. Geen deukjes, steenslag of andere opvallende beschadigingen. Bumpers mooi recht op de auto en zonder parkeerschade. Origineel glas zonder steenslag rondom. Alles bij elkaar een zeer fraaie verschijning die een foto nooit vertalen kan. Ze mag gezien worden..

Interieur

Het interieur is zeer bijzonder te noemen, geheel origineel en vrijwel onbeschadigd. Een ware tijdmachine, onvoorstelbaar dat dit alles uit 1968 is. Mooi en nog origineel vormgegeven skai op de stoelen. Zeer bijzondere stoelen ook met hun rugleuning met 'doorkijk'. Let op de bijzondere met chroomstrips afgewerkte rugleuning. De stoelen zijn onbeschadigd en hebben geen instapsporen. Op de vloer originele rubbermatten. Het hout van het dashboard is niet dof, bovenop geen hittescheuren. Hemelbekleding origineel en netjes wit. Alle schakelaars en klokken netjes schoon en goed afleesbaar.
Nooit in gerookt.

Interieur Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3 S '69 €23.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Voorin treft u de originele V4 motor met zo'n kleine blokhoek dat het bijna een lijnmotor lijkt. Daardoor is het ook een kleine motor in omvang en licht deze relatief laag in de auto. Wel wat ver naar voren, er aan vast in de lengterichting zit de versnellingsbak. De motorruimte is eveneens volledig origineel en mooi schoon. Alle plaatjes en fabrieksnummers keurig aanwezig en goed afleesbaar. Originele Solex carburateurs. Links voor treft u de extra oliekoeler waar de Rally o.a. aan te herkennen is. Motor loopt mooi rond, klinkt perfect en rookt niet. In de kofferruimte is ook alles origineel en onbeschadigd. Keurige rubbermat op de vloer. Boordgereedschap compleet en volwaardig reservewiel aanwezig.

Motor Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3 S '69 €23.950,-

Service geschiedenis

Nieuw verkocht in 1969 door Lancia 'concessionario' Ranieri in Rimini. Sinds 1969 kende de auto slechts drie eigenaren die de auto allen keurig garage gestald hielden. In het gemiddeld toch al prettige landklimaat een garantie voor roestvrij plaatwerk. De geheel originele auto is een fraai geconserveerde 'tijdmachine' zonder roest en goede techniek.