Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Te koop: Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 69.333   Vermogen 93 pk
Bouwjaar 1969   Cilinderinhoud 1298 cc
Kleur exterieur Blu Turchese   Motor configuratie V4 met Solex carburateurs
Kleur interieur Tabacco   Motor nummer Matching
Bekleding Skai   Velgen 14 inch lichtmetaal
0 - 100 km/u 11,9 sec   Banden Hankook
Topsnelheid 173 km/u   Productieaantallen 16827
Chassisnummer 818360008634   Overig Zeer mooi gerestaureerde Rally S.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Genoemd naar een historische Romeinse weg van Tortona naar Torino, de Via Fulvia, was het dé auto die Lancia op de rally-sport kalender zette. Als een ode aan de rally auto's uit de eerste serie Fulvia's verscheen in 1968 de Fulvia Rallye 1.3S met als bijzonderheid de aluminium deuren, kofferklep en motorkap die ook voor de rally en HF modellen werden gebruikt. Het motorvermogen was dankzij een doorontwikkeling van de bijzondere V4 gestegen tot 92pk. De slechts 935kg wegende 1.3S was een voor die tijd rappe sportcoupe. De Fulvia behaalde mede dankzij de voorwielaandrijving veel overwinningen in diverse belangrijke rally's. Uiteindelijk werd in 1972 zelfs het wereldkampioenschap rally gewonnen. Technisch was de Fulvia zeer vooruitstrevend en degelijk gebouwd, commercieel deed de kostbare ontwikkeling en bouwwijze Lancia de das om waardoor het uiteindelijk in handen van Fiat kwam. Hoe dat afliep weten we allemaal. De Lancia's die gebouwd werden door het zelfstandige, ooit door Vicenzo Lancia in 1906 opgerichte, bedrijf zijn nu dankzij hun design, bouwkwaliteit en afwerkingsniveau zeer geliefde en waardevolle klassiekers. Dat was vreemd genoeg niet altijd zo, het merk is de laatste jaren bezig aan een flinke inhaalslag, waardoor eventueel noodzakelijke restauraties meestal matig werden uitgevoerd. Wanneer men zich een Fulvia wenst verdient het dus aanbeveling een origineel exemplaar te vinden welke, bijna als vanzelfsprekend, een keer nieuw is gespoten echter verder nog origineel plaatwerk heeft. Echt goede restauraties heb ik gezien, ze zijn helaas zeldzaam. Het hier aangeboden exemplaar is een Fulvia Coupe uit de meest zeldzame 1.3S Rallye serie (op de HF modellen na uiteraard) is met veel liefde en zorg gerestaureerd. Niet op basis van een roestige carrosserie, deze is en was strak en gaaf. Het was in feite een louter cosmetische restauratie op basis van ouderdoms-verschijnselen. Uiteraard werden bij het spuiten de ramen verwijderd en de raamrubbers ook vernieuwd. De Fulvia is een icoon met een op zich staande unieke belijning die, samen met de prachtige techniek, daarom wordt herkend door de liefhebber van nu.

Uitrusting

Er waren destijds nauwelijks opties. Een fraai houten stuurwiel en dashboard waren standaard. Optioneel is er een tijdcorrecte radio en prachtige lichtmetalen velgen.

Exterieur

Zeer fraai uitgevoerd spuitwerk op het originele plaatwerk bezorgd de auto een prachtige uitstraling met een mooi diepe glans. Rondom correcte originele passingen. Er zijn uiteraard geen gebruikssporen of beschadigingen. Carrosserie en bodem zijn roestvrij. De trim in chroom en roestvrijstaal is keurig onbeschadigd en origineel. De raamrubbers zijn vernieuwd. In deze zeldzame kleur een bijzonder aantrekkelijk ogende Rally-S.

Interieur

Het interieur combineert bijzonder fraai met de buitenkleur van deze Fulvia. Vakkundig, met het correcte materiaal, nieuw beklede stoelen bieden een uitstekende steun en zijn voorzien van typische Lancia details. Zo is bijvoorbeeld het middelste hoofddeel van de rugleuning gescheiden van de rand er omheen die keurig is afgewerkt met een verchroomde strip. Niet gek dat Lancia uiteindelijk ten onder ging aan te hoge productiekosten. Het dashboard is onbeschadigd en ook bovenop het (niet meer verkrijgbare) dashboard zijn geen hittescheuren of deuken. Op de vloer ligt een originele rubbermat. De klokken, schakelaars en hendels zijn mooi schoon, origineel en onbeschadigd.

Interieur Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Keurig originele motorruimte met de 92pk sterke V4 motor met een blokhoek zo klein dat het een lijnmotor lijkt te zijn. Hierdoor zeer compact. Start direct loopt keurig rond. Keurige oliedruk, geen pluimende uitlaat. Alles in de motorruimte is netjes schoon en roestvrij. De kofferbak biedt eveneens een originele en roestvrije aanblik. Een volwaardig reservewiel, krik en boordgereedschap liggen hier op de originele rubbermat. De fraaie lichtmetalen velgen zijn onbeschadigd. De banden zijn zo goed als nieuw.

Motor Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Service geschiedenis

In 1969 nieuw verkocht aan Lucia Romanelli in het Zuid-Italiaanse Martina Franca. Geboren in 1946. Daarna in het bezit geweest van twee heren waarna ze naar Nederland kwam. Een origineel instructieboekje is voorhanden. Deze prachtige Rally-S in bijzondere kleurstelling mag zich nog verheugen in een toenemende belangstelling, hierdoor ook een gezonde investering. Rijdt licht en sportief. Niet voor niets won Lancia de Rally de Montecarlo met dit type auto. De prijs is inclusief Nederlands kenteken in 'oud blauw', nieuwe APK en onderhoudsbeurt. Geheel rijklaar dus.