Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Te koop: Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 10.685   Vermogen 92 pk
Bouwjaar 1969   Cilinderinhoud 1298 cc
Kleur exterieur Verde Corsa Inghilterra   Motor configuratie V4 met carburateurs
Kleur interieur Beige   Motor nummer Matching
Bekleding Skai   Velgen 13 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 12,4 sec   Banden Michelin
Topsnelheid 168 km/u   Productieaantallen 16827
Chassisnummer 818360   Overig Bijzonder mooi in zeldzame kleur.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Genoemd naar een historische Romeinse weg van Tortona naar Torino, de Via Fulvia, was het dé auto die Lancia op de rally-sport kalender zette. Als een ode aan de rally auto's uit de eerste serie Fulvia's verscheen in 1968 de Fulvia Rallye 1.3S met als bijzonderheid de aluminium deuren, kofferklep en motorkap die ook voor de rally en HF modellen werden gebruikt. Het motorvermogen was dankzij een doorontwikkeling van de bijzondere V4 gestegen tot 92pk. De slechts 935kg wegende 1.3S was een voor die tijd rappe sportcoupe. De Fulvia behaalde mede dankzij de voorwielaandrijving veel overwinningen in diverse belangrijke rally's. Uiteindelijk werd in 1972 zelfs het wereldkampioenschap rally gewonnen. Technisch was de Fulvia zeer vooruitstrevend en degelijk gebouwd, commercieel deed de kostbare ontwikkeling en bouwwijze Lancia de das om waardoor het uiteindelijk in handen van Fiat kwam. Hoe dat afliep weten we allemaal. De Lancia's die gebouwd werden door het zelfstandige, ooit door Vicenzo Lancia in 1906 opgerichte, bedrijf zijn nu dankzij hun design, bouwkwaliteit en afwerkingsniveau zeer geliefde en waardevolle klassiekers. Dat was vreemd genoeg niet altijd zo, het merk is de laatste jaren bezig aan een flinke inhaalslag, waardoor eventueel noodzakelijke restauraties meestal matig werden uitgevoerd. Wanneer men zich een Fulvia wenst verdient het dus aanbeveling een origineel exemplaar te vinden welke, bijna als vanzelfsprekend, een keer nieuw is gespoten echter verder nog origineel plaatwerk heeft. Echt goede restauraties heb ik gezien, ze zijn helaas zeldzaam. Het hier aangeboden exemplaar is een Fulvia Coupe uit de meest zeldzame 1.3S Rallye serie (op de HF modellen na uiteraard) is met veel liefde en zorg gerestaureerd. Niet op basis van een roestige carrosserie, deze is en was strak en gaaf. Het was in feite een louter cosmetische restauratie op basis van ouderdoms-verschijnselen. Uiteraard werden bij het spuiten de ramen verwijderd en de raamrubbers ook vernieuwd. De Fulvia is een icoon met een op zich staande unieke belijning die, samen met de prachtige techniek, daarom wordt herkend door de liefhebber van nu.

Uitrusting

Er waren destijds nauwelijks opties. Een fraai houten stuurwiel en dashboard waren standaard en er is gelukkig geen lelijke radio in het dashboard gezaagd.

Exterieur

Perfect uitgevoerd spuitwerk op het originele plaatwerk bezorgd de auto een prachtige uitstraling met een mooi diepe glans. Rondom correcte passingen. Er zijn uiteraard geen gebruikssporen of beschadigingen.
De trim in chroom en roestvrijstaal is keurig onbeschadigd en origineel. De raamrubbers zijn vernieuwd. In deze zeldzame kleur een bijzonder aantrekkelijke Rally-S.

Interieur

Het interieur weerspiegelt het geringe gebruik van deze Rally-S. Op de stoelen en deurpanelen is de originele bekleding nog aanwezig. Zie op de foto's hoe mooi en origineel de vorm van de stoelen bijvoorbeeld nog is. Ook op de deurpanelen nog het eerste skai zoals Lancia het aanbracht. Het dashboard heeft niet de veel voorkomende scheuren van de zon. De originele rubber matten zijn nog aanwezig. Stuur, hendels en schakelaars zijn mooi en werken naar behoren. Een ware tijdmachine..

Interieur Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Keurig originele motorruimte met de 92pk sterke V4 motor met een blokhoek zo klein dat het een lijnmotor lijkt te zijn. Hierdoor zeer compact. Start direct loopt keurig rond. Alles in de motorruimte is netjes origineel en roestvrij. In de kofferbak is alles netjes origineel en roestvrij. Een volwaardig reservewiel, krik en boordgereedschap liggen hier op de originele rubbermat. De velgen zijn nieuw gespoten in de originele kleur. De Michelin banden zijn ouder echter wel met voldoende profiel.

Motor Lancia Fulvia Coupe Rally 1.3S '69 €23.950,-

Service geschiedenis

In 1969 nieuw verkocht aan Lucia Romanelli in het Zuid-Italiaanse Martina Franca. Geboren in 1946. Daarna in het bezit geweest van twee heren waarna ze naar Nederland kwam. Een origineel instructieboekje is voorhanden. Deze prachtige Rally-S in bijzondere kleurstelling mag zich nog verheugen in een toenemende belangstelling, hierdoor ook een gezonde investering. Rijdt licht en sportief. Niet voor niets won Lancia de Rally de Montecarlo met dit type auto.