Mercedes Benz 280SL Pagode automaat '68 €89.950,-

Te koop: Mercedes Benz 280SL Pagode automaat '68 €89.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Mercedes Benz 280SL Pagode automaat '68 €89.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Mercedes Benz 280SL Pagode automaat '68 €89.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 38.570   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1968   Cilinderinhoud 2798 cc
Kleur exterieur Rood   Motor configuratie 6 cylinder lijn met injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer 130
Bekleding Leer   Velgen 15 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 10,5 sec   Banden Good Year
Topsnelheid 200 km/u   Productieaantallen 23885
Chassisnummer 11304412700182   Overig Zwarte hardtop inclusief.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Hoewel het woord 'pagode' doet denken aan verre exotisch oorden kreeg de W113 serie van Mercedes zijn legendarische bijnaam nadat in een saai Duits industrieel gebouw designer Paul Braque de zo kenmerkende hardtop voor dit model ontwierp. Met als doel goed zicht en voldoende hoofdruimte voor bestuurder en passagier. Het dak knikte, zoals een pagode-dak, door in het midden als gevolg van de vergrote hoofdruimte en diende daarom als naamgever. Opvallend, het was tenslotte een autotype wat nadrukkelijk als roadster in de markt werd gezet. Sterker, de W113 serie moest de toen al legendarische 300SL Roadster gaan vervangen. Een terugkerend stijlelement van deze auto is bijvoorbeeld de gelijkenis van de koplamp. Wat rijeigenschappen betreft was de 113 serie in ieder geval een grote sprong voorwaarts voor Mercedes. Autojournalisten omschreven de wegligging destijds alsof de auto op rails reed. Ook werd voor het eerst serieus aandacht besteed aan het aspect veiligheid, de nieuwe SL was in '64 wereldwijd de eerste sportwagen met een stijve passagiersruimte terwijl koffer- en motorruimte als kreukelzone diende. Om het wagengewicht te drukken werden deurpanelen, motorkap en kofferklep uitgevoerd in aluminium. Hoewel de typeaanduiding staat voor Sport en Leicht werd, ondanks het gebruik van lichtere materialen, de SL meer een toerauto dan een echte sportauto. De 280SL is de laatste versie van de beroemde W113 reeks en dus ook de meest doorontwikkelde. In combinatie met de comfortabele automatische versnellingsbak en stuurbekrachtiging een genot om te rijden. De hier aangeboden Roadster is er een die alle belangrijke carrosserie details nog bezit. Ook de door kenners zeer belangrijk geachte knikjes achter de koplampen zijn nog keurig aanwezig. Een ongerestaureerd, origineel en optisch echt mooi exemplaar is toch wel de meest gewaardeerde. Dankzij de klassiek sportieve kleurstelling heeft de auto een prachtige uitstraling. Een van de meest belangrijke kenmerken van een échte klassieker is de conditie van het plaatwerk. De carrosserie van deze SL is keihard en strak. Dit dankzij de herkomst van deze roadster, nieuw geleverd in Santa Barbara, Californië. In 1991 verscheept naar Nederland. De auto heeft daardoor geen roest en ook nooit gehad. Het interieur van deze SL heeft nieuw leer op de stoelen, dat is bijzonder daar de meeste SL's het goedkopere skai als bekleding hebben. Louter om cosmetische redenen werd de auto nieuw gespoten. Zie de foto's voor het bovengemiddeld fraaie resultaat.

Uitrusting

Geen oneindige optielijsten in 1968. Wel heeft deze SL een optionele airco, een originele Becker radio en leer op de stoelen.

Exterieur

Deze 280SL kenmerkt zich in belangrijke mate door de originaliteit van de carrosserie. Niets aan gelast of gesmeerd. Louter om cosmetische redenen een keer nieuw gespoten op een keurig roestvrije en strakke ondergrond. Uiteraard is de auto dan ook schadevrij en heeft ze perfecte passingen. De lak is van hoge kwaliteit en heeft een mooi diepe glans. Er is geen kleurverschil of verloop in de lak waarneembaar. De auto is geheel vrij van beschadigingen of steenslag. Het chroom is zeer mooi, diep glanzend en onbeschadigd. De in lakzwart gespoten hardtop is als nieuw, ook aan de binnenzijde. De softtop is een aantal jaren terug vernieuwd met origineel Sonnenland materiaal. Als geheel een prachtige SL.

Interieur

Het interieur onderging een aantal jaren terug een restauratie. De stoelen en deurpanelen zijn nieuw bekleed met zwart leer. Mooi en strak uitgevoerd. Het hout is nieuw gelakt, de vloerbekleding vernieuwd en ook het dashboard werd van nieuw leer voorzien. Er is een originele Becker radio in het prachtige dashboard en alle klokken en schakelaars zijn mooi en functioneren goed. De vaak vastzittende kachelkranen werken bij dit exemplaar perfect. Weinig klassieke cabriolet's bieden zoveel degelijkheid en sfeer.

Interieur Mercedes Benz 280SL Pagode automaat '68 €89.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Onder de motorkap is alles mooi schoon en zichtbaar verzorgd. Ook de binnenzijde rondom de motor is mooi rood en ook hier alles origineel. De motor loopt mooi rond, rookt niet en heeft een perfecte oliedruk. De 280 is de sterkste variant uit de W113 Pagode serie en dat voelt u in trekkracht en comfort. In de kofferruimte de originele rubbermat waaronder de ongelaste bodem zonder roest. Origineel reservewiel, krik en gereedschap aanwezig. De 280 SL kenmerkt zich door de gesloten verchroomde wieldoppen, in dit geval in de kleur van de hardtop. Zo goed als nieuwe Good Year banden.

Motor Mercedes Benz 280SL Pagode automaat '68 €89.950,-

Service geschiedenis

Deze 280SL werd in 1968 nieuw verkocht in Californië. Vandaar de harde en originele carrosserie met strak plaatwerk. In 1991 verhuisde de auto naar Nederland alwaar door drie Nederlandse eigenaren zeer goed voor de auto werd gezorgd. Hier werd de auto éénmaal nieuw gespoten en bekleed, technisch eveneens zeer verzorgd. Kortom een SL zoals een niet verprutste klassieker moet zijn. Wordt geleverd inclusief hardtop, nieuwe APK en onderhoudsbeurt. Rijklaar voor heel veel zonnige kilometers!