Mercedes Benz 280 SL Pagode Automaat '69 geheel gerestaureerd

Te koop: Mercedes Benz 280 SL Pagode Automaat '69 geheel gerestaureerd

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Mercedes Benz 280 SL Pagode Automaat '69 geheel gerestaureerd

Deze auto doorsturen

Betreft Mercedes Benz 280 SL Pagode Automaat '69 geheel gerestaureerd
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 71   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1969   Cilinderinhoud 2798 cc
Kleur exterieur Papyrusweiss   Motor configuratie 6 cylinder lijn met injectie
Kleur interieur Bordeaux   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 10,5 sec   Banden Good Year
Topsnelheid 200 km/u   Productieaantallen 23885
Chassisnummer 11304412005422   Overig Geheel gerestaureerd.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Hoewel het woord 'pagode' doet denken aan verre exotisch oorden kreeg de W113 serie van Mercedes zijn legendarische bijnaam nadat in een saai Duits industrieel gebouw designer Paul Braque de zo kenmerkende hardtop voor dit model ontwierp. Met als doel goed zicht en voldoende hoofdruimte voor bestuurder en passagier. Het dak knikte, zoals een pagode-dak, door in het midden als gevolg van de vergrote hoofdruimte en diende daarom als naamgever. Opvallend, het was tenslotte een autotype wat nadrukkelijk als roadster in de markt werd gezet. Sterker, de W113 serie moest de toen al legendarische 300SL Roadster gaan vervangen. Een terugkerend stijlelement van deze auto is bijvoorbeeld de gelijkenis van de koplamp. Wat rijeigenschappen betreft was de 113 serie in ieder geval een grote sprong voorwaarts voor Mercedes. Autojournalisten omschreven de wegligging destijds alsof de auto op rails reed. Ook werd voor het eerst serieus aandacht besteed aan het aspect veiligheid, de nieuwe SL was in '64 wereldwijd de eerste sportwagen met een stijve passagiersruimte terwijl koffer- en motorruimte als kreukelzone diende. Om het wagengewicht te drukken werden deurpanelen, motorkap en kofferklep uitgevoerd in aluminium. Hoewel de typeaanduiding staat voor Sport en Leicht werd, ondanks het gebruik van lichtere materialen, de SL meer een toerauto dan een echte sportauto. De 280SL is de laatste versie van de beroemde W113 reeks en dus ook de meest doorontwikkelde. In combinatie met de comfortabele automatische versnellingsbak en stuurbekrachtiging een genot om te rijden. Deze 280SL is recent gerestaureerd, slechts 100km legde de auto af na de restauratie waarbij ook een gereviseerde teller werd geplaatst. Carrosserie, interieur en techniek, alles werd beoordeeld en waar nodig gereviseerd of vernieuwd. Het resultaat mag er zijn, ook voor het oog een lust. Voor wie zonder problemen wil genieten van een serieuze SL een goede gelegenheid.

Uitrusting

De 280SL heeft standaard stuurbekrachtiging, een hardtop en in dit geval ook een compleet in leer uitgevoerd interieur.

Exterieur

Deze SL werd origineel geleverd in kleur 717, Papyrusweiss. Met respect voor het origineel werd deze kleur bij de restauratie weer nieuw opgebracht. Zeer vakkundig werd de auto nieuw gespoten op een strakke, schade- en roestvrije basis. Tot in detail, ook aan de onderzijde zeer fraaie carrosserie. Zo zijn ook de binnenschermen en bodem nog fris wit en schoon. De passingen van de diverse plaatwerkdelen zijn mooi symmetrisch en alles sluit licht en gelijk. Het chroomwerk is compromisloos beoordeeld en waar nodig vernieuwd. Er zijn geen deukjes of beschadigingen in/aan het chroom. De hardtop is eveneens foutloos. Het zwart gekleurde cabriodak werd vernieuwd met de originele Sonnenland stof. Zoals de foto's proberen te laten zien, een prachtverschijning die alleen in werkelijkheid haar bijzondere uitstraling kan overbrengen.

Interieur

Fraai donkerrood leer treft u op de uitermate comfortabele stoelen met hoofdsteunen. Ook het dashboard en de deurpanelen zijn voorzien van hetzelfde vernieuwde leer. De stoelen werden in de originele, goed steunende, vorm teruggebracht en bieden ook bij langere ritten veel comfort. Het fraaie stuur, hendels en klokken zijn allen als nieuw en functioneren zoals het hoort. Ook de vloerbekleding werd vernieuwd in het sfeervolle bordeaux, uiteraard met gebruikmaking van het originele materiaal. Het houtwerk op de tunnel en bovenop het dashboard werd nieuw gelakt.

Interieur Mercedes Benz 280 SL Pagode Automaat '69 geheel gerestaureerd

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Een bijna spectaculaire aanblik biedt de motorruimte van deze SL. Schoon, fris en duidelijk zichtbaar onderhanden genomen techniek. Start goed, loopt mooi rond, perfecte oliedruk en geen vreemde rook of geluiden. Alles ook mooi schoon en met liefde weer ingebouwd. In de kofferruimte is de vloer mooi in de witte lak, geen roest of gebruikssporen. Keurige originele rubbermat alhier. Volwaardig reservewiel met gereedschap aanwezig. De originele velgen zijn voorzien van bijbehorende verchroomde wieldoppen en nieuwe banden.

Motor Mercedes Benz 280 SL Pagode Automaat '69 geheel gerestaureerd

Service geschiedenis

Nieuw verkocht in 1969 door een Amerikaanse Mercedes Benz dealer. De derde eigenaar was een Amerikaan van Spaanse afkomst. Hij naam de auto tien jaar terug mee naar Europa. De auto werd wegens tijdgebrek nauwelijks meer gebruikt en om die reden aan een bevriende Nederlander verkocht. Deze liet de auto om cosmetische redenen restaureren, voorzover dit nodig was op basis van een harde en roestvrije carrosserie. Ook de techniek liet hij waar nodig reviseren en weer 'wakker maken'. Dientengevolge staat er nu een bijzonder fraaie en uitstekend rijdende 280SL. Inmiddels voorzien van Nederlands kenteken in zgn. 'oud blauw' en nieuwe APK. Rijklaar voor een mooie zomer.