Morgan Plus 8 '78

Te koop: Morgan Plus 8 '78

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Morgan Plus 8 '78

Deze auto doorsturen

Betreft Morgan Plus 8 '78
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 73.206   Vermogen 157 pk
Bouwjaar 1985   Cilinderinhoud 3528 cc
Kleur exterieur Claret Red Metallic   Motor configuratie V8 motor met carburatie
Kleur interieur Beige   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch lichtmetaal
0 - 100 km/u 6,4 sec   Banden Vredestein
Topsnelheid 197 km/u   Productieaantallen Nog in productie
Chassisnummer R8456   Overig Zeer mooi en origineel.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Onder leiding van alweer de derde generatie Morgan's bouwt het gelijknamige bedrijf in het Engelse Malvern bij Worcester nog steeds iconische sportauto's op dezelfde basis zoals ze dat ook al voor 1940 deden. De basis vormt een stalen chassis met een houten frame. Hout wat in het groene gebied rondom Malvern ruim voorhanden is. De eerste Morgan met vier wielen was al in 1936 geintroduceerd en werd na de oorlog als Morgan Plus 4 doorgebouwd. Deze Plus 4 diende vervolgens weer als basis voor de in 1968 geintroduceerde Plus 8. De naam doet het al vermoeden, de Plus 8 kreeg een bijna 160pk sterke V8 motor. Deze motor werd geleverd door het Engelse Rover die het ontwerp op haar beurt weer had gekocht van het Amerikaanse Buick. Ook de eerste series Range Rover werden bijvoorbeeld voorzien van deze motor. Stelt u zich eens voor wat een 160pk sterke V8 motor doet met een open sportwagen van net 850 kilo. Ik kan u verzekeren, dat is zéér indrukwekkend. Snel, uiteraard. Echter ook heerlijk rustig en soepel toeren over smalle landweggetjes, als gevolg van het ruim voorhanden zijnde koppel van de V8, doet een Morgan Plus 8 fantastisch. Dankzij de extreme stijfheid van het chassis en houten frame stuurt de auto messcherp en rammelt er geen schroefje. Lang na introductie was de Plus 8 de snelst accelererende Engelse sportauto. Niet voor niets is de Morgan Plus 8 nog steeds, op basis van het oorspronkelijke ontwerp, in productie. Met houten frame. Van een sterk ontwerp blijf je af, is de regel in design. Het hier aangeboden exemplaar kent een bijzonder verhaal. In 1978 gebouwd en in 1995 naar Nederland gekomen, destijds al links gestuurd. De auto kende sindsdien slechts één gepassioneerde Nederlandse eigenaar. Hij werd al snel een bekend gezicht en medebestuurslid van de Nederlandse Morgan Club. Als ambachtelijk banketbakker maakte hij zelfs overheerlijke koekjes die een exacte replica van het Morgan logo waren. Op menig Morgan evenement vond de doos met koekjes gretig aftrek. Vanzelfsprekend werd de auto met dezelfde liefde en zorg omgeven. De auto is altijd schadevrij gebleven, heeft geen roest en nauwelijks gebruikssporen. Het is een zeer fraai en origineel exemplaar, voorzien van alle bijbehorende zaken als opvouwbaar cabrioletdak, opzet ramen voor de deuren, uitgebreide picknick-set in rieten mand en de nodige documentatie alsmede facturen die zelfs teruggaan naar de Engelse tijd van deze Morgan. Weemoedig en met enige twijfel nam de eigenaar afscheid van zijn liefde bij mij in Warmond, gelukkig in de wetenschap dat een volgende eigenaar weer moeiteloos 25 jaar of meer met deze Plus 8 doorbrengt. En die krijgt dan ook weer net zo gemakkelijk zijn inleg terug, hoe mooi kan het leven met zo'n leuke auto zijn?