Porsche 914 '72 €15.950,-

Te koop: Porsche 914 '72 €15.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Porsche 914 '72 €15.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Porsche 914 '72 €15.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 50.266   Vermogen 80 pk
Bouwjaar 1972   Cilinderinhoud 1679 cc
Kleur exterieur Signal Orange   Motor configuratie 4 cylinder boxer met carburateurs
Kleur interieur Zwart   Motor nummer 12345
Bekleding Skai/stof   Velgen 15 inch lichtmetaal
0 - 100 km/u 10,1 sec   Banden Bridgestone
Topsnelheid 177 km/u   Productieaantallen 114900
Chassisnummer 4722912823   Overig Rijden maar!
Export/import service

Model historie en beschrijving

De familieband die Volkswagen en Porsche al sinds het ontstaan van de eerste modellen hebben is iedere autoliefhebber wel bekend. De reden van bestaan van de inmiddels iconische 914 is een minder bekende geschiedenis. Een verhaal wat bol staat van gezamenlijke belangen die Karmann, Volkswagen én Porsche moesten dienen. Immers Karmann zocht naar een opvolger van de Karmann Ghia, Volkswagen zocht modellenuitbreiding naast de Kever en Porsche had een model nodig wat prijstechnisch ruim onder de 911 gepositioneerd kon worden. Niemand kan meerdere meesters dienen, dus ook de 914 niet. Verwarrende marketing, was het nu een Porsche of een Volkswagen, en het ontwerp dat niet mocht lijken op een al bestaande Porsche of Volkswagen deden de positionering van de 914 geen goed. De drie partijen overeenkomst, die niet eens op papier stond, monde na het plotseling overlijden van één van de grondleggers van het concept uit in geruzie. Er werd o.a. gestreden over de rechten van het ontwerp en wie nu precies welke kosten voor zijn rekening moest nemen. Resultaat was dat er een zelfstandig bedrijf op werd gericht waarin zowel Porsche als Volkswagen voor vijftig procent deelnamen. Vandaar de naam Volkswagen-Porsche. Uiteindelijk gevolg van al het gesteggel was dat de 914 niet echt meer een instap-Porsche bleek en Volkswagen een voor haar doen veel te kostbaar model in het programma voerde. Teleurstellende zakelijk succes was het resultaat. Terwijl de 914 in 1970 in Amerika zelfs de status van 'Importauto van het jaar' bereikte. De bagageruimte voor én achter alsmede de fenomenale wegligging waren de belangrijkste redenen voor de jury. Had men destijds geweten van welke kwaliteit het plaatwerk van Karmann was dan had men de prijs waarschijnlijk niet toegekend. Helaas bleek dat pas jaren later. Een 914 is conceptueel een aantrekkelijkere auto dan een 911. Een middenmotor in plaats van een motor achter de achteras, twee bagageruimtes en veel binnenruimte zijn de belangrijkste voordelen. Feitelijk is dat ook wat een Boxster voor heeft op een 911. Hoewel moderne electronica en de centralere plaatsing van de 911 motor u meestal wel sneller een bocht laten nemen. Wat beleving betreft is er weinig leuker in deze prijsklasse. Geweldig weggedrag, laag gewicht en 80pk maken de 914 een ultieme rijmachine die (nog) 'betaalbaar' en waardevast is. Dit fraaie exemplaar ruilde ik in van een Belgische klant die de auto in het verleden helemaal naar zijn zin maakte. Hij heeft de auto regelmatig gebruikt, daarom heeft de carrosserie hier en daar 'een plekje en een vlekje'. Belangrijk te vermelden is dat de bodem geen roest heeft. De auto rijdt geweldig, geen krakende versnellingsbak, motor loopt mooi en is gereviseerd, geen technische verrassingen en een zeer fraai interieur.Past niet geheel bij het niveau van mijn auto's, daarom te koop voor de inruilprijs. Voor niet één euro minder te koop en dat is meer dan terecht. Overigens is deze 914 vanwege de configuratie en het ontbreken van de 'concoursstaat' ook uitstekend geschikt voor rally rijden. Momenteel heeft de auto Belgische papieren, op Nederlands kenteken behoort uiteraard tot de mogelijkheden.