Porsche 964 Turbo Coupe 3.3/3.6 '91 €99.965,-

Te koop: Porsche 964 Turbo Coupe 3.3/3.6 '91 €99.965,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Porsche 964 Turbo Coupe 3.3/3.6 '91 €99.965,-

Deze auto doorsturen

Betreft Porsche 964 Turbo Coupe 3.3/3.6 '91 €99.965,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 153.490   Vermogen 320 pk
Bouwjaar 1991   Cilinderinhoud 3598 cc
Kleur exterieur Zwart metallic   Motor configuratie 6 cylinder boxer met inj. en turbo
Kleur interieur Zwart   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 18 inch Speedline
0 - 100 km/u 5,2 sec   Banden Michelin
Topsnelheid 270 km/u   Productieaantallen 3660
Chassisnummer WP0ZZZ96ZMS470996   Overig 3.6 uitvoering
Export/import service

Model historie en beschrijving

De 911 met fabriekscode 964 is het laatste Porsche model met het originele zo kenmerkende silhouet. Voornamelijk bepaald door de 'torpedobuizen' voorzien van rechtopstaande koplampen en de unieke 911 daklijn, die uit één pennenstreek ontstaan lijkt te zijn, is het profiel vanaf 1964 ogenschijnlijk altijd ongewijzigd gebleven. Technisch echter was de 964 een bijna geheel vernieuwde auto na de 911 3.2 Carrera. Om precies te zijn, 89% van de componenten werden nieuw ontwikkeld en gebruikt. Dat Porsche door geld- en tijdgebrek niet altijd haar beste kunnen met de komst van een nieuwe motor demonstreerde bleek bijvoorbeeld 'recent' nog bij introductie van de watergekoelde motoren in de 911. Dat is waarom een 996 Turbo zo populair is, immers het onderblok van deze motor was een directe nazaat van de begin jaren zestig door Ing. Mezger ontworpen motor die na 30 jaar echt wel geperfectioneerd was. Het nieuwe watergekoelde onderblok heeft een minder goede reputatie. Zo had ook de 964 een grotendeels nieuw ontwikkeld blok waarvan de kenner nu weet dat het vaak net even teveel olie lekt. Achteraf concluderen we daarom dat het gebrek aan geld en tijd, waardoor Porsche voor de 964 Turbo (fabriekscode 965) terug moest grijpen op de 3.3ltr 930 motor, een 'geluk bij een ongeluk' was. Een aantal kleine aanpassingen vergrote het vermogen tot 320pk en er was een minder extreem 'turbo-gat' waar de 930 wat berucht om was. Zo ontstond de meer geciviliseerde 911 Turbo met stuur-bekrachtiging, climat control, ABS, geen torsiestangen ophanging meer en bijvoorbeeld airbags terwijl de motor in de basis de beproefde en bewezen 3.3ltr krachtbron bleef. Het rijcomfort, weggedrag en veiligheid namen sterk toe. Grotere afstanden worden in de 964 Turbo gemakkelijker afgelegd en hoewel de auto nog steeds zeker niet onderschat mag worden werd het weggedrag iets minder verraderlijk dan bij het voorgaande model het geval was. De carrosserie werd aanzienlijk beter verzinkt dan voorheen waardoor de roestbestendigheid groot is. Als gevolg van de hoge verkoopprijs en moeilijke economische tijden begin jaren negentig werden slechts 3600 exemplaren gebouwd. Het hier aangeboden exemplaar is een wel zeer bijzondere 964, de auto werd nl. met verstand van zaken optisch geheel uitgevoerd zoals de nóg zeldzamere 3.6ltr. Turbo waarvan er slechts 1.407 werden gebouwd. Veel liefhebbers vinden de 3.6 aanzienlijk mooier dan de 3.3 versie echter vinden de 200k die daar in de regel voor gevraagd wordt iets teveel van het goede. Onderschat echter het correct uitvoeren, als zijnde het een 3.6, niet. Zo zijn de originele! Speedline velgen onder de € 10.000,- niet te vinden en voor de originele 3.6 achterbankjes met Turbo opschrift moet u s'nachts op pad want die zijn niet los te koop bij Porsche. Uiteraard kreeg de auto ook de gele remklauwen, witte knipperlichten en werd de aangepaste lagere verenset gemonteerd. Vanzelfsprekend betreft het hier een originele en schadevrije auto. Alle door de fabriek aangebrachte stickers zijn nog overal aanwezig. Vrij uitzonderlijk; de gehele neus van de auto heeft nog de originele lak. De boordmap is compleet en uit het serviceboekje valt op te maken dat de auto ongeveer 2000km terug nog een onderhoudsbeurt kreeg. Overigens zijn bij de auto ook de standaard velgen en originele achterbankjes en knipperlichten aanwezig. Uitgevoerd met o.a. automatische climat control, elektrisch schuifdak, stoelverwarming, volledig elektrische stoelverstelling, originele Porsche radio, boordcomputer, een volledig in leer uitgevoerd interieur, ruitenwisser achter, etc. Prijs op basis van de originele Cupvelgen, de afgebeelde Speedline velgen zijn optioneel te koop voor € 5.000,-

Service geschiedenis

Afkomstig van de tweede Nederlandse eigenaar/verzamelaar. Keurig dealer en Porschespecialist onderhouden. Slechts 2000km terug nog onderhoud gehad. Schadevrij en origineel. Alle boekjes aanwezig. Nieuw verkocht in Duitsland en in 1998 al naar Nederland gekomen. In bijzondere 'nieuwstaat' zonder noemenswaardige gebruikssporen.