Kilometerstand | 9.044 | Vermogen | 385 pk | |
Bouwjaar | 2016 | Cilinderinhoud | 3800 cc | |
Kleur exterieur | Gulf Blue | Motor configuratie | 6 cylinder boxer met injectie | |
Kleur interieur | Zwart | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Leer en alcantara | Velgen | 20 inch Porsche lichtmetaal | |
0 - 100 km/u | 4,4 sec | Banden | Michelin Pilot Sport | |
Topsnelheid | 295 km/u | Productieaantallen | 2500 | |
Chassisnummer | WP0ZZZ98ZGK188773 | Overig | Gelimiteerde oplage, bijz. kleur. |
De prestaties van de Porsche Cayman werden tot 2016 om marketing technische redenen altijd nét onder die van de 911 gehouden. Immers een Cayman die voor minder geld een 911 voorbij steekt zou een pijnlijke ervaring voor het ego van de 911 kunnen zijn. Met aanzienlijke financiële gevolgen voor haar producent. Toch ontkende Porsche zelf altijd dat het daarom de Cayman beteugelde. Tot het project GT4 werd opgepakt had men eenvoudig weg geen capaciteit om een GT model aan het modellen gamma toe te voegen. Dat geeft althans Porsche als verklaring bij de afwezigheid van een GT versie van de Cayman. Totdat men zich realiseerde dat men met het midden-motor-concept van de Cayman én de in huis voorhanden techniek uit o.a. de GT3 relatief eenvoudig een wel zeer indrukwekkende en 'betaalbare' circuitauto met kenteken kon ontwikkelen. En daarin slaagde de ingenieurs van de GT afdeling met vlag en wimpel. De auto is al met een paar zelf! uit te voeren aanpassingen direct klaar voor circuit gebruik. Bedenk dan maar eens hoeveel plezier een GT4 in de straat set-up al biedt. Dankzij de optimale carrosserie stijfheid, voorwiel ophanging van de GT3, 385pk Carrera S motor, handgeschakelde! zesbak, instelbare schokdempers en uitlaatklank, (optionele) koolstof kuipstoelen, aerodynamica voor en achter middels een indrukwekkend spoilerpakket en de 20 inch GT velgen is het misschien wel de leukste moderne Porsche om te rijden. Dankzij de gelimiteerde oplage van 2500 exemplaren ook nog eens een financieel niet onhandige auto.
Optioneel werd deze GT4 voorzien van de koolstof kuipstoelen zoals men die ook in de 918 Spyder aantreft. Verder beschikt deze auto over automatische climat control, PDLS koplampen, instelbare uitlaatklank, Sport Chrono pakket, Porsche Active Suspension Management, boordcomputer, cruise control, alcantara bekleding, etc.
Gezien de kilometerstand en het zorgvuldige gebruik door de eerste en enige eigenaar, bij ons bekend, is de carrosserie van deze GT4 in originele nieuwstaat. Er is geen enkel spoor van gebruik op te vinden, ook geen steenslag. De zeldzame kleur Gulf blauw staat de auto geweldig, met de juiste striping maakt u er eenvoudig (tijdelijk) een Gulf Racing Team auto van. Er is nooit aan de auto gewerkt, alles volstrekt origineel.
Vanzelfsprekend is ook het interieur nog 'onaangeraakt' zonder gebruikssporen. Er is fraai met lichte stiksels afgezet leer en veel alcantara gebruikt. Het prettig in de hand liggende sportstuur is eveneens bekleed met alcantara ter verhoging van de grip. Alle schakelaars, hendels en klokken zijn onbeschadigd als nieuw.
Deze Cayman GT4 werd nieuw geleverd door Porsche Centrum Amsterdam. De auto is afkomstig van de eerste eigenaar. Een ingenieur die de auto zorgvuldig gebruikte en begrijpt dat een motor eerst warm moet worden, parkeren altijd strategisch overwogen moet worden en de toerenteller een rood gebied heeft. Nooit een circuit gezien. Kortom uit zorgvuldigere hand zie ik een auto niet vaak. Alle originele bescheiden, boekjes, sleutels, aankoopfactuur, etc. zijn uiteraard aanwezig. Een investeringsobject wat aan alle voorwaarden voldoet.