Saab 900 Cabriolet Full Turbo '88 100.000km

Te koop: Saab 900 Cabriolet Full Turbo '88 100.000km

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Saab 900 Cabriolet Full Turbo '88 100.000km

Deze auto doorsturen

Betreft Saab 900 Cabriolet Full Turbo '88 100.000km
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 100.061   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1988   Cilinderinhoud 1998 cc
Kleur exterieur Cherry Red   Motor configuratie 4 cylinder lijn met inj. en turbo intercooler
Kleur interieur Antraciet   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch Saab lichtmetaal
0 - 100 km/u 9,6 sec   Banden Michelin
Topsnelheid 205 km/u   Productieaantallen 38888
Chassisnummer YS3AD75L0J7041038   Overig Volledig origineel, grotendeels eerste lak.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar succesvolle 900 kon aanbieden. In Zweden had men dat niet echt tot prioriteit bestempeld. Begrijpelijk.
En zo geschiede. Er werden gesloten 900 versie's naar Valmet (bekende producent in de industrie die bijv. voor Porsche de Boxster bouwde) in Finland verscheept alwaar men er een cabriolet van maakte. Uiteraard voorzien van de noodzakelijke verstevigingen en andere deuren om de forse dorpels te omsluiten. Dit productieproces maakte dat het kostbaar om een 900 cabriolet te bouwen. Mede als gevolg hiervan en de hoge belastingen was de catalogusprijs van een 900 cabriolet in Nederland destijds al rond de fl.100.000,- Bijna tweemaal de prijs van een gesloten 900. Daar kon je in die tijd ook een appartement van kopen dus de auto is in Nederland een zeldzame verschijning geweest. Het model is door de jaren heen steeds meer waardering gaan oogsten, en omdat er weinig alternatieven zijn tegenwoordig een gezochte auto. Immers welke cabriolet biedt naast het plezier ervan ook zoveel praktische ruimte en veiligheid? Inmiddels zijn ze altijd 20 jaar oud dus wordt het steeds lastiger een mooi en weinig gebruikt exemplaar te vinden. Ze zijn ook weer niet voldoende waard geweest om ze echt goed te restaureren dus zoek ik naar mooie, originele en goed verzorgde exemplaren. Waarvan hier een voorbeeld.

Uitrusting

Deze 900 Classic heeft airco, cruise control, vier elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, antraciet leer, een nieuw cabriodak inclusief nieuwe achterruit, stuurbekrachtiging, stoelverwarming, etc.

Exterieur

Een klassieke Saab 900 kan, wanneer de auto veel buiten heeft gestaan in Nederland, roest hebben. Dit exemplaar is geheel roestvrij en origineel. Deze 900 heeft nog bijna helemaal de eerste lak. Er is zelfs nog een mooi volle glans in de lak. Strakke en dus ook schadevrije carrosserie. Geen gebruikssporen zichtbaar. Bumpers mooi zonder parkeerbeschadigingen. De gehele buitenzijde van deze 900 heeft een prachtige uitstraling.

Interieur

Mooi dik antraciet leer op de stoelen, origineel dus nooit vervangen, niet kapot of doorgezeten. De eerste serie 900 Cabriolet had dikker dus sterker leer dan de tweede serie vanaf 1992. Vloerbedekking onbeschadigd en fris. Saab matten op de op de vloer. Alle schakelaars en hendels netjes en nog mooi afleesbaar. Deurpanelen nooit los geweest en onbeschadigd. Niet in gerookt.

Interieur Saab 900 Cabriolet Full Turbo '88 100.000km

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

In de duidelijk zeer verzorgde motorruimte treft u de full-pressure Turbo motor met intercooler die mooi rustig draait en uiteraard geen vermoeide indruk maakt. De Saab 900 met full-pressure Turbo motor is ook een ideale (reis) auto voor de langere afstanden, het motorvermogen maakt dat de auto op autobaan snelheid een bescheiden toerental draait. Ook in de motorruimte absoluut geen roest. Alle fabrieksplaatjes keurig origineel aanwezig. De kofferruimte is onbeschadigd en schoon. Hier treft u de thuiskomer, boordgereedschap, en krik. De 15 inch lichtmetalen Saab velgen zijn vrij van parkeerschade en voorzien van goede Michelin banden.

Motor Saab 900 Cabriolet Full Turbo '88 100.000km

Service geschiedenis

Deze 900 Turbo Cabriolet is mooi in originele staat 'oud' geworden. Bijzonder ook is de roestvrije conditie van de carrosserie die zelfs grotendeels de eerste lak nog heeft. Wij hebben het 'uitgedroogde' cabriodak vernieuwd. De lage kilometerstand komt in tal van details tot uitdrukking, in deze originele staat gaat u niet snel een tweede vinden. Een Saab 900 is ook bijna altijd een gebruiksauto geweest dus 'perfect' zijn ze nooit, dit is wel een van de meest originele en echte exemplaren die ik in de laatste vijf jaar kon aanbieden. En u weet, er komt er nooit meer een bij... De auto wordt rijklaar afgeleverd inclusief nieuwe APK en onderhoudsbeurt.