Saab 900 Cabriolet Low Pressure Turbo '92 68.000km 1e lak €19.900,-

Te koop: Saab 900 Cabriolet Low Pressure Turbo '92 68.000km 1e lak €19.900,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Saab 900 Cabriolet Low Pressure Turbo '92 68.000km 1e lak €19.900,-

Deze auto doorsturen

Betreft Saab 900 Cabriolet Low Pressure Turbo '92 68.000km 1e lak €19.900,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 68.212   Vermogen 150 pk
Bouwjaar 1992   Cilinderinhoud 1998 cc
Kleur exterieur Montecarlo geel   Motor configuratie 4 cylinder lijn met inj. en turbo
Kleur interieur Antraciet   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 14 inch Saab lichtmetaal
0 - 100 km/u 6,6 sec   Banden Naar keuze.
Topsnelheid 205 km/u   Productieaantallen 76000
Chassisnummer YS3AD75S5N7009604   Overig Volledig origineel, eerste lak.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar succesvolle 900 kon aanbieden. In Zweden had men dat niet echt tot prioriteit bestempeld. Begrijpelijk.
En zo geschiede. Er werden gesloten 900 versie's naar Valmet (bekende producent in de industrie die bijv. voor Porsche de Boxster bouwde) in Finland verscheept alwaar men er een cabriolet van maakte. Uiteraard voorzien van de noodzakelijke verstevigingen en andere deuren om de forse dorpels te omsluiten. Dit productieproces maakte dat het kostbaar om een 900 cabriolet te bouwen. Mede als gevolg hiervan en de hoge belastingen was de catalogusprijs van een 900 cabriolet in Nederland destijds al rond de fl.100.000,- Bijna tweemaal de prijs van een gesloten 900. Daar kon je in die tijd ook een appartement van kopen dus de auto is in Nederland een zeldzame verschijning geweest. Het model is door de jaren heen steeds meer waardering gaan oogsten, en omdat er weinig alternatieven zijn tegenwoordig een gezochte auto. Immers welke cabriolet biedt naast het plezier ervan ook zoveel praktische ruimte en veiligheid? Inmiddels zijn ze altijd 25 jaar oud dus wordt het steeds lastiger een mooi en weinig gebruikt exemplaar te vinden. Zeer in mijn nopjes was ik dan ook bij de vondst van deze Monte Carlo gele 900 Cabriolet. Afkomstig van de tweede eigenaar, voorzien van nieuw cabriodak met eveneens nieuwe glazen achterruit, slechts 68.000km gereden en ook nog eens in de originele lak. Een zeldzaamheid waar wellicht niet eens meer een tweede van is. Ik zie nog hoogst zelden klassieke 900's met een echt lage kilometerstand, en al helemaal niet met deze achtergrond. Zie de hoge glans op de lak, de originele vorm van de stoelen, de gele kleur mooi schoon tot onderin de motorruimte en het strakke cabriodak. Gezien de algehele conditie en zeldzame kleurstelling een zeer aantrekkelijk geprijsde 900 Classic Cabriolet. Aanwezig is de originele documentatie en het afgestempelde serviceboekje.