Saab 900 Cabriolet Full Turbo '92 120.000km €19.900,-

Te koop: Saab 900 Cabriolet Full Turbo '92 120.000km €19.900,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Saab 900 Cabriolet Full Turbo '92 120.000km €19.900,-

Deze auto doorsturen

Betreft Saab 900 Cabriolet Full Turbo '92 120.000km €19.900,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 120.146   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1992   Cilinderinhoud 1998 cc
Kleur exterieur Scarabee Metallic   Motor configuratie 4 cylinder lijn met inj. en turbo
Kleur interieur Antraciet   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch Saab lichtmetaal
0 - 100 km/u 9,6 sec   Banden Dunlop
Topsnelheid 205 km/u   Productieaantallen 38888
Chassisnummer YS3AD75S8N7012786   Overig Unieke conditie.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Dit is niet alleen één van de mooiste Saab 900 Cabriolets die ik de laatste jaren kon aanbieden, het is technisch ook één van de meest volmaakten. Dat zit zo; in 2011 importeerde ik deze Saab 900 Cabriolet als een zgn. Low Pressure Turbo uitvoering voor een klant met een groot Saab hart. De 900 LPT kreeg uit liefhebbers kringen altijd wat kritiek op de overbrengingsverhouding in de versnellingsbak. Het beruchte 'Turbo-gat' was weliswaar opgelost met de komst van de LPT, op hogere snelheid echter maakte de auto oncomfortabel veel toeren. Minder motorvermogen, o.a. als gevolg van het ontbreken van een intercooler op de LPT, en een andere (kortere) tandwiel overbrenging bezorgde de auto dit karakter. Prima in de stad, minder fijn op de snelweg. De in 1991 geintroduceerde LPT versie onderging wel een aantal belangrijke modificaties waardoor het in vergelijk met oudere zgn. volle Turbo auto's op belangrijke andere punten een betere auto werd. Ideaal is dus de combinatie van beiden in één Saab 900. Omdat de motoren van beide versies gelijk zijn is het door diverse technische aanpassingen, uitgevoerd door een ter zake deskundige specialist, mogelijk een modernere LPT om te bouwen naar een volle Turbo auto, inclusief 'langere' eindoverbrenging. Dit laatste maakt dat de auto 15km/u harder rijdt op de snelweg bij een gelijk toerental. Bovendien is er dankzij de intercooler meer motorvermogen wat de snelheid en souplesse van de auto voelbaar ten goede komt. Na de aankoop in 2011 liet de eigenaar deze, niet goedkope, modificaties uitvoeren. Het algemene onderhoud werd bovendien zeer fanatiek uitgevoerd en de aircoinstallatie werd omgebouwd naar de moderne R134A vulstof. Ook esthetisch is deze Saab 900 Cabriolet in topconditie. De lak is geheel onbeschadigd, heeft een mooi diepe glans en er is niet één steenslag of beschadiging op de uiteraard schade- en roestvrije carrosserie te vinden. Het electrisch te bedienen cabriodak werd inclusief glazen achterruit vernieuwd. De bumpers zijn evenals de lichtmetalen velgen geheel onbeschadigd. Bij de auto zijn aanwezig de originele afdekkappen van het cabriodak, de originele afgestempelde boekjes/servicehistorie, een dossier met facturen en een windscherm. De auto is verder voorzien van electrische ramen, stuurbekrachtiging, werkende airconditioning, centrale deurvergrendeling, een met leer bekleed stuur, een tijdcorrecte radio met electrische antenne, echt hout op het dashboard en zgn. Aero velgen. Voor wie het beste van een klassieke Saab 900 Cabriolet wil een waarschijnlijk eenmalige gelegenheid.