Triumph TR4A IRS '65 €39.950,-

Te koop: Triumph TR4A IRS '65 €39.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Triumph TR4A IRS '65 €39.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Triumph TR4A IRS '65 €39.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 41.125   Vermogen 105 pk
Bouwjaar 1965   Cilinderinhoud 2198 cc
Kleur exterieur British Racing Green   Motor configuratie 4 cylinder lijnmotor
Kleur interieur Zwart   Motor nummer CT64221E
Bekleding Leer   Velgen Spaakvelgen
0 - 100 km/u 10,7 sec   Banden Vredestein Sprint Classic
Topsnelheid 175 km/u   Productieaantallen 40253
Chassisnummer CT64889   Overig Origineel en in topconditie.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Met het vizier gericht op het kapitaalkrachtige Amerika probeerde Triumph na de Tweede Wereldoorlog zoveel mogelijk dollars op te halen aan de andere zijde van de oceaan. Vooral in de warmere staten waar open rijden in een Europese sportwagen wat mocht kosten werden de Triumphs gretig gekocht. Na de TR2 en TR3 volgde logischerwijs de TR4. De TR4 werd ontworpen door de Italiaanse designer Michelotti, zijn inbreng stond borg voor een wonderschoon fraai ontwerp, volgens velen het mooiste uit de gehele TR serie van Triumph. Door het belang wat men aan de Amerikaanse markt hechtte werden er relatief weinig exemplaren in Europa verkocht, wel werd de TR4 in Italië dankzij haar ontwerper een succes. Wie zich nu een TR4A wenst verkiest bij voorkeur een Europees exemplaar, gevolgd door de meest aantrekkelijke versie de TR4A IRS. Deze drie letters staan voor Independent Rear Suspension, onafhankelijke wielophanging achter, wat zorgde voor meer rijcomfort. Bovendien is er ook nog een elektronische overdrive op drie hoogste versnellingen waardoor de auto feitelijk over zeven versnellingen beschikt. Triumph kende grote rallye successen, dit komt in het rijgedrag merkbaar tot uiting. Een exacte besturing, een uitmuntende wegligging dankzij het goed uitgebalanceerde onderstel, sportiviteit en souplesse door de 105pk sterke, zo herkenbaar klinkende, 2,2ltr. motor. En dan is er natuurlijk die nauwelijks te beschrijven sfeer, van echt hout is het dashboard, de tellers zijn kunst op zich en de met lichte piping omtrokken stoelen eveneens een lust voor het oog. De Italiaanse belijning, een flink aantal zo kenmerkende designdetails in combinatie met de klassieke spaakvelgen maken de TR4 tot een uitermate charmante en sportieve tourauto.

Uitrusting

Bijzonder is de overdrive op de drie hoogste versnellingen. Verder compleet met originele spaakvelgen, afdekhoes voor het geopende cabriodak en een zachte afdekhoes voor binnenstalling,

Exterieur

Deze TR4A is geheel origineel en ongerestaureerd. Echt roestvrij, droog en hard. Alleen om cosmetische redenen werd de auto eenmaal nieuw vakkundig gespoten. Een uitzonderlijke auto, restauraties werden vaak matig uitgevoerd waardoor een originele carrosserie te prefereren valt. Het plaatwerk is strak en gaaf, perfecte passingen ondanks het niet echt stijve ladderchassis. Geweldige, geheel onbeschadigde, lak van hoge kwaliteit met een mooie glans. Ook het chroomwerk is mooi en overal diep glanzend. De afdekhoes en cabrioletkap van stof zijn door ons vernieuwd. In de meest sfeervolle en klassieke kleurstelling een prachtige verschijning.

Interieur

Het interieur is een ware tijdmachine, neem plaats en het is 1965. Alles nog in fabrieks originele staat. Onbeschadigd en echt mooi. De zwarte stoelen zijn fraai afgezet met een contrasterende creme piping. De vorm van de stoelen is origineel en ze bieden uitstekende steun. Op de vloer originele zwarte velours. Het dashboard van echt hout is mooi glad, glanzend en onbeschadigd. De daarin aanwezige klokken en meters zijn stuk voor stuk sieraden, helder en goed afleesbaar. Deurpanelen, dashboard bovenop, het stuur, etc. alles in prachtig originele conditie.

Interieur Triumph TR4A IRS '65 €39.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Ook de motor- en kofferruimte zijn volledig origineel, schoon en roestvrij. De 105pk sterke 4 cylinder lijnmotor met die zo herkenbare klank heeft een perfecte oliedruk, loopt mooie rustig rond en rookt niet. Keurig droog en vakkundig verzorgd. In de kofferruimte een volwaardig spaak-reservewiel. Boordgereedschap en krik keurig aanwezig. De spaakvelgen zijn onbeschadigd en voorzien van zo goed als nieuwe Vredestein Sprint Classic banden.

Motor Triumph TR4A IRS '65 €39.950,-

Service geschiedenis

Een origineel Europese TR4A IRS, in 1965 nieuw verkocht in Italië. Altijd garage gestald geweest en dat is te zien. In deze originele en uitmuntende staat nauwelijks te vinden. En dat in de meest gezochte klassieke én sportieve kleurstelling. De auto is afkomstig van een ouder lid van een befaamde club enthousiaste liefhebbers van Engelse klassiekers uit Milaan. Hij was de derde eigenaar en gezien zijn hoge leeftijd zag hij zich genoodzaakt afstand te doen van zijn liefde. Correct afgeleverd inclusief Nederlands kenteken, nieuwe APK en onderhoudsbeurt.