Kilometerstand | 78.565 | Vermogen | 47 pk | |
Bouwjaar | 1970 | Cilinderinhoud | 1598 cc | |
Kleur exterieur | Yellow | Motor configuratie | 4 cylinder met carburatie | |
Kleur interieur | Beige | Motor nummer | 253301 | |
Bekleding | Skai | Velgen | 14 inch staal met wieldop | |
0 - 100 km/u | 9,3 sec | Banden | Dunlop SportMaxx | |
Topsnelheid | 140 km/u | Productieaantallen | 364000 | |
Chassisnummer | 1402308475 | Overig | Keihard en gereviseerde motor. |
Terwijl in de jaren vijftig de wereldeconomie floreerde wilde het degelijke Volkswagen de vraag naar meer luxere en 'sportievere' auto's beantwoorden met een aansprekende stijlvolle sportcoupe. In die tijd bouwde Volkswagen niet al haar carrosserieën zelf en werkte het veel samen met het bekende Karmann in Osnabrück. Daar had men gelukkig veel zelfkennis op de ontwerp afdeling. Er werden twee 'ontwerpers' in een Kever gezet met de opdracht naar Turijn te rijden en de gentile Signori van ontwerp studio Ghia beleefd te verzoeken een spraakmakend en sportief ogend ontwerp te creëren voor hun Duitse vrienden. Nu was men in die dagen nogal druk voor o.a. Ferrari en Rolls Royce in de weer dus het kwam de heren in Turijn goed uit dat ze geen Italiaanse lunch hoefde over te slaan en s'avonds gewoon bij Di Mama op tijd konden aanschuiven. Er lag nog een ontwerp wat men eerder voor het Amerikaanse Chrysler had bedacht in een lade en dat werd enigszins aangepast gepresenteerd aan de heren uit Germania die er enthousiast mee huiswaarts keerde. Wie schön, wie schön kreeg men thuis van de VW directie te horen. In 1955 was het dan zover, de Volkswagen Karmann Ghia werd gepresenteerd op autoshows en in het eerste jaar verkocht men er al meer dan tienduizend. De auto werd een groot succes getuige de lange productie periode die doorliep tot 1974. Ook nu nog is de Karmann Ghia een zeer geliefde klassieke auto. De combinatie van het schitterende ontwerp, de betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten maken de Karmann tot een favoriet van velen. Iets minder goed van de heren Karmann was de inkoop en kwaliteits-eis van het gebruikte staal. Dat bleek in de praktijk nogal roestgevoelig. De meeste overgebleven harde auto's die niet dicht geplamuurd zijn komen dan ook uit het droge Californië. Het hier aanboden exemplaar is ook een voormalig Amerikaanse auto met een harde carrosserie. Door een vakman zo'n tien jaar terug nieuw gespoten en werd de motor gereviseerd. Zo'n project overschrijdt de huidige waarde altijd, daarom kunt u de auto beter in deze staat kopen dan zelf aan de slag gaan. Slim, leuk en betaalbaar. Het is bovendien een luchtgekoelde Duitse auto met Porsche DNA dus sinds de klassieke 911 in deze staat richting de 100k kost ook een voortdurend in waarde stijgende klassieker. En wat rijdt zo'n Karmann goed!
Opties waren er in die tijd niet echt. Er is een klassieke radio en de velgen zijn voorzien van mooi glanzende verchroomde wieldoppen.
Zeer mooie en roestvrije carrosserie in two-tone mosterdgeel met zwart. Strak plaatwerk en keurig gespoten. Geen noemenswaardige gebruikssporen. Rubbers nieuw. Mooi chroom, onbeschadigde bumpers die mooi recht op de carrosserie aansluiten. Dankzij de smaakvolle kleurcombinatie een lust voor het oog.
Het interieur met goed zittende stoelen is volledig origineel en in zeer goede onbeschadigde conditie.
Veilig uitgevoerd met hoofdsteunen. Strak gevulde stoelen die goede steun bieden. Dashboard met mooi en echt hout. Alle schakelaars en hendels mooi en goed werkend. Deurpanelen, hemelbekleding, vloerbedekking, etc. alles keurig origineel en onbeschadigd. Ook de vloerbekleding is als nieuw.
In de nette en verzorgde motorruimte treft u de originele 1,6ltr. 47pk motor die volledig gereviseerd werd. Loopt mooi rond, rookt niet en er ligt geen olie onder. Dankzij het lage wagengewicht is de auto nog indrukwekkend snel ook. De kofferruimte is mooi droog en roestvrij. Hier treft u het volwaardige reservewiel, krik en gereedschap. De vier stalen velgen zijn voorzien van een fraai verchroomde wieldop en goede banden.
Nieuw verkocht in 1970 in het droge Californië. Feitelijk de enige voorwaarde om een droge, roestvrij en ongelaste Karmann Ghia te vinden en naar Nederland te halen. In 2016 stak ze samen met een klant van ons de oceaan over. Voor wie een zeer goed rijdende Karmann Ghia zoekt die niet net uit de container is gerold met een hoop werk er aan een goede gelegenheid. Wordt afgeleverd inclusief nieuwe APK en onderhoudsbeurt