Volvo P1800ES gerestaureerd '73 €23.950,-

Te koop: Volvo P1800ES gerestaureerd '73 €23.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Volvo P1800ES gerestaureerd '73 €23.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Volvo P1800ES gerestaureerd '73 €23.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 150.307   Vermogen 124 pk
Bouwjaar 1973   Cilinderinhoud 1985 cc
Kleur exterieur Light Blue Metallic   Motor configuratie 4 cylinder lijn met injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 10,5 sec   Banden Ceat
Topsnelheid 180 km/u   Productieaantallen 8077
Chassisnummer 1836363004498   Overig Gerestaureerde carrosserie.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Eind jaren vijftig wilde het Zweedse Volvo ook profiteren van de grotere vraag naar sportievere Europese auto's, vooral ontstaan de VS. Al in 1957 werden er prototypes van de P1800 gebouwd en in 1958 in productie genomen. Het sierlijke en sportieve lijnenspel kon bijna onmogelijk van Zweedse hand zijn en in eerste instantie kreeg de Italiaanse ontwerpstudio Ghia alle lof voor het prachtige ontwerp. Nu bleek daar een jonge Zweed met een zeer begaafde pen te werken en uiteindelijk stelde Volvo dat het ontwerp kwam van de hand van deze Pelle Petterson, hoewel Ghia het ontwerp claimde moesten de opgewonde Italianen uiteindelijk bekennen dat alleen Pelle aan de tekentafel had gestaan. In die omgeving vond hij natuurlijk wel iets meer inspiratie dan in het meestens donkere Zweden. Ongeveer 47.000 stuks P1800 werden uiteindelijk gebouwd. In 1971 werd door Jan Wilsgaard, ook geen echt Italiaanse naam, het ontwerp vernieuwd hetgeen resulteerde in de prachtige 1800ES. De auto werd slechts twee jaar gebouwd als gevolg van strengere milieu- en veiligheidseisen in de VS in 1974 uit productie genomen, het was te kostbaar voor Volvo om deze eisen door te voeren in het bestaande model. Kijk maar eens wat er daarna met de bumpers van de 164 gebeurde bijvoorbeeld, dat ontwerp kon die bumpers nog nét hebben. Hoewel door velen bezien als het mooiste van de twee sportcoupe's werd de ES met slechts 8000stuks de zeldzaamste en daardoor nu de meest gezochte. Roest was het bruine spook waar auto's uit die tijd al snel last van kregen dus er zijn zeker niet meer alle geproduceerde ES'en op de weg. Een in het droge Californië geleverd exemplaar maakt dan nog de meeste kans, hoewel daar vaak een minder interessante automaat in zit. Het hier aangeboden exemplaar werd oorspronkelijk geleverd in Amerika en kwam in 1990 al naar Nederland. In 1997 werd de auto verkocht aan de tweede Nederlandse eigenaar die de auto vervolgens meer dan 20 jaar liefdevol verzorgde. Hij liet de auto vakkundig restaureren en hield haar door de jaren heen in topconditie. De nog maar zeer beperkt beschikbare 1800ES, met bijnamen als 'Fish Van' en 'Sneeuwwitjes Lijkwagen' vanwege de achterramen en grote glazen achterdeur, is in deze staat niet zomaar gevonden. Ze is dan wel niet in concoursstaat echter wel zeer mooi, roestvrij, uitstekend rijdend en, zeer bijzonder, voorzien van het originele interieur. Op dat zwarte leer zat in 1974 dus al een Amerikaanse jongeheer of -dame, maakt ze u ook weer jong?

Exterieur

De carrosserie is mooi en vakkundig gerestaureerd. Strak, gaaf en nog steeds roestvrij. De auto is ook altijd schadevrij gebleven. De lakkleur is origineel. Het glaswerk is rondom onbeschadigd en de bumpers staan mooi recht op de carrosserie.

Interieur

Het interieur verdient een bijzondere vermelding. Geheel origineel en in zeer goede conditie. Zo is bijvoorbeeld het dashboard bovenop niet gescheurd, zijn de stoelen evenmin beschadigd en ademt het gehele interieur de sfeer van 1974. Op de stoelen soepel zwart leer, ook de vorm van de stoelen is goed en comfortabel. Vloerbekleding origineel en niet kapot. Een heuse tijdmachine..

Interieur Volvo P1800ES gerestaureerd '73 €23.950,-

Service geschiedenis

In 1990 kwam deze 1800ES naar Nederland om vervolgens in 1997 in handen te komen van de tweede Nederlandse eigenaar, een ingenieur met verstand van zaken. Hij hield de auto optisch en technisch in topconditie, getuige de stapel facturen die bij de auto aanwezig is werd daar niet op bezuinigd. Bij de auto is een mooi dossier waarin ook div. tijdschrift artikelen en de geschiedenis van de 1800ES in het algemeen. Het initiatief en de uiteindelijke productiestart van de 1800 serie ging niet zonder slag of stoot, een Zweedse fabrikant was en heeft immers eerder een praktische en veilige benadering van auto's dan een sportieve. Getuige de latere 480ES en C30 is Volvo trots op haar sportieve prestaties en moet het een extra dimensie brengen om de auto te rijden waar het allemaal mee begon. Deze 1800ES wordt goed rijdend en voorzien van nieuwe APK en onderhoudsbeurt afgeleverd.