De beste sportauto ter wereld topless rijden is dé ultieme rijbeleving. Gesloten is er geen verschil met de coupe, open prikkelt de auto echt alle zintuigen. En dan gaat het hier niet alleen over rijbeleving en prestaties. Waarschijnlijk is het de stijlvolle verschijning van deze met smaak samengestelde 991 cabriolet die u vooral aanspreekt. In 2015 door de eerste eigenaar bij Pon in Leusden besteld, niet geremd door conformiteit. Dankzij de visie van de eerste eigenaar treft u hier een unieke 911, uitgevoerd in de meest sportieve kleur die Porsche kent en verrijkt middels het donkerrode cabriodak. Duidelijk zichtbaar, zie de uniek lage kilometerstand en algehele conditie van de au ...
Als Porsche liefhebber heeft u vast wel eens van het Amerikaanse Singer gehoord. Voor wie goed niet goed genoeg is en een state-of-the-art luchtgekoelde 911 wil het mooiste én beste wat er luchtgekoeld te koop is. Klein detail echter; de prijzen voor dit moois beginnen bij €600.000,- hetgeen naar mijn bescheiden mening enigszins uit verhouding is met wat je er uiteindelijk voor krijgt. Levertijd desondanks minimaal enkele jaren... Denk dan niet dat u er gebruikt, na een fikse afschrijving, een vindt. Naar verluid is het enige gebruikt verkochte exemplaar ook van de hand gegaan voor de prijs van een fors herenhuis. Uiteraard begrijp ik als geen ander dat de vergelijking slechts ten ...
Zonder twijfel de best rijdende en volgens velen ook de mooiste mid-size SUV van dit moment, de uitermate succesvolle Porsche Macan. Het is dan ook Porsche's meest populaire model. Waar de meeste SUV's vaak wat log en zwaar aanvoelen met een wegligging die een wat sportievere rijstijl afstraft biedt de Macan het beste van twee werelden. Ze is snel (Macan betekend tijger in het Indonesisch), soepel en wendbaar terwijl de wintersport of verhuizing van uw studerende dochter de Macan ook op het lijf geschreven is. Ik heb (bijna) alle SUV's wel eens gereden en ik garandeer u, de Macan is bijna niet te verbeteren. Tenzij u zich een Lamborghini Urus a €300.000,- kunt veroorloven, hoewel d ...
Hoe kon Porsche de 997 ooit nog verbeteren dacht ik bij introductie van de destijds nieuwste versie van het icoon. Onmogelijk dachten veel liefhebbers met mij. Totdat Porsche op 15 september 2011 in Frankfurt op de Motor Show (IAA) het doek van de nieuwe 991 trok. Nadat vervolgens een enthousiaste en erg aardige klant mij een stuk liet rijden in zijn nieuwste aanwinst was het me na de eerste kilometers al snel duidelijk, dit is de overtreffende trap. Iets minder 911 dan zijn voorganger door wederom een toename van de carrosserie afmetingen, technisch een enorme sprong voorwaarts. Nog stabieler dankzij de vergrote wielbasis, lichter dankzij het gebruik van 'slimme' materialen die we ...
Zonder twijfel de best rijdende en volgens velen ook de mooiste mid-size SUV van dit moment, de uitermate succesvolle Porsche Macan. Het is dan ook Porsche's meest populaire model. Waar de meeste SUV's vaak wat log en zwaar aanvoelen met een wegligging die een wat sportievere rijstijl afstraft biedt de Macan het beste van twee werelden. Ze is snel (Macan betekend tijger in het Indonesisch), soepel en wendbaar terwijl de wintersport of verhuizing van uw studerende dochter de Macan ook op het lijf geschreven is. Ik heb (bijna) alle SUV's wel eens gereden en ik garandeer u, de Macan is bijna niet te verbeteren. Tenzij u zich een Lamborghini Urus a €300.000,- kunt veroorloven, hoewel d ...
Porsche heeft al decennia lang een patent op het open rijden zonder de nadelen er van. In de 997 variant perfectioneerde men het schuivende glasdak tot een fluisterstil en wasstraat bestendig geheel. Bijkomend voordeel van de Targa is de te openen glazen derde deur waar met gemak een complete golfset door past. De 997 Targa uitvoering is alleen leverbaar geweest in een vierwiel aangedreven versie met de Turbo-brede carrosserie. Deze in topconditie verkerende Targa 4 is voorzien van de sportieve handbak met zes versnellingen. Dankzij electronische hulpmiddelen als Porsche Active Suspension Management en Porsche Stability Management behoudt u (bijna...) altijd de controle over wat u ...
Niet voor niets is het type 997 de best verkochte 911 ooit. Superieure techniek, van ingenieurs die inmiddels vijftig jaar werken aan het perfectioneren van het icoon, in combinatie met stijlelementen van de veel geprezen 993. Dat wil zeggen mooi brede heupen in combinatie met de zo herkenbare ronde 911 koplampen. Voeg daar aan toe dat de auto inmiddels voorzien is van de modernste veiligheids-voorzieningen waardoor 'die motor achterin' u ook niet meer verrast. Zeer terecht wordt de 911 jaar in jaar uit uitgeroepen tot de beste all-round sportauto. De 997 Carrera S is de 3,8ltr. en 355pk sterke versie met duidelijke herkenningspunten als rode remklauwen, dubbele uitlaten en 19 inch ...
Niet voor niets is het type 997 de best verkochte 911 ooit. Superieure techniek, van ingenieurs die inmiddels vijftig jaar werken aan het perfectioneren van het icoon, in combinatie met stijlelementen van de veel geprezen 993. Dat wil zeggen mooi brede heupen in combinatie met de zo herkenbare ronde 911 koplampen. Voeg daar aan toe dat de auto inmiddels voorzien is van de modernste veiligheids-voorzieningen waardoor 'die motor achterin' u ook niet meer verrast. Zeer terecht wordt de 911 jaar in jaar uit uitgeroepen tot de beste all-round sportauto. In deze stijlvolle kleurstelling in combinatie met een optielijst die zomaar de € 10.000,- overschreed bij aanschaf een bijzondere 997 ...
Zojuist gearriveerd, schitterende Turbobrede 997 4S in Slate Grey Metallic (diep donkergrijs) met een volledig in leer uitgevoerd interieur. Geheel origineel, schadevrij en in topconditie. Voorzien van interessante opties; automatische climat control, Porsche Communication Management met navigatie, Bose luidsprekers met Subwoofer, boordcomputer, Sport Chrono Package, sportschakeling, parc distance control, volledig elektrisch bedienbare stoelen met geheugen, xenon verlichting, carbon handremgreep en versnellingspook, Porsche Active Suspension Management, 19 inch Porsche velgen, etc. De auto presenteert zich als een 'Jahreswagen' zonder zichtbare gebruikssporen. Alle sericeboekjes, ...
Bijzonder fraaie en originele 996 Carrera 4S, toch de mooiste uit de serie. De brede carrosserie, het onderstel en de vierwielaandrijving zijn afkomstig van de Turbo. Daardoor de meest indrukwekkende 996, zonder vleugel en luchtinlaten. Ook de veiligste variant dankzij de permanente vierwielaandrijving in combinatie de elektronica van het Porsche Stability Management. Weinig sportauto's die zoveel vertrouwen geven op hoge snelheid als de 4S. Extra tractie op de voorwielen geeft een aanzienlijk hogere rechtuit stabiliteit en bochtvastheid. De 996 4S is voorzien van de 3.6ltr. 320pk sterke 6 cylinder boxermotor. Het onderstel en remmen zijn eveneens gelijk aan die van de Turbo. De ro ...
De 911 Cabriolet is al sinds 1983 een begrip. De rijbeleving in deze pure en allround sportauto is met de kap open dan ook echt de slagroom op de taart. Rustig toeren en alles om u heen meekrijgen is heerlijk terwijl u twee tellen later het 'motorfiets zonder helm' effect kunt beleven. Met de kap open in 5,2 seconden naar 100km/u is een sensatie. Overigens wanneer gesloten merkt u nauwelijks verschil met een coupe. Het dak is stil en houdt de warmte goed binnen. Het sluit goed aan en ruist of piept niet. Het cabriodak schuift automatisch onder de afdekkap en is zelfs met de sleutel van de auto op afstand te bedienen. De comfortabele versie is de automatisch schakelende Tiptronic S ...
Een van de meest zeldzame youngtimer Porsche's is de 993 Targa. Er werden totaal ongeveer 4500 gebouwd waarvan ruim minder dan de helft met een handgeschakelde zes-bak. En dat is uiteraard nu juist de leukste variant. Natuurlijk is uw belangstelling vooral gebaseerd op de fun-factor die deze Porsche biedt, tegelijkertijd zijn zeldzaamheid én kwaliteit wel de voorwaarden waaraan een waardevaste klassieker moet voldoen. Het hier aangeboden exemplaar heeft de ultieme achtergrond voor de liefhebber die haar op waarde weet te schatten. Nieuw geleverd door een Duitse Porsche dealer, al in 2006 door voormalig collega Theo Jansen Porsche naar Nederland gehaald alwaar de auto slechts één ei ...
De perfectionering van de luchtgekoelde 911 Turbo vindt men uiteraard in de laatste uit de serie, voordat de waterkoeling haar intrede doet. Voorzien van vierwielaandrijving om de maar liefst 408pk die de motor voortbrengt verantwoord op de weg te krijgen, en uiteraard de staartlastige 911 enigszins onder controle te krijgen ondanks het forse motorvermogen. Als bijzondere technische wijziging zijn daar ook twee in plaats van één turbo, twee kleinere turbo's leveren gelijkmatiger en sneller vermogen dan één grote turbo. Zo wordt de auto ook vaak aangeduid als 993 Bi-Turbo. Technisch was er onderhuids meer voorhanden, zo heeft een 993 Turbo standaard een actief sperdifferentieel, vis ...
Porsche's perfectionering van de luchtgekoelde 911 is de in 1993 geintroduceerde 993. Van een ongeëvenaarde bouwkwaliteit, geweldige rijeigenschappen en dankzij de luchtgekoelde boxer een motorsound die de beleving optimaliseert. De Porsche liefhebber kent de positieve eigenschappen van de 993 maar al te goed en dat maakt dit type een zeer gezochte. Met name de zeldzame cabrioletversie heeft inmiddels een klassieker status die de waardeontwikkeling doet opstuwen. De rijeigenschappen zijn overigens zeker niet klassiek te noemen. Deze zeer precies sturende en van multilink wielophanging voorziene 911 laat zich controleren als een moderne auto die op rails lijkt te rijden. Met 270pk o ...
Herinnert u zich deze nog? Voor bestuurders van boven de veertig een legendarische verschijning die destijds zomaar in je achteruitkijkspiegel opdook of je vanaf de vluchtstrook waarschuwde voor een naderende file. Gevreesd en toch ook gerespecteerd, de speciale Porsche eenheid van de Rijkspolitie. Met de gedachte zo'n twintig kilometer harder dan het gemiddelde verkeer te rijden, en daarmee te verrassen, begonnen begin jaren de zestig de Duitsers met het veiliger maken van hun Autobahn. Er vielen begin jaren zestig al 1600 verkeersdoden per jaar in Nederland dus dat was hard nodig. De Nederlandse Rijkspolitie vernam het succes van de snelle Porsche's en wilde dat ook. Sinds 1962 v ...
Op vakantie met vrouw en kinderen in de degelijke familie auto denk ik regelmatig met lichte weemoed terug aan die jaren dat dit nog met het dak open kon in mijn favoriete 911. Zuid-Frankrijk, Italië en de Alpen, overal met het dak open doorheen en alleen maar genoten. Alleen als het incidenteel eens regende ging het dak dicht, de uitstekende verwarming maakte dat ook in het voor- en najaar het dak open kon. Nooit en dan ook echt nooit liet de 3.2 Carrera je in de steek. En dan die rijbeleving! De motor heerlijk achter je aanwezig, veel vermogen, direct sturen, en een geweldige wegligging. Er ging ook nog voldoende bagage mee voor drie weken vakantie en wie er dan ook mee was, ze k ...
Een 911SC Coupe in de zeldzame Sportomatic uitvoering, zeg maar de voorloper van de Tiptronic. Het is een zgn. halfautomaat die in de praktijk uit twee versnellingen bestaat die zonder tussenkomst van een koppeling te verzetten zijn. In het huidige verkeersklimaat, gewend aan een moderne automaat een praktische oplossing voor wie een klassieke 911 wil rijden en geen zin heeft om het (staande) koppelingspedaal te gebruiken. Ook voor mensen die geen koppelingspedaal kunnen gebruiken een ideale oplossing. Het systeem was zijn tijd wellicht wat vooruit en het beantwoorde destijds niet direct waar een Porsche voor stond, optimale sportieve prestaties. Tegenwoordig ligt dat voor de meer ...
Een Roadster met Boxer motor, samengevoegd werd dat de inmiddels beroemde Boxster. Dankzij de in het midden geplaatste motor is het één van de weinige sportauto's met twee kofferruimtes. Belangrijker is natuurlijk dat een Boxster hierdoor een ideale gewichtsverdeling heeft en zich tot op hoge snelheid neutraal door bochten laat sturen. Het ideale concept dus. Niet voor niets is de Boxster voor Porsche een doorslaand succes gebleken. De later geïntroduceerde S versie is de meest begeerlijke, 260pk maakt de relatief lichte auto snel en soepel. Een feest om te rijden. Vooral in de handgeschakelde versie, met de cabriokap open, is de beleving optimaal. De centraal geplaatste uitlaat me ...
Een Roadster met Boxer motor, samengevoegd werd dat de inmiddels beroemde Boxster. Dankzij de in het midden geplaatste motor is het één van de weinige sportauto's met twee kofferruimtes. Belangrijker is natuurlijk dat een Boxster hierdoor een ideale gewichtsverdeling heeft en zich tot op hoge snelheid neutraal door bochten laat sturen. Het ideale concept dus. Niet voor niets is de Boxster voor Porsche een doorslaand succes gebleken. De niet geringe 280pk sterke boxermotor in deze S uitvoering maakt de relatief lichte auto desgewenst zeer snel en heerlijk soepel. Een feest om te rijden. Vooral in de handgeschakelde versie, met de cabriokap open, is de beleving optimaal. De centraal ...
Niet voor niets beschikt de nieuwste Porsche 991 Targa weer over de legendarische in Edelstaal uitgevoerde 'geborstelde' Targabeugel. De stijlvolle Targa uit de jaren zestig en zeventig is het origineel waar men op teruggrijpt om commercieel succesvoller te zijn dan met de laatste Targa series het geval was. Nu is een '73 911 technisch gezien lichtjaren weg bij een moderne 991, parkeer ze achter elkaar eens op de boulevard en kijk vanaf een terras eens welke uitvoering meer kijkers trekt. De onmiskenbare charme van de oer-911-targa heeft een dermate herkenbaar en karaktervol silhouet dat het een stijlicoon geworden is. Bovendien ook nog eens zeer praktisch. Open rijden zonder de la ...
Wanneer het u leuk lijkt binnenkort eens deel te gaan nemen aan een (historische) rally nodig ik u uit eens serieus naar deze 911 Coupe te kijken. U kunt natuurlijk gaan zoeken naar een goede en roestvrije basis met standaard motor. Met bijvoorbeeld een auto uit het bouwjaar van het hier aangeboden exemplaar mag u gezien het bouwjaar vervolgens aan bijna iedere rally deelnemen. Wanneer u echter ook maar enigszins prestatiegericht bent of gewoon meer rijplezier wenst te hebben moet u flink aan het werk, of fors investeren. Net zoals in de racerij, meedoen is te betalen, voorin rijden is tot wel tien keer zo kostbaar. Zonder nu direct op het podium te willen eindigen is het simpelweg ...
In 1993 vond ik deze 911 T Coupe bij een vermogende Italiaanse eigenaar van een enorm landgoed. Hij had auto in de jaren tachtig overgenomen van een Italiaanse familie die geremigreerd was uit de Verenigde Staten. Oorspronkelijk nieuw geleverd in New York verhuisde de auto al snel naar Californië en vandaar naar de omgeving van Rome. De auto was destijds in een fantastische, roestvrije en 'zo goed als nieuw' conditie. Ik verkocht de auto in 1993, ruilde ze in in 2005 en na een bescheiden aantal eigenaren gehad te hebben staat ze nu wederom voor mijn neus. Ik kijk er naar en mijn halve 'autoleven' schiet aan mij voorbij. De 911 is er na 51 jaar in ieder geval beter aan toe dan ik. N ...
We hebben een kampioen in huis! Deze Porsche 356SC werd tussen 2000 en 2013 tweemaal historisch rallykampioen van Nederland en behaalde diverse overwinningen in bekende rally's. Om dit te bereiken werd na aankoop in 2000 de motor door een gerenommeerd revisiebedrijf geheel nieuw opgebouwd. De motorinhoud werd vergroot naar bijna 1700cc en voorzien van de straatversie van Shasta racezuigers, een 280graden nokkenas en een volledig verbeterde oliecirculatie waarbij de olie 100% wordt gefilterd via een Can-Meca microfilter (dit i.p.v. de gebruikelijke 10% via het originele potje). In het carter werd een schommelpotje aangebracht om het aanzuigen van lucht te voorkomen. De motor werd vo ...
Het hoogst haalbare in de wereld der klassieke auto's is volledige originaliteit. Immers het besef dat exact dezelfde auto bijna een halve eeuw terug iemand deze auto bij de dealer ophaalde en er jaren onder de meest uiteen lopende omstandigheden in rondreed maakt de auto tot een mythische tijdmachine. In het geval van deze 911T was dat zelfs aan de overzijde van de oceaan, in die tijd zeker nog het land van de onbegrensde mogelijkheden. Op 8 februari 1973 werd in Charlotte, North Carolina, deze Bahia rode 911 afgeleverd aan Lawrence T. Miller. Tot op de dag van vandaag is er op één bijgespoten scherm linksachter niets aan de auto veranderd. De gehele auto is nog in de originele, z ...
Niet voor niets beschikt de nieuwste Porsche 992 Targa weer over de legendarische in Edelstaal uitgevoerde 'geborstelde' Targabeugel. De stijlvolle Targa uit de jaren zestig en zeventig is het origineel waar men op teruggrijpt om commercieel succesvoller te zijn dan met voorgaande Targa series het geval was. Nu is een '72 911 technisch gezien lichtjaren weg bij een moderne 992, parkeer ze achter elkaar eens op de boulevard en kijk vanaf een terras welke uitvoering meer kijkers trekt. U heeft het antwoord al. De onmiskenbare charme van de oer-911-targa heeft een dermate herkenbaar en karaktervol silhouet wat het tot een stijlicoon bracht. Bovendien is het ook nog eens praktisch. Ope ...
U kunt natuurlijk €300.000,- vrijmaken en mij vragen een originele 356 Speedster te zoeken, dat gaat heus samen met u lukken. Of u die ongetwijfeld prachtige aanwinst vervolgens ook gaat rijden en met een goed gevoel op de boulevard parkeert lijkt me een terechte vraag. Bovendien had u met het geld nog zoveel andere leuke dingen kunnen doen. Zie hier het, bijna compromisloze, alternatief. Alleen een kenner ziet het verschil, ze rijdt beter en betrouwbaarder dan het origineel en zal u nimmer verrassen met plotseling opkomende roestbobbeltjes. In 2004 liet een Nederlandse dame uit Amsterdam, met zoveel 'mazzel' dat ze ook een huis in Cannes bezit, door het Amerikaanse bedrijf Vintage ...