Citroën SM '72 carburateur, geheel gerestaureerd €69.950,-

For sale: Citroën SM '72 carburateur, geheel gerestaureerd €69.950,-

I am interested in this car

Betreft Citroën SM '72 carburateur, geheel gerestaureerd €69.950,-

Tell a friend about this car

About Citroën SM '72 carburateur, geheel gerestaureerd €69.950,-
Fields marked with '*' are required

View all 'more special cars' in stock

Specifications

Mileage 4,083   Bhp 170 pk
Year 1972   Engine capacity 2678 cc
Exterior colour Brun Scarabee   Engine configuration V6 met carburatie
Interior colour Brun Nature   Engine number Matching
Upholstery Leer   Rims 15 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 8.9 sec   Wheels Michelin XWX
Top speed 217 km/u   Production numbers 12920
VIN number SB7031   Other Geheel nieuw opgebouwd.
Export/import service

Model history

In 1961 bedacht Citroën dat het de grote gevestigde merken naar de kroon wilde steken met een revolutionair topmodel en startte men het zogenaamde Project-S. Een projectnaam met Science Fiction achtige klank wat uiteindelijk een auto opleverde als was het een buitenaardse verschijning. Een ontwerp van de hand van Citroën's designer Robert Opron. Wanneer het nu zou worden gepresenteerd zou het nog steeds een sensatie zijn. De Citroën dealers hadden destijds grote moeite om de enorme publieke belangstelling in goede banen te leiden. Omdat Citroën zelf niet de beschikking had over een voldoende aansprekende krachtbron werd in 1963 contact gezocht met Maserati in het Italiaanse Modena. Daar bleek men gaandeweg het project op z'n Italiaans de boekhouding te voeren. Uiteindelijk moest men zelfs aan het Franse infuus. In 1968 werd Maserati definitief ingelijfd met als doel de V6 motor te kunnen gebruiken in het topmodel SM. Hoewel nooit officieel bevestigd zou dit staan voor Sport Maserati. Die benaming sloeg de plank wel enigszins mis, een BMW 3.0CS of Jaguar E-type waren sneller als gevolg van het 'beperkte' motorvermogen en het relatief hoge gewicht. Toch kreeg de auto enorme waardering als gevolg van het ontwerp en de technisch traditionele, tegelijkertijd innovatieve, Citroën eigenschappen. Zo zijn daar de hydropneumatische vering, het bekrachtigde snelheidsafhankelijke DIRAVI stuursysteem met automatische terugloop en hoge mate van rechtuit stabiliteit én de kenmerkende meedraaiende koplampen. De SM kreeg een grote schare van wereldberoemde bewonderaars, Leonid Brezjnev, Jay Leno, Johan Cruijff, Idi Amin en Burt Reynolds waren en zijn grote fans. Net zoals u wellicht. Wanneer u zich vervolgens ook in het rijtje der beroemdheden zou willen voegen én geen exemplaar met tal van voorbehouden wenst is deze SM wellicht de ideale keuze. Hoewel over smaak niet valt te twisten bestaat het kleurpalet van deze Citroën uit wel zeer smaakvolle tinten, dat maakt haar nog aantrekkelijker. Tot zeer recent verbleef deze SM in het zuiden van Frankrijk, om precies te zijn Avignon. Bij een vader en zoon die over een periode van vijf jaar de auto vakkundig restaureerde, dit samen met regionale specialisten. Om cosmetische redenen werd de carrosserie nieuw gespoten, roest kende de auto dankzij het Zuid Franse klimaat nooit. Kenners zijn bekend met de kwetsbaarheden van een SM, logischerwijs werden die bij de restauratie gemodificeerd en gereviseerd. Zo ook de distributie. Aanwezig is een forse stapel rekeningen en foto's van het uitgevoerde werk. Niet eerder reed ik zo'n lichtvoetig en gemakkelijk rijdende SM, vaak schakelen ze zwaar en klinken ze net iets rauwer dan het zou moeten. Met deze SM wil je bijna voortdurend schakelen, zo soepel glijden de verzetten in elkaar over. Natuurlijk is een SM een kunststuk op wielen maar voor wie er ook mee wil waarvoor ze gemaakt is, een feest! De restauratiekosten en actuele waarde van een te restaureren SM overstijgen de koopprijs van deze auto uiteraard ruim, interessant voor wie zich een dergelijke auto wenst zonder 'nog ergens achteraan te moeten'. Ook alle onderhoudszaken als banden (Michelin XWX), dynamo, bougies, koppeling, veerbollen, stuurhuis, etc. zijn vernieuwd. Een bijzondere vermelding verdienen nog de goed werkende elektrische ramen en de originele radio die een afwijkende maatvoering heeft en niet vaak meer (werkend) in een SM wordt aangetroffen, een detail, maar wie een Citroën SM waardeert weet daar alles van. Recent werd de auto voorzien van een originele, naar R134a omgebouwde, aircoinstallatie.