Mileage | 247,597 | Bhp | 263 pk | |
Year | 1993 | Engine capacity | 2990 cc | |
Exterior colour | Grand Prix Weiss | Engine configuration | 4 cilinder lijn met injectie | |
Interior colour | Zwart | Engine number | Matching | |
Upholstery | Leer | Rims | 18 inch lichtmetaal | |
0 - 100 km/u | 5.9 sec | Wheels | Michelin Pilot Sport | |
Top speed | 265 km/u | Production numbers | 12780 | |
VIN number | WP0ZZZ96ZRS800115 | Other | Zeer veel geinvesteerd. |
De Porsche 968 kent een steeds groter wordende groep enthousiaste liefhebbers. Wie iets van sturen weet waardeert de Transaxle configuratie (motor voorin, versnellingsbak achterin), de achterwielaandrijving en de Porsche bouwkwaliteit. Dankzij deze configuratie zijn ze beter voorspelbaar in weggedrag dan een 911 uit die periode, die laatste is inmiddels zo kostbaar dat een leuke bocht uit angst voor hoge reparatiekosten en waardeverlies vaak wordt gemeden. O.a. dit verklaard de toegenomen populariteit van de 968. Hoewel de Club Sport versie niets anders is dan een 968 die een kilo of veertig minder op de weegschaal brengt, lijkt dat voor theoretici de heilige graal. Maar waarom? Alleen de zeldzaamheid maakt deze versie, onnodig, kostbaar terwijl er voelbaar niets anders aan de prestaties merkbaar is. Neem dan deze 968 'Plus' versie, door de specialisten van Beek Racing onderhanden genomen waardoor ze écht het predikaat Club Sport verdient, of beter gezegd 968 Trackday King. Er werden tienduizenden geinvesteerd in de aanpassing van bijvoorbeeld het instelbare onderstel, Tarox race remmen, RVS remleidingen, short shifter, Powerflex stabilisator bussen, Bilstein sportveren, nieuwe koppeling en veel meer. Op de rollenbank bij Beek Racing werden 263pk's gemeten, een Club Sport heeft er 240. Dat alles in een gezonde basisauto, dat wil zeggen roest- en schadevrij. Het betreft overigens een origineel Nederlands geleverde 968. Er is een indrukwekkend dossier bij de auto met facturen en uiteraard het originele onderhoudsboekje. De auto is fanatiek onderhouden, in 2022 werd nog groot onderhoud uitgevoerd ten bedrage van €5.700,-, factuur aanwezig. De velgen en aangebrachte stickers zijn een kwestie van smaak, kunnen we in overleg aanpassen. Voor wie begrijpt hoeveel 968 hier wordt aangeboden is slechts één snelle rit naar Warmond voldoende. Direct doen, voordat we besluiten er zelf mee naar Zandvoort te gaan.