De ultieme jongensdroom... Porsche tijdlijn, welke 911 past het best bij u?

Porsche 356 en 911 tot 1974

Porsche 356 en 911 tot 1974
Porsche 356 SC Cabriolet 1965

De 356 en de modellen die optisch gelijk zijn gebleven aan de eerste 911 uit 1964 worden in het algemeen aangemerkt als de 'klassieke Porsches'. De wereldberoemde ronde 'romantische' vormen van de 356, het lijnenspel, motorgeluid en de chrome delen van de eerste 911 typen doen velen dromen van het dagelijks rijden in een dergelijke Porsche. Hier is enige realiteitszin op haar plaats. Klassieke Porsches zijn niet verzinkt dus roestgevoeliger. Oudere techniek vraagt vaker om revisie, is kwetsbaarder en vraagt meer zorg. Toch is een Porsche de meest betrouwbare klassieke auto. Met name bij hobbymatig of seizoensgebruik zal een 356 of 911 u veel plezier bezorgen.

Dagelijks rijden kan, mits goed geprepareerd, regelmatig onderhoud wordt gepleegd en jaarlijks een carrosserie-inspectie wordt uitgevoerd. Wij zijn u daar graag bij van dienst.

Interieur Porsche 356 Speedster (1958).
Porsche 356 Speedster 1958, zwart.

Wat is een A,B of C type? Een 2.2 een 2.4? T, E of S? Kom langs en we schetsen u de verschillen alsmede voor- en nadelen.

"There is no car like a Porsche. And there is no Porsche like a Targa" - Porsche 911 Targa advertentie uit 1972

Porsche 911 2.4 Targa 1973
Porsche 911 Targa advertentie uit 1972 "No convertible should be without it" - Dr. Ferry Porsche.
Naar Porsche Te Koop Porsche 911 Targa embleem.

De meest gebouwde en dus ook de meest betaalbare versie is de 2,2 ltr. en 2,4 ltr. T versie. Werd in de Coupé en Targa versie geleverd. De van mechanische injectie voorziene E en S modellen zijn zeldzamer en dus (aanzienlijk) meer waard.

Porsche 911 2.4 S uit 1972.

Coupé of Targa? De extra dimensie van het open rijden (een 911 Cabrio was er in die tijd nog niet) is voor velen de reden om hiervoor te kiezen. De mooiere daklijn en stijvere carrosserie van de Coupé zijn meestal aanleiding om voor deze modelvariant te kiezen.
De Targa productie is altijd ongeveer één tegenover vier Coupés geweest.

Het mechanische injectiesysteem van de E en S modellen heeft bij de klassiekers vaak last van ouderdomsverschijnselen en doet zijn werk pas echt merkbaar in de hoge toerengebieden.
Voor gemiddeld toergebruik kiest men om die reden vaak voor de minder kwetsbare carburateur versie.

Motorblok Porsche 911 2.4S (1973).
De 210 pk sterke Porsche 911 2.7 RS.

Hét topmodel uit de bekende F-serie is de Carrera 2.7RS uit 1973. Er werden slechts 500 exemplaren gebouwd in de Lightweight versie en ongeveer 1000 exemplaren in de 100kg zwaardere Touring versie.
Houd rekening met aanschafprijzen waar u ook een fraai appartement voor koopt. Of laat ons een niet van echt te onderscheiden replica voor u zoeken of bouwen. Voor minder dan de helft merkt u het verschil niet.

Porsche 911 in de showroom Warmond.

Foto van Ferry Porsche die ik ter inspiratie en uit respect in onze showroom uitvergroot liet aanbrengen terwijl hij poseert in de productiehal van de 356. Hij was een van de belangrijkste mannen die Porsche op de kaart heeft gezet. Zijn zoon Ferdinand (koosnaam 'Butzi') was een van de voornaamste ontwerpers van de 911.

Porsche 911 2.7, 911 SC en 911 Turbo 1974 - 1984

De meest betaalbare 911 modellen die voortdurend in populariteit toenemen. Lage vaste kosten door het ontbreken van wegenbelasting, verzekeringspremies op basis van klassieker tarieven, verzinkte carrosserieën, injectiemotoren en nog steeds dat iconische lijnenspel en motorgeluid. Het is er allemaal. Let wel, goede exemplaren zijn inmiddels zeer gezocht dus zeldzaam. Niet altijd op juiste waarde geschat in het verleden werden ze nog wel eens verwaarloosd en die willen we niet. Vanaf 150 tot 204 pk bieden de op eenvolgende modellen dankzij het relatief lage gewicht nog hedendaagse prestaties. Ze zijn verzinkt doch kunnen roesten, daar selecteren we mede op.

Fraai lijnenspel van de Porsche 911 2.7 (1976).
De 210 pk sterke Porsche 911 2.7 RS.

Tot 1983 bestond er geen officiële Cabrio versie van de 911. De Coupé- en Targa versie werden in 1983 voor het eerst aangevuld met een Cabriolet: de slechts één jaar gebouwde 911SC Cabriolet. In 1984 opgevolgd door de 911 Carrera Cabriolet die tot 1989 in productie bleef. Dit was tevens de laatste Cabrio versie zonder stuurbekrachtiging.

Naar Porsche Te Koop Porsche 911 2.7 SC

De 911 2.7 en 3.0SC modellen zijn de eerste Porsches die voorzien werden van verzinkte carrosserieën. Dit om het roestprobleem tegen te gaan. Foutloos was dit verzinken nog niet met als gevolg dat u tegenwoordig attent moet zijn op eventueel aanwezige roest bij deze modellen.

Het karakteristieke dashboard bleef bijna ongewijzigd van 1969 tot 1997. De beroemde vijf klokken zijn een van de grootste ontwerpsuccessen uit de voorbije jaren van de auto-industrie. De stoelen werden door de jaren heen steeds verder verbeterd met als doel de rijeigenschappen van de auto beter door te geven aan de bestuurder. Ook het comfort kwam dit ten goede.

Het karakteristieke dashboard met de beroemde vijf Porsche klokken

Porsche 911 3.2 Carrera en Turbo 1984 - 1989

Of het nu een Coupé, Targa of Cabriolet is, een 911 3.2 Carrera is op basis van 20 jaar doorontwikkeling de allerbeste 911 gebleken. Dat wil zeggen tot de modellen met stuurbekrachtiging hun intrede deden. Voor veel puristen een zonde in een ras-sportwagen als de 911. De optimaal verzinkte carrosserie sluit roest, mits schadevrij, uit. Het doorontwikkelde en foutloze L-Jetronic injectiesysteem van Bosch bezorgt de motor in combinatie met de grotere inhoud een indrukwekkend koppel en 231pk vermogen. Ophanging, remmen, stoelen, verwarming én prestaties zijn van alle luchtgekoelde 'klassieke' Porsches als gevolg van decennia lange doorontwikkeling het beste... tot de 964 werd geïntroduceerd in 1989.

Zwarte Porsche 911 Turbo 1986.
Porsche 911 3.2 Carrera Cabriolet 1984, wit.

De 911 3.2 Carrera en Turbo werden beiden in Cabrio versies gebouwd. Het zo herkenbare motorgeluid is al open rijdend prachtig mooi aanwezig zonder ook maar een moment vervelend te worden. Sterker nog, het klinkt als muziek en verhoogd de rijbeleving!

Porsche 911 3.2 Carrera 1988.

De wereldberoemde Turbo was bij introductie van de 300pk sterke, 3,3 ltr. versie in 1986 Porsches entree in de Supercar league. Met een acceleratie van 0-100km/u in 5.3 seconde en een top van 260km/u in die tijd een van de snelste auto's ter wereld.

De meest herkenbare, en voor velen mooiste velgen. De velgen van de 911 geproduceerd door de fa. Fuchs. 14,15 & 16 Inch zijn de officieel gevoerde diameters. Tot 9 inch breedte aan toe voor bepaalde Turbo modellen. Worden in deze maten origineel niet meer gemaakt dus zeer waardevol en steeds lastiger te vinden.

Dashboard Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster, 1989.
Naar Porsche Te Koop Porsche 911 3.2 Carrera wit, achterkant.

Zelfs de 'allerbeste' 911 kent zijn minder sterke punten. Die kennen wij natuurlijk ook. Een 3.2 Carrera van Witmer & Odijk is getoetst op die punten. Zo voorkomt u die 'kat in de zak' die zelfs een Porsche kan zijn.

Porsche 911 Carrera en Turbo Type 964 1988 - 1993

Porsche wilde en moest méér. Om te overleven moesten meer welvarende automobilisten voor een Porsche gaan kiezen. Advies van de marketingafdeling; tijd voor stuurbekrachtiging, deugdelijke climat control, geen torsievering meer en vierwielaandrijving. Kortom een voor 89% nieuwe 911 terwijl de auto tot dat moment altijd een doorontwikkeling en verbetering was van het type daarvoor.

Porsche 911 (type 994) Carrera 4
Porsche 964 Carrera 2 Coupé S 1991

De originele daklijn en koplampopstelling werd behouden, echter onderhuids was de 964 bijna geheel nieuw. De complexere techniek, toegepast in een ontwerp wat totaal nieuw was, maakt dat een 964 tegenwoordig wat hogere onderhoudskosten kent dan zijn voorgangers én opvolger: de 993. Daar staat tegenover dat zelfs een zeer goed exemplaar niet veel meer kost dan een goede 3.2 Carrera en tevens een aanzienlijk lagere aanschafprijs kent dan een 993.

Als gevolg van de gunstige bijtellingsregeling, betrouwbaarheid en het uitblijven van roest zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Denk in het kader van veiligheid in ons Hollandse klimaat ook eens na over een vierwiel aangedreven Carrera 4.

Cup velgen Porsche 964 Speedster
Dasboard Porsche 964 Tiptronic 1990

De 964 was de eerste 911 variant met stuurbekrachtiging en vanaf 1991 ook met airbags. Het stuur was nog steeds niet verstelbaar en de klassieke klokken bleven, gelukkig. Ook was er voor het eerst een automatisch schakelende Tiptronic versie beschikbaar. Deze automaat maakt zelf schakelen op een sportief moment of onder andere omstandig heden mogelijk.

Ook vierwielaandrijving werd leverbaar, zelfs in de Targa en Cabrio versie. Het, onder vochtige omstandigheden, nadeel van de motor achterin werd hiermee grotendeels gecompenseerd. Het bleek in de praktijk een technisch zeer betrouwbaar systeem te zijn.

Claxon Porsche 964 Turbo (1991).

Porsche 911 Carrera en Turbo Type 993 1994 - 1997

Porsche 993 Turbo

Voor velen de ultieme 911. Bij introductie in 1993 beschikte Porsche al over dertig jaar ervaring met de luchtgekoelde 911. De ervaringen met de 964 werden in het ontwerp verwerkt en het is het allerlaatste luchtgekoelde Porsche model ooit. De beste rijeigenschappen (MultiLink wielophanging), comfort en hoge mate van betrouwbaarheid maken dit een veel gezocht model. Naar hedendaagse begrippen en zeker in verhouding tot de productieaantallen van zijn opvolger zijn er weinig van gebouwd. In combinatie met de eerder genoemde goede eigenschappen de reden waarom ze niet goedkoop zijn. Wel zeer waardevast en de laatste jaren zelfs stijgend in prijs. Als gevolg van de doorontwikkeling, hydraulische klepstelling en leeftijd is de 993 zeer betaalbaar te onderhouden. Ook dit model biedt een keuze tussen twee- en vierwielaandrijving. De eerste 993 modellen zijn ook fiscaal aantrekkelijk zakelijk te rijden.

Voor het eerst was er geen uitneembaar Targadak meer. Een van 22 patenten voorzien glazen schuifdak met aan de binnenzijde een elektrisch oprolbaar zonnescherm was anno 1997 meer van die tijd dan het uitneembare dak van de klassiekere Targa. Het karakteristieke model van de Targa verdween hiermee wel.

Zilvergrijze Porsche 911 (993) Targa
Naar Porsche Te Koop Porsche 993 Carrera Coupé 1994.

De 993 Turbo kreeg om het enorme vermogen van 405pk nog handelbaar op de weg te kunnen brengen als eerste vierwielaandrijving mee. Er werden slechts 6365 exemplaren gebouwd, tegenwoordig een zeer gezochte en waardevolle Porsche. Gevoelig voor matig onderhoud. Ook heden ten dage nog een supersnelle sportwagen die nauwelijks grenzen kent.

De Cabrio versie heeft standaard een automatisch opklappend windscherm. Een zeer fijne voorziening die open rijden al snel mogelijk maakt. Er zijn slechts 18000 Cabrio versies van de 993 gemaakt. Met een aantrekkelijke km stand tegenwoordig een waar investeringsobject. Een fun factor in optima forma!

Porsche 993 Carrera Cabriolet uit 1994.
Wit dashboard Porsche 993 Carrera S 2 deurs Coupé, 1998.

De 993 kreeg vanaf 1994 Tiptronic met stuurbediening mee. Zo schakelt men desgewenst vanaf het stuur een versnelling terug om bijvoorbeeld een inhaalactie te doen. Volautomatisch schakelen kan natuurlijk ook. Zelf schakelen blijft uitaard een sportievere rijbeleving geven. Aan u de keus of kom het eens proberen.

Porsche 911 Carrera en Turbo Type 996 1998 - 2004

Wat men ook mag vinden van het, door emissie eisen noodzakelijke, verlaten van de luchtgekoelde motor en het aangepaste model van de 911, de 996 is een fantastische rijdersauto. Een alleskunner waar je net zo gemakkelijk boodschappen mee doet als 260km/u op de Duitse Autobahn kunt rijden. Het gaat hem allemaal even gemakkelijk af. Veilig dankzij Traction Control, verstevigingsbalken in de deuren, zes airbags en eventueel vierwielaandrijving. Voor dagelijks gebruik, waar de auto mede voor werd ontworpen, is de automatische Tiptronic versnelling met stuurbediening een interessante optie. Onder bewind van Wendelin Wiedeking moest Porsche haar aandeelhouders tevreden gaan stellen dus zijn er voor sportwagen begrippen veel van gebouwd. Dat is waarom wij de 996 zelfs met lage kilometerstanden, waar wij gespecialiseerd in zijn, voor een aantrekkelijke prijs kunnen aanbieden. Vanaf augustus 2001 is er het MK II model met vergrote motorinhoud, meer vermogen, andere koplampen en een aantal modificaties.

Porsche 911 (996) Carrera Coupë 1998.
Porsche 996 Carrera 4S Cabriolet

De eerste Cabriolet van Porsche waarbij het cabriodak automatisch verdween onder een afdekkap. Men hoefde dus geen afdekhoes meer te bevestigen. Hoewel dit natuurlijk ook zo z'n charme had. Het cabriodak is van afstand met de sleutel te openen en te sluiten. Open of dicht volledig automatisch in 20 seconden.

Naar Porsche Te Koop Porsche 996 Turbo.

De eerste watergekoelde 911 Turbo. 420pk vermogen, topsnelheid 305km en een acceleratie van 0-100km/u in 4,2 seconden. Dit kon alleen veilig op de weg gebracht worden via alle vier de wielen. Traction Control en zes airbags maken dit tevens de veiligste 911 Turbo tot dat moment.

De extra luchtinlaten op de achterschermen zijn belangrijke kenmerken van de 996 Turbo. De spoiler achter schuift bij 120km/u automatisch naar buiten.

Luchtinlaat Porsche 996 Turbo.
Interieur Porsche 911 (996) Carrera 2003.

De 911 werd aanzienlijk toegankelijker, dus ook comfortabeler. Een vijftraps automatische versnelling met Tiptronic en stuurbediening droegen hieraan bij. Minder motorgeluid door waterkoeling eveneens. Voor het eerst werd het ontwerp van het dashboard aangepast aan de tijd. In een oogopslag konden alle meters worden afgelezen.

Porsche 911 Carrera en Turbo Type 997 2004 - 2011

Porsche 911 (997) Carrera Coupé (2005).

Een autofabrikant dient te innoveren en voortdurend te verbeteren om haar klanten te blijven boeien. Zo verscheen in 2004 de 997. Hoewel op hetzelfde platform als de 996 wist men de auto tóch weer te verbeteren. Meer vermogen, toegankelijker interieur, elektronisch instelbare schokdempers en gaspedaalreactie, en een herontworpen uiterlijk waren de belangrijkste verbeteringen. Zeer geschikt voor dagelijks gebruik, daardoor wat moeilijker te vinden met lage kilometerstanden. Onderhoudsvriendelijk. Er zijn 15 verschillende uitvoeringen met naar keuze 3.6 liter of 3.8 liter motoren. Van 325 tot 530 pk. Wij schetsen u graag de verschillen en mogelijkheden.

In de 997 ziet men de populaire stijlelementen van de door eenieder gewaardeerde 993 terug. Extra welving in de achterschermen en de klassieke ronde koplampen waren weer terug van weggeweest. De nog bredere 4S met de carrosserie van de Turbo is de breedste variant.

Porsche 911 (997) Carrera 4S zwart 2011.
Naar Porsche Te Koop Porsche 911 (997) Targa

Porsche is kampioen in het aanbieden van variaties op het 911 thema. Ook de Targa was twee jaar na introductie van de 997 weer van de partij. Een stijlvolle combinatie van het goede van een Cabriolet en Coupé.

Aan het eind van de variatiereeks verscheen ook de Turbo weer ten tonele in 2006. Nu mede dankzij de Variabele Turbine techniek van de Turbos bijna zonder turbo-gat en met nóg meer vermogen. Maar liefst 480pk kwam er op de vier wielen.

Porsche 997 Turbo
Porsche 997 Cabriolet 3.8 Carrera 4S 2004.

De 911/997 Cabriolet werd leverbaar in de Carrera, Carrera-S en Turbo variant. Het cabriodak is op afstand te bedienen met de contactsleutel. Zo stil en isolerend wanneer gesloten dat er standaard geen hardtop meer bij dit type 911 werd geleverd. Bovendien voorzien van glazen achterruit met verwarming.

Close-up koplamp Porsche 997 Carrera

De 997 kreeg standaard Xenon verlichting mee in de nu weer rond uitgevoerde koplampen.

Porsche 911 Type 991 2011 - heden

Kan het nóg beter? Al werd het bij introductie van vorige modellen niet voor mogelijk gehouden; de 991 is wederom een forse sprong voorwaarts. Hoe u voorwaarts wenst uit te leggen is een persoonlijke zaak van smaak en beleving. Perfectie heeft voor u wellicht minder charme en went snel. Moeilijke keuze, misschien minder wanneer u het gewoon in het spaarvarken heeft.

Porsche 991 Carrera Coupé 2012
Porsche 911 (991) Turbo.

520pk, vierwielbesturing, Bi-Turbo systeem, automatisch start/stopsysteem, dat zijn de High Tech kenmerken van de nieuwste 991 Turbo. Introductie in september 2013.

Porsche 991 Carrera S Cabriolet 2011.

De nieuwste 911/991 Cabriolet heeft optisch nog wel een cabriodak van stof. Onder dit stof bevindt zich hard materiaal wat het cabriodak bijna tot een opvouwbare hardtop maakt. Technisch vernuft wat schoonheid optimaal combineert met comfort.

7 Versnellingen in de steeds minder verkochte handbak-versie. De desgewenst automatisch schakelende PDK bak met zeven versnellingen schakelt voor het eerst in een 911 sneller dan een coureur dat met de hand kan. Veel verkocht dus.

Porsche 991 Carrera S Detail versnellingspook.
Interieur Porsche 991 Carrera S.

Een geheel rondom de bestuurder ontworpen dashboard met (helaas?) wel wat Panamera DNA. Bijkomend voordeel, uw passagiers nemen automatisch aan dat u ook uw vliegbrevet heeft.

Kan ik de motor even zien? Die vraag krijgen wij nog wel eens gesteld door de ook technisch geïnteresseerde klant. Helaas wordt dat een kleine teleurstelling vanaf het nieuwste type 911. Het rijden maakt veel goed. We hebben dat voor u inmiddels uitgebreid getest. Alleen onder vier ogen vertellen we u wat de leukste Porsches zijn.
Ook voor uw wensen is die er!

De 350 pk sterke Porsche 991 Carrera 3.4 liter motor

Algemeen

Er valt uiteraard veel meer over de verschillende types Porsche te vertellen. Bovendien zijn er meer modellen en speciale uitvoeringen dan hierboven beschreven.
Graag vertel ik u er persoonlijk alles over. Iedere vraag is welkom. Over welke Porsche het beste bij u en uw budget past adviseren wij u graag. De voor- en nadelen durf ik u onomwonden te noemen. Los van de emotie, autos zijn leuk en zo zorgt u ervoor dat het ook leuk blijft.

Bezit u reeds een Porsche en heeft u daar een technische vraag over of behoeft de auto onderhoud? Neem dan contact op met Witmer & Odijk Autoservice, onze garage in Leiden.