Kilometerstand | 2.198 | Vermogen | 141 pk | |
Bouwjaar | 1972 | Cilinderinhoud | 2347 cc | |
Kleur exterieur | Vert Argenté | Motor configuratie | 4 cilinder lijn met injectie | |
Kleur interieur | Tabacco | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Leer | Velgen | 15 inch staal met verchroomde wieldop | |
0 - 100 km/u | 11,6 sec | Banden | Michelin | |
Topsnelheid | 186 km/u | Productieaantallen | 1350 | |
Chassisnummer | 00FG1084 | Overig | Volledig correcte replica. |
Er zijn mooie auto's en er is kunst op wielen. Terwijl de DS al door velen, inclusief vooraanstaande auto-ontwerpers, werd verkozen tot 'de mooiste auto ter wereld' is een DS Décapotable de overtreffende trap daarvan. Wat een gracieuze schoonheid. Helaas werd de open versie van de DS nimmer door Citroën zelf in productie genomen, er werden door de Franse carrosseriebouwer Chapron slechts 1365 DS Cabriolets gebouwd die tegenwoordig als 'het origineel' door het leven gaan. Hoe dat te bezien laat ik aan een ieder voor zich, gelukkig zijn er in de afgelopen decennia bedrijven geweest die het initiatief namen een DS te converteren naar Cabriolet zoals ook Chapron dit deed. Dus niet met vier deuren en een torderend onderstel. De DS cabriolet kreeg bijvoorbeeld langere deuren mee en uiteraard een verstevigd chassis.Tegenwoordig bij gebrek aan vakmensen en hoge arbeidskosten financieel bijna onhaalbaar. In het geval van dit schitterende exemplaar stond Italiaans vakmanschap aan de basis van deze conversie. In de buurt van Milaan bouwde Citroën specialist Davide Auto in de jaren tachtig en negentig op bestelling DS Cabriolet's technisch 'zoals het hoort'. Er zijn zelfs een aantal SM Cabriolet's door Davide Auto gebouwd. Uiteindelijk raakte signore Davide teveel op leeftijd en bij gebrek aan vakmensen is zijn bedrijf tegenwoordig gespecialiseerd in Citroën onderdelen. Deze DS23 is nog wel van zijn hand en één de meest sierlijke auto's die ik ooit zag. In stijlvol Verde Argenté en eveneens donkergroen cabriolet dak zonder ook maar één beschadiging of gebruiksspoor. Het is de DS23 injection électronique versie met 141pk sterke Bosch injectie motor en het luxueuze interieur met schitterend tabacco leer. Alle typische 'Cabriolet details', zoals bijvoorbeeld richtingaanwijzers en specifieke chroomdelen aan de achterzijde, kloppen van deze Décapotable. Ze rijdt geweldig, soepel en comfortabel zoals alleen een DS dat doet. Het leven van een dakloze was zelden zo plezierig.
Deze semi-automatische DS23, schakelen zonder koppeling, is voorzien van een aircoinstallatie gevuld met R134a koelvloeistof. Er is tevens een originele radio aanwezig.
Sinds de ombouw, in de jaren negentig, reed deze DS slechts enkele duizenden kilometers. Dit ziet men o.a. terug in de lakkwaliteit, de volledige afwezigheid van gebruikssporen en de fraaie diepe glans in de lak.
Ook de kenmerkende 'Chapron' details zijn allen exact en diep glanzend verchroomd. De cabrioletkap uitgevoerd in donkergroen met keurig transparante achterruit is in nieuwstaat. De carrosserie is uitermate mooi strak en heeft rondom perfecte passingen.