Kilometerstand | 4.912 | Vermogen | 141 pk | |
Bouwjaar | 1974 | Cilinderinhoud | 2347 cc | |
Kleur exterieur | Noir | Motor configuratie | 4 cilinder lijn met injectie | |
Kleur interieur | Noir | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Leer | Velgen | 15 inch staalmet verchroomde wieldoppen | |
0 - 100 km/u | 11,6 sec | Banden | Michelin | |
Topsnelheid | 186 km/u | Productieaantallen | 1350 | |
Chassisnummer | 01FG9458 | Overig | Niet van echt te onderscheiden replica. |
Er zijn mooie auto's en er is kunst op wielen. Terwijl de DS al door velen, inclusief vooraanstaande auto-ontwerpers, werd verkozen tot 'de mooiste auto ter wereld' is een DS Décapotable de overtreffende trap daarvan. Wat een gracieuze schoonheid. Helaas werd de open versie van de DS nimmer door Citroën zelf in productie genomen, er werden door de Franse carrosseriebouwer Chapron slechts 1365 DS Cabriolets gebouwd die tegenwoordig als 'het origineel' door het leven gaan. Hoe dat te bezien laat ik aan een ieder voor zich, gelukkig zijn er in de afgelopen decennia bedrijven geweest die het initiatief namen een DS te converteren naar Cabriolet zoals ook Chapron dit deed. Dus niet met vier deuren en een torderend onderstel. De DS cabriolet kreeg bijvoorbeeld langere deuren mee en uiteraard een verstevigd chassis.Tegenwoordig bij gebrek aan vakmensen en hoge arbeidskosten financieel bijna onhaalbaar. In het geval van dit schitterende exemplaar stond Italiaans vakmanschap aan de basis van deze conversie. In de buurt van Milaan bouwde Citroën specialist Davide Auto in de jaren tachtig en negentig op bestelling DS Cabriolet's technisch 'zoals het hoort'. Er zijn zelfs een aantal SM Cabriolet's door Davide Auto gebouwd. Uiteindelijk raakte signore Davide teveel op leeftijd en bij gebrek aan vakmensen is zijn bedrijf tegenwoordig gespecialiseerd in Citroën onderdelen. Deze DS23 is nog wel van zijn hand en één de meest sierlijke auto's die ik ooit zag. In stijlvol strak Noir met dito leer, zonder ook maar één beschadiging of gebruiksspoor. Het is de DS23 versie met 141pk sterke 2,3ltr motor en het luxueuze interieur met schitterend zwart leer. Alle typische 'Cabriolet details', zoals bijvoorbeeld richtingaanwijzers en specifieke chroomdelen aan de achterzijde, kloppen van deze Décapotable. Ze rijdt geweldig, soepel en comfortabel zoals alleen een DS dat doet. Het leven van een dakloze was zelden zo plezierig.
Schitterend strakke zwart metallic carrosserie. Schade- en roestvrij uiteraard. Geen stofje, beschadiging of deukje te zien. Correcte en symmetrische passingen. Het glaswerk, koplampen en bumpers zijn foutloos. De kwaliteit van lak en chroom zijn zeer hoog, op alles is een mooi diepe glans terug te zien. De cabrioletkap is zeer mooi en onbeschadigd. Goede transparante achterruit. Grandeur! Aan alles is te zien dat de auto sinds de bouw slechts 4.900km reed.
Het interieur van deze DS verdient een aparte vermelding. Zacht en soepel leer op de stoelen, achterbank en alle panelen, als nieuw. Zwarte veloursmatten op de vloer zonder slijtsporen. Het dashboard is prachtig, alles mooi schoon, duidelijk afleesbaar en goed functionerend. Het interieur heeft als geheel een bijzonder originele en optisch perfect geheel.
Voorin treft u de sterkste motor variant die leverbaar was in een DS. De 141pk sterke 2,3ltr motor én de hydrauliek doet alles exact zoals het hoort. Ook onder de motorkap oogt de techniek mooi verzorgd en origineel. De keurige beklede kofferruimte is mooi schoon en onbeschadigd. De velgen zijn voorzien van originele verchroomde wieldoppen en nieuwe Michelin banden.
Deze DS werd nieuw geleverd in Italië. In 2005 werd de conversie door Davide Auto in Dresano (MI) uitgevoerd. Dit in opdracht van de enige eigenaar van de auto sinds de ombouw die ze helaas om gezondheidsredenen moest verkopen. Gezien de kwaliteit van het uitgevoerde werk, de detaillering en de rijeigenschappen was dit destijds al geen goedkoop project. Anno nu bouwt men een dergelijke auto niet meer voor de huidige koopprijs van deze DS23 Cabriolet. Zeker niet in deze stijlvolle uitvoering welke optisch niet van een Chapron te onderscheiden is. Wordt afgeleverd inclusief Nederlands kenteken in 'oud blauw', nieuwe APK, onderhoudsbeurt en een nacht in een kamer met zeezicht van het Negresco in Nice. Of bij Jerome en Jeanne in de Provence zo u wenst.