Jaguar E type Series I 4.2 Coupe origineel '65 €99.500,-

Te koop: Jaguar E type Series I 4.2 Coupe origineel '65 €99.500,-
Proefrit aan huis is mogelijk!

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Jaguar E type Series I 4.2 Coupe origineel '65 €99.500,-

Deze auto doorsturen

Betreft Jaguar E type Series I 4.2 Coupe origineel '65 €99.500,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 73.941   Vermogen 269 pk
Bouwjaar 1965   Cilinderinhoud 4235 cc
Kleur exterieur Lakzwart   Motor configuratie 6 cylinder lijn met 3 SU carburateurs
Kleur interieur Zwart   Motor nummer 7E2581-9
Bekleding Leer   Velgen 15 inch spaakwiel
0 - 100 km/u 7 sec   Banden Michelin
Topsnelheid 246 km/u   Productieaantallen 5830
Chassisnummer 1E30619   Overig Originele kleur.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Elegant, Extraordinary, Excellence, Exceptional...welke kwalificatie zou de creatief achter de Jaguar E type beoogd hebben? Of was het toch gewoon de opvolger van de D-type? Vast staat anno nu dat deze vier E's op z'n minst van toepassing zijn. De E-type werd niet voor niets een van de belangrijkste iconen van de Britse autoindustrie. Een ontwerp wat zelfs Enzo Ferrari als de mooiste auto ter wereld betitelde, een zijdezacht lopende 265pk sterke zes cylinder motor waar de Duitse autoindustrie destijds niet aan kon tippen en een aanschafprijs die een derde bedroeg van een Mercedes SL, dat verklaart het succes van de E-type. Zoals vaker bij beroemde modellen die een lange levenscyclus kende, dankzij modelwijzigingen, wordt de eerste serie alom tot de mooiste gerekend. Zie hier de E-type zoals de meeste liefhebbers haar het liefst zien. Een Series I Fixed Head Coupe met de meest betrouwbare 4.2ltr motor en een licht schakelende vol-gesynchroniseerde handbak. Dus ook met de koplampcovers en achterlichten fraai boven de achterbumpers gemonteerd. Het hier aangeboden exemplaar is origineel uitgeleverd in lakzwart met zwart leer. Destijds geen voor de hand liggende kleurkeuze, nu zeer gezocht en zeldzaam. Dankzij het strakke lakzwart met het contrasterende rijk aanwezige chroom een prachtige verschijning.

Exterieur

Het chassis en plaatwerk van deze E-type zijn geheel origineel en roestvrij. Niet gerestaureerd, slechts eenmaal om cosmetische reden nieuw gespoten. Vakwerk zonder ook maar één stofje en uiteraard gespoten op een kale body. De auto is altijd schadevrij gebleven, het glaswerk is rondom nog origineel. Alle raamrubbers zijn nieuw. Al het chroomwerk is mooi onbeschadigd en diep glanzend.

Interieur

Het interieur verdient een bijzondere vermelding. Het leer op de stoelen is ooit vernieuwd, heeft echter niet de uitstraling van een nieuw beklede 'overgerestaureerde' klassieke auto. Neem plaats in deze E-type en als in een tijdmachine waant u zich in 1965. Alle schakelaars, het originele stuur, de klokken en het tijdcorrecte leer op de stoelen scheppen een klassiek Engelse sfeer zoals zeg maar de pub zich van de kroeg onderscheidt...

Interieur Jaguar E type Series I 4.2 Coupe origineel '65 €99.500,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Deze E-type is geheel zoals men dat noemt 'matching', dus voorzien van de originele motor en versnellingsbak. De kofferruimte heeft nog de originele en onbeschadigde bekleding. Ook de fraaie 15 inch spaakvelgen zijn onbeschadigd en voorzien van een mooi diepe glans. De juiste Michelin XVS banden garanderen het originele weggedrag.

Motor Jaguar E type Series I 4.2 Coupe origineel '65 €99.500,-

Service geschiedenis

In 1990 werd deze Jaguar door een inmiddels bekende, destijds jeugdige, Nederlandse 'entrepreneur' c.q. zakenman in Californië gekocht van de tweede eigenaar. Met geleend geld haalde hij de auto naar Nederland, destijds deed een top exemplaar maximaal enkele duizenden dollars. Een van zijn studievrienden kon de auto na een eerste aanblik niet uit zijn gedachte zetten en besloot toen al zijn 'jongensdroom' te verwezenlijken. Ook met geleend geld uiteraard. Sinds begin jaren negentig dus bleef de auto in zijn bezit, gewoon om met genoegen naar te kijken. Een aantal jaren terug vond hij, na een lange periode van hard werken, het tijd om ook eens echt van het rijden met de E-type te gaan genieten. De auto moest daartoe wel flink wakker geschud worden, er werden aanzienlijke bedragen geinvesteerd in groot onderhoud. De gehele uitlaat, alle droge en harde rubbers, het remsysteem, het motormanagement , de ophanging en meer zaken die onderhevig zijn aan langer stilstaan werden vernieuwd of gereviseerd. Al het werk, ook het cosmetische, werd uitgevoerd met groot gevoel voor wat een klassieke auto moet zijn, een goed rijdende en origineel ogende tijdmachine. Stap in en het is 1965 of een paar jaar later dan.