Kilometerstand | 55.128 | Vermogen | 85 pk | |
Bouwjaar | 1979 | Cilinderinhoud | 1301 cc | |
Kleur exterieur | Rosso York | Motor configuratie | 4 cylinder lijn met carburateur | |
Kleur interieur | Lichtgrijs | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Stof en skai | Velgen | 14 inch staal met wieldop | |
0 - 100 km/u | 13 sec | Banden | Michelin | |
Topsnelheid | 164 km/u | Productieaantallen | 12940 | |
Chassisnummer | 828BC3/1021555 | Overig | Zeer originele en roestvrije Beta. |
Vincenzo Lancia (1881-1937) gebruikte voor zijn eerste creaties letter aanduidingen uit het Griekse alfabet. Na de overname van Lancia door Fiat in 1969 besloot men de modellenreeks aan te gaan duiden met dezelfde letters. Om verwarring, en waarschijnlijk vervelende rechtszaken, met Alfa Romeo te voorkomen werd het eerste model van Lancia onder Fiat regie de Beta. In 1972 gepresenteerd in diverse carrosserie stijlen. Om de productiekosten op een aanvaardbaar niveau te houden werd een bestaande en succesvolle Fiat motor met dubbele bovenliggende nokkenassen gebruikt. Economisch een verplichting, immers Lancia werd in de armen van Fiat gedreven door een naderend bankroet als gevolg van veel te hoge productiekosten. De Beta was bedoeld als volumemodel, aantallen die men desondanks anno nu als gering beschouwd. Zeker in de minder praktische doch bijzonder fraaie en leuke Beta Coupe werden geen hoge productieaantallen gehaald. In 1972 was het inmiddels door Fiat aangekochte staal van een andere kwaliteit dan in voorgaande jaren. Een harde, originele en zelfs eerste lak Beta is dan ook een zeldzaamheid te noemen. De Beta coupe rijdt dankzij het aanwezige Lancia DNA, wat veel vooruitstrevende techiek bood, met een subframe, vijf versnellingen en dwars en laag geplaatste motor zeer modern. Dit is de mooiste Lancia Beta Coupe die ik ooit zag. Keihard en roestvrij, origineel plaatwerk in de eerste lak. Heel veel typisch Italiaanse sportautosfeer.
Aan opties verdiende men het destijds nog niet echt in de autoindustrie. Kan er niets stuk ook.
Prachtig in het karakteristieke Rosso York. Tintje rood, tintje bruin. Keiharde carrosserie, nooit aan gewerkt. Geheel origineel, alleen om cosmetische redenen eenmaal nieuw gespoten. Dus ook schadevrij. Al het RVS, chroom en glas origineel en onbeschadigd. Alleen de achterbumper heeft rechts bovenop een klein deukje.
Kleine prijsvraag: wie de licht- en ruitenwisserschakelaars herkent mag het mij laten weten, de appeltaart staat klaar. Tipje van de sluier, een Italiaanse supercar uit begin jaren tachtig. Het interieur is foutloos. Keurige nieuwstaat als gevolg van de lage kilometerstand. Vorm van de stoelen origineel, vloerbekleding onbeschadigd, dashboard zonder warmtescheur kortom een tijdmachine. Top!
Ook in de motorruimte alles als nieuw. Brandschoon. De originele 4 cylinder lijnmotor met bovenliggende nokkenassen ligt hier dwars voorin. Nergens overmatige speling op, geen vreemde geluiden, geen roest, start direct, geen overmatige rook. Typeplaatjes en fabrieksstickers zelfs overal nog origineel aanwezig.
De kofferbak lijkt ongebruikt. Bekleding onbeschadigd. Reservewiel en gereedschap origineel aanwezig.
Nieuw verkocht en tot zeer recent in Italië verbleven. Via de garage waar de auto in onderhoud was afkomstig van de eerste eigenaresse.