Kilometerstand | 54.748 | Vermogen | 354 pk | |
Bouwjaar | 2001 | Cilinderinhoud | 3506 cc | |
Kleur exterieur | Mustard Yellow Spice Metallic | Motor configuratie | V8 met injectie en turbo | |
Kleur interieur | Zwart/geel | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Leer | Velgen | 18 inch Lotus lichtmetaal | |
0 - 100 km/u | 4,9 sec | Banden | Sumitomo | |
Topsnelheid | 282 km/u | Productieaantallen | 1237 | |
Chassisnummer | SCCDC0824YHA10057 | Overig | Topconditie. |
Al in 1976 introduceert Lotus de door het Italiaanse Italdesign getekende Esprit. Niemand minder dan Giorgetto Giugiaro (BMW M1, Alfa 159, Maserati Bora) ontwierp het scherp gelijnde spraakmakende model wat het zelfs tot zwaar bewapende en diepzee duikende James Bond filmauto schopte. Het model werd door de lange productieperiode heen onder de hoede van diverse designers aangepast aan de eisen van de tijd. De Esprit V8 Turbo is de meest begeerde versie, de acht cilinder past toch echt het best bij het capabele chassis van deze Lotus. Er werd in de ontwerpfase zelfs uitgegaan van het gebruik van een 500pk sterke V8, om de versnellingsbak heel te houden werd uiteindelijk het vermogen teruggeschroefd naar 354pk. Met één zekerheidje, de motor blijft op deze wijze altijd heel. Bekend is overigens dat Esprits van ná 1999 gevrijwaard zijn van kinderziektes, de V8 heeft mits goed onderhouden een uitstekende reputatie. Vaak doen restyle projecten, en het toevoegen van zaken om de wegligging te verbeteren middels aerodynamica, de schoonheid van een ontwerp geen goed. Bij de Esprit is dit zeker niet het geval. De toch al niet al te grote auto wordt een stuk volwassener en oogt aanzienlijk groter dankzij de verbrede dorpels en natuurlijk de forse spoiler achter. Een spoiler uit noodzaak, geef eens echt gas en let op wanneer de turbo inkomt, wat een verpletterend vermogen! Nul naar honderd in 4,5 sec. was in 2001 spectaculair en is dat nu nog steeds, topsnelheid 285km/u. Hoewel dit exemplaar deze laatste optie waarschijnlijk nooit gebruikt heeft, in Amerika word je al snel vastgezet als oom agent je boven de 120km/u voorbij ziet flitsen. Weer een argument om die motor zeer betrouwbaar te noemen, althans als het geen leeggetrapt Duits exemplaar is. Het hier aangeboden exemplaar is los van de herkomst al van een uitzonderlijk bovengemiddeld niveau. Geheel originele lak op de carrosserie in een kleur die Lotus al in het logo draagt, Mustard Yellow Spice Metallic vermeldt het geboortecertificaat. What's in a name.. Het zegt in ieder geval dat de auto volledig origineel en schadevrij is. Werkelijk in een zeer fraaie conditie, zowel optisch als technisch. Het dikke bij de auto aanwezige dossier inclusief onderhoudsfacturen bewijst dit. Lotus importeur van der Kooi zorgde in Nederland voor het onderhoud. Het ontbreken van beschadigingen of zichtbare gebruikssporen zegt veel over de zorgvuldigheid waarmee de auto altijd is behandeld. Als direct gevolg rijdt ze ook als nieuw.
Zonder overdrijven een topexemplaar, het zal niet eenvoudig zijn een beter exemplaar te vinden. Rijklaar te koop voor een redelijke prijs inclusief nieuwe APK, garantie en onderhoudsbeurt.