Mercedes Benz 230SL Pagode '66 Europese auto, automaat, stuurbekrachtiging €97.950,-

Te koop: Mercedes Benz 230SL Pagode '66 Europese auto, automaat, stuurbekrachtiging €97.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Mercedes Benz 230SL Pagode '66 Europese auto, automaat, stuurbekrachtiging €97.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Mercedes Benz 230SL Pagode '66 Europese auto, automaat, stuurbekrachtiging €97.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 21.563   Vermogen 150 pk
Bouwjaar 1966   Cilinderinhoud 2308 cc
Kleur exterieur Graphite Grey   Motor configuratie 6 cilinder met injectie
Kleur interieur Bamboo   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 14 inch staal met wieldop
0 - 100 km/u 11,1 sec   Banden Michelin XWX
Topsnelheid 200 km/u   Productieaantallen 19831
Chassisnummer 11304212014690   Overig Gerestaureerde en Europese auto.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Wordt verwacht 25 januari. Hoewel het woord 'pagode' doet denken aan verre exotische oorden kreeg de W113 serie van Mercedes zijn legendarische bijnaam nadat in een saai Duits industrieel gebouw designer Paul Bracq de zo kenmerkende hardtop voor dit model ontwierp. Met als doel goed zicht en voldoende hoofdruimte voor bestuurder en passagier. Het dak knikte, zoals een pagode-dak, door in het midden als gevolg van de vergrote hoofdruimte en diende daarom als naamgever. Opvallend, het was tenslotte een autotype wat nadrukkelijk als roadster in de markt werd gezet. Sterker, de W113 serie moest de 190SL gaan vervangen. De 190SL was dan weer een 'betaalbare' opvolger van de legendarische 300SL, deze diende bijvoorbeeld weer als inspirator van een terugkerend stijlelement in de vorm van de gelijkvormige koplampen. Wat rijeigenschappen betreft was de 113 serie in ieder geval een grote sprong voorwaarts voor Mercedes. Autojournalisten omschreven de wegligging destijds alsof de auto op rails reed. Ook werd voor het eerst serieus aandacht besteed aan het aspect veiligheid, de nieuwe SL was in '64 wereldwijd de eerste sportwagen met een stijve passagiersruimte terwijl koffer- en motorruimte als kreukelzone diende. Om het wagengewicht te drukken werden deurpanelen, motorkap en kofferklep uitgevoerd in aluminium. Hoewel de typeaanduiding staat voor Sport en Leicht werd, ondanks het gebruik van lichtere materialen, de SL meer een toerauto dan een echte sportauto. De 230SL wordt door de liefhebber als mooiste versie van de W113 serie gezien, het originele ontwerp ís vaak ook het sterkste. Zo zijn er bijvoorbeeld details als de spiegel, deurpanelen, en wieldoppen die de auto een klassiekere uitstraling bezorgen dan latere versies. Zo is om dezelfde reden de Jaguar E-type eerste serie ook een veel meer gewaardeerde auto dan een tweede of derde serie. Het hier aangeboden exemplaar is een 230SL uit het laatste bouwjaar. Kopers besluiten vaak een 280SL te kopen vanwege de automatische versnellingsbak en stuurbekrachtiging die de 230 vaak niet heeft. Deze bijzondere SL is een oorspronkelijk in Zwitserland geleverde auto met zowel de opties automaat én stuurbekrachtiging. Bijkomend voordeel is de Europese herkomst. De vaak aangeboden exemplaren uit de VS hebben een andere, kortere, eindoverbrenging in het differentieel waardoor de motor bij 100km/u zomaar 500 (luidruchtige) toeren meer maakt. Bovendien zijn de Europese koplampen en knipperlichten aanzienlijk mooier dan die op de US spec auto's. Dit bijzonder fraaie exemplaar is om cosmetische redenen in 2015 gerestaureerd, niet vanwege roest of schade uit elkaar gehaald. Het lak- en chroomwerk is nieuw, de bekleding vernieuwd zoals het hoort met de juiste materialen en voorzien van een nieuw cabriodak. De techniek werd onderhanden genomen en waar nodig vernieuwd of gereviseerd. De wagenkleur Graphite Grey is zoals het kleurplaatje aangeeft de originele kleur. Verder zijn tal van details zoals het glanzende echte hout op het dashboard, de originele vloerbekleding, geen plastic maar verchroomde tankdop, etc. etc. fraai en in nieuwstaat aanwezig. Uiteraard rijdt de auto zoals ze dat origineel ook deed. Soepel en comfortabel schakelend, motorloop en oliedruk perfect, strak sturend. De originele hardtop (waaraan de Pagode haar bijnaam ontleent) is bij de auto aanwezig. Voor de foto's werd het reservewiel verwijderd, wordt uiteraard eveneens meegeleverd. Wij leveren deze 230SL rijklaar af inclusief klassiek donkerblauw kenteken, garantie en onderhoudsbeurt. Voor wie zonder compromis wil genieten van wat een klassieke SL uit 1966 te bieden heeft de juiste auto.