Mercedes Benz 280SL Pagode Automaat '69 Orig. Nederlands geleverd €89.950,-

Te koop: Mercedes Benz 280SL Pagode Automaat '69 Orig. Nederlands geleverd €89.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Mercedes Benz 280SL Pagode Automaat '69 Orig. Nederlands geleverd €89.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Mercedes Benz 280SL Pagode Automaat '69 Orig. Nederlands geleverd €89.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 18.633   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1969   Cilinderinhoud 2778 cc
Kleur exterieur Light Ivory   Motor configuratie 6 cilinder lijn met injectie
Kleur interieur Tabacco   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen Staal met verchroomde wieldop
0 - 100 km/u 9 sec   Banden Vredestein Sprint Classic
Topsnelheid 200 km/u   Productieaantallen 23885
Chassisnummer 11304412007221   Overig Geheel top gerestaureerd.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Hoewel het woord 'pagode' doet denken aan verre exotische oorden kreeg de W113 serie van Mercedes zijn legendarische bijnaam nadat in een saai Duits industrieel gebouw designer Paul Bracq de zo kenmerkende hardtop voor dit model ontwierp. Met als doel goed zicht en voldoende hoofdruimte voor bestuurder en passagier. Het dak knikte, zoals een pagode-dak, door in het midden als gevolg van de vergrote hoofdruimte en diende daarom als naamgever. Opvallend, het was tenslotte een autotype wat nadrukkelijk als roadster in de markt werd gezet. Sterker, de W113 serie moest de 190SL gaan vervangen. De 190SL was dan weer een 'betaalbare' opvolger van de legendarische 300SL, deze diende bijvoorbeeld weer als inspirator van een terugkerend stijlelement in de vorm van de gelijkvormige koplampen. Wat rijeigenschappen betreft was de 113 serie in ieder geval een grote sprong voorwaarts voor Mercedes. Autojournalisten omschreven de wegligging destijds alsof de auto op rails reed. Ook werd voor het eerst serieus aandacht besteed aan het aspect veiligheid, de nieuwe SL was in '64 wereldwijd de eerste sportwagen met een stijve passagiersruimte terwijl koffer- en motorruimte als kreukelzone diende. Om het wagengewicht te drukken werden deurpanelen, motorkap en kofferklep uitgevoerd in aluminium. Hoewel de typeaanduiding staat voor Sport en Leicht werd, ondanks het gebruik van lichtere materialen, de SL meer een toerauto dan een echte sportauto. De 280SL is de laatste versie van de beroemde W113 reeks en dus ook de meest doorontwikkelde. In combinatie met de comfortabele automatische versnellingsbak de liefhebber van comfort de ultieme versie. Deze 280SL is een wel zeer bijzondere, er zijn er maar weinig in Nederland verkocht en die zijn zeker niet allemaal nog in leven. In 2015 werd deze SL door een vakkundig bedrijf geheel gerestaureerd en gereviseerd. Echt alles werd gereviseerd of vernieuwd. Een dergelijk project kost al snel meer dan de huidige verkoopprijs van de auto. Vanzelfsprekend is de auto optisch in 'nieuwstaat' en brengt ze u betrouwbaar waar u maar wilt. Dankzij de klassieke kleurstelling heeft de auto een prachtige uitstraling. Een van de meest belangrijke kenmerken van een échte klassieker is de conditie van het plaatwerk. De carrosserie van deze SL is keihard en strak. De gehele auto is vrij van beschadigingen. De lakkwaliteit is hoog en heeft een mooi diepe glans. Het chroomwerk is rondom vernieuwd. De donkerbruine cabriokap is eveneens nieuw. Ook de bodem is hard, roestvrij en origineel. In het interieur is alles foutloos en min of meer in nieuwstaat. Mooi Tabacco leer op de stoelen, deurpanelen en dashboard. Bruin velours bekleding en matten op de vloer en dorpels. Er is alleen gebruik gemaakt van originele passende materialen. Alle meters zijn goed afleesbaar en werken zoals het hoort. Het hout is nieuw gelakt. De stoelen zijn eveneens gerestaureerd en nieuw gevuld, perfecte steun biedend. Het ivoor kleurige stuur is een lust voor het oog en in nieuwstaat. In de motorruimte is ook alles duidelijk zichtbaar aangepakt. Alle techniek werd gedemonteerd en pas nadat het getest goed werd bevonden weer teruggebouwd. De auto rijdt derhalve uitstekend. Start direkt, loopt mooi rond, rookt niet en de oliedruk is perfect. Originele typeplaatjes aanwezig. Deze 280SL werd dus nieuw verkocht in 1968 in Nederland, in 2015 werd ze omvangrijk vakkundig gerestaureerd en sindsdien nauwelijks gebruikt. Derhalve in zeer fraaie en goed rijdende conditie. Wordt geleverd inclusief hardtop, nieuwe APK, garantie en onderhoudsbeurt.