Mercedes Benz 500E '95 142.000km topconditie €49.950,-

Te koop: Mercedes Benz 500E '95 142.000km topconditie €49.950,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Mercedes Benz 500E '95 142.000km topconditie €49.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft Mercedes Benz 500E '95 142.000km topconditie €49.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 142.216   Vermogen 326 pk
Bouwjaar 1995   Cilinderinhoud 4973 cc
Kleur exterieur Zwart Metallic   Motor configuratie V8 met injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 16 inch MB lichtmetaal
0 - 100 km/u 6,1 sec   Banden Michelin Primacy
Topsnelheid 250 km/u   Productieaantallen 10479
Chassisnummer WDB1240361C239166   Overig Zeer origineel en mooi exemplaar.
Export/import service

Model historie en beschrijving

De Mercedes 500E zou misschien wel in de Porsche rubriek geadverteerd moeten worden. De 500 E kwam tot stand in nauwe samenwerking met Porsche. Terwijl de technische afdeling volledig bezig was met de ontwikkeling van de nieuwe S-Klasse, gaf Mercedes-Benz Porsche in 1989 de opdracht om het W124-chassis opnieuw te ontwerpen zodat de 5,0 liter V8 die in de SL werd gebruikt erin zou passen, samen met de nodige veranderingen aan de ophanging en aandrijflijn. Eenmaal klaar bleek dat de verbrede schermen op drie plaatsen niet door de W124-assemblagelijn in Sindelfingen pasten. Daarom kreeg Porsche ook de opdracht om de auto te assembleren. Als neveneffect zorgde deze regeling voor werk in de Porsche-fabriek, aangezien het bedrijf op dat moment in een crisis verkeerde en de fabriekscapaciteit onderbenut was. Tijdens de productie leverde Mercedes-Benz onderdelen aan Porsche's "Reutter-Bau" -fabriek in Zuffenhausen (een stadsdeel van Stuttgart), waar het 500 E-chassis met de hand werd geassembleerd. Wanneer de carrosserie afgebouwd was, werd het per vrachtwagen naar de Mercedes-Benz-assemblagefabriek in Sindelfingen vervoerd om daar te worden gespoten. Zodra de lak droog was, werd het gelakte chassis teruggestuurd naar Porsche's "Rössle-Bau" in Zuffenhausen, waar de motor werd geplaatst en de auto werd voltooid. Voor de eindinspectie en aflevering werden de voertuigen opnieuw naar Sindelfingen vervoerd. Dit proces duurde maar liefst 18 dagen per auto. Gezien de niet geringe nieuwprijs en voor een leek het uiterlijk van een taxi die flink aan de anabolen was werden er slechts 10.000 exemplaren gebouwd. Dat ingetogen uiterlijk vond bijvoorbeeld Niki Lauda een van de grote voordelen, onopgemerkt kon hij er Formule 1 snelheden mee bereiken en overal parkeren. Hij zal zich er niet druk om hebben gemaakt, voor toekomstige en huidige eigenaren van een 500E is het wel van belang dat de auto regelmatig onderhoud kreeg. De bestuurder moest ook niet met de voet op de rem blijven staan na een flink stukje 'trappen' want kromme schijven zijn een aanslag op uw banksaldo, de remmen kwamen ook van Porsche. De enige Nederlandse eigenaar van deze 500E, hij liet de auto in 2018 naar Nederland komen, wist al het nodige van het belang van goed onderhoud. Hij wilde alleen een auto die altijd door de dealer werd onderhouden, vanaf 2018 liet hij dit door een bekende Mercedes specialist uitvoeren. Bij de auto aanwezig is een dik dossier met facturen en uiteraard het originele afgestempelde serviceboekje. Een auto als deze 500E moet natuurlijk aan alle voorwaarden voldoen die de liefhebber stelt, schadevrij, mooie lakkwaliteit, een foutloos interieur, onbeschadigde velgen en goed gedocumenteerd bijvoorbeeld. Deze 500E voldoet aan alle eisen, bovendien is ze ook nog eens alleszins redelijk geprijsd. Een 500E was standaard uiteraard rijk uitgerust, zo zijn er bijvoorbeeld Recaro sportstoelen en cruise control, dit exemplaar heeft als extra een elektrisch schuif/kanteldak, een originele Mercedes radio/cassette speler en een standkachel. Wij leveren deze 500E inclusief nieuwe APK, garantie en onderhoudsbeurt.