Porsche 911 2.4S Targa geheel naar nieuw gerestaureerd '72

Te koop: Porsche 911 2.4S Targa geheel naar nieuw gerestaureerd '72

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Porsche 911 2.4S Targa geheel naar nieuw gerestaureerd '72

Deze auto doorsturen

Betreft Porsche 911 2.4S Targa geheel naar nieuw gerestaureerd '72
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 27   Vermogen 190 pk
Bouwjaar 1972   Cilinderinhoud 2341 cc
Kleur exterieur Blut Orange   Motor configuratie 6 cilinder boxer met injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer 6321517
Bekleding Leer   Velgen 15 inch Fuchs velgen
0 - 100 km/u 6,6 sec   Banden Michelin
Topsnelheid 232 km/u   Productieaantallen 989
Chassisnummer 9112310576   Overig Geheel als nieuw.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Niet voor niets beschikt de nieuwste Porsche 992 Targa weer over de legendarische in Edelstaal uitgevoerde 'geborstelde' Targabeugel. De stijlvolle Targa uit de jaren zestig en zeventig is het origineel waar men op teruggrijpt om commercieel succesvoller te zijn dan met voorgaande Targa series het geval was. Nu is een '72 911 technisch gezien lichtjaren weg bij een moderne 992, parkeer ze achter elkaar eens op de boulevard en kijk vanaf een terras welke uitvoering meer kijkers trekt. U heeft het antwoord al. De onmiskenbare charme van de oer-911-targa heeft een dermate herkenbaar en karaktervol silhouet wat het tot een stijlicoon bracht. Bovendien is het ook nog eens praktisch. Open rijden zonder de lastige wind in de nek van een volle cabriolet, veilig bij calamiteiten. Het 72'er model werd nog uitgevoerd met het separate olievulklepje rechts wat vanwege de verwarring met het benzine-vulklepje slechts één modeljaar werd toegepast. Er sneuvelde een aanzienlijk aantal motoren door. Dit type 911 werd dientengevolge getypeerd als het 'ölklappe' model. Een van de meest zeldzame en gezochte modellen uit de serie is de 2.4S. In deze Targa versie verlieten slechts 989 exemplaren de fabriek, we kunnen slechts gissen naar hoeveel gezonde S'en er nu nog zijn. Op de even zeldzame RS na is de 2.4S de snelste uit de serie. Dit mede dankzij het lage wagengewicht van 1050kg met een motor achterin die maar liefst 190pk op de achterwielen brengt. Inmiddels had de 911 ook een versnellingsbak gekregen (type 915) met het voor een ieder bekendere H schakelpatroon. De 2.4S is mede daardoor een eenvoudig te rijden, lichtvoetige en snelle auto. Dankzij de typische 'S' voorspoiler en sterkere stabilisators ook op hoge snelheid een stabiele klassieke 911. Ook dit fraaie exemplaar blinkt uit in souplesse en voelt, mits men het hogere toerenbereik durft te gebruiken waar het voor is, zeer snel aan. De prestaties van de 2.4S wijken nauwelijks af van de aanzienlijk kostbaardere RS. Het hier aangeboden exemplaar werd over een periode van twee jaar compleet gerestaureerd, of beter gezegd er werd een zo goed als nieuwe auto gebouwd. De zuivere carrosserie vormde de basis voor deze grondige cosmetische en technische restauratie. Alle belangrijke onderdelen van deze 2.4S voldoen aan de in deze prijsklasse belangrijke 'matching numbers' voorwaarden. Ook de kleurstelling is origineel. Zeer bijzonder zijn de originele Recaro sportstoelen die een zeldzaam voorkomende optie zijn en het rijplezier aanzienlijk vergroten. Eveneens een bijzondere vermelding verdient het optionele en zeldzame harde Targadak, het maakt de auto gesloten stiller en stijver. Een correcte 911 2.4S Targa is zeldzaam en zeer lastig te vinden. Ik heb haar op waarde weten te schatten op basis van de vele exemplaren die mijn geld níet verdiende, hier de uitzondering op de regel. Vanaf een nieuw gelakte carrosserie werd deze Targa nieuw opgebouwd. Bekleding, onderstel, ophanging, motor, versnellingsbak, etc. alles werd nieuw of gereviseerd ingebouwd. Geen detail is overgeslagen en zoals de kilometerteller al aangeeft koopt u een min of meer 'nieuwe' 911 2.4S Targa. Rustig inrijden, dat is wel jammer..