Porsche 911 2.4T CIS Targa '73 Matching Numbers €99.911,-

Te koop: Porsche 911 2.4T CIS Targa '73 Matching Numbers €99.911,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Porsche 911 2.4T CIS Targa '73 Matching Numbers €99.911,-

Deze auto doorsturen

Betreft Porsche 911 2.4T CIS Targa '73 Matching Numbers €99.911,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 75.101   Vermogen 140 pk
Bouwjaar 1973   Cilinderinhoud 2341 cc
Kleur exterieur Zilvergrijs metallic   Motor configuratie 6 cylinder boxer met injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer 6134735
Bekleding Skai/stof   Velgen 15 inch Fuchs
0 - 100 km/u 7,9 sec   Banden Continental
Topsnelheid 210 km/u   Productieaantallen 1302
Chassisnummer 9113111722   Overig Geheel origineel plaatwerk, niets aan gelast.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Niet voor niets beschikt de nieuwste Porsche 991 Targa weer over de legendarische in Edelstaal uitgevoerde 'geborstelde' Targabeugel. De stijlvolle Targa uit de jaren zestig en zeventig is het origineel waar men op teruggrijpt om commercieel succesvoller te zijn dan met de laatste Targa series het geval was. Nu is een '73 911 technisch gezien lichtjaren weg bij een moderne 991, parkeer ze achter elkaar eens op de boulevard en kijk vanaf een terras eens welke uitvoering meer kijkers trekt. De onmiskenbare charme van de oer-911-targa heeft een dermate herkenbaar en karaktervol silhouet dat het een stijlicoon geworden is. Bovendien ook nog eens zeer praktisch. Open rijden zonder de lastige wind in de nek van een volle cabriolet, veilig bij calamiteiten. Kortom een klassieke 911 met nét even meer fun-factor dan de gesloten versie. Dit bovengemiddeld fraaie, en op basis van een keiharde originele carrosserie, geheel gerestaureerde exemplaar zal de oplettende liefhebber in meerdere opzichten hoogst interesseren. Namelijk, slechts zelden treft u een 45 jaar oude Porsche in deze conditie. Om de auto op dit niveau te krijgen werd ze dan ook geheel nieuw opgebouwd en ging ieder detail door de handen van vakmensen. Op niets werd bezuinigd. Voor wie zorgeloos wil investeren én rijden in een 911 Targa die helemaal áf is staat bij mij dit fraaie exemplaar. Overigens zijn de kleur en motor/bak van deze auto 'matching' dus origineel. Als laatste motorvariant in de populaire 911 klassiekerserie, voordat de impactbumper zijn intrede deed, voorzag Porsche de 2.4T van een Bosch KJetronic injectiesysteem. Het betrouwbare systeem voorzag de T van meer motorvermogen en verbeterde het motormanagement waardoor de motor van stationair tot topsnelheid perfect rondloopt en oppakt. De 2.4T's met deze motor hebben maar liefst 140pk en presteren voelbaar beter en constanter dan de auto's met carburatie. Vanwege emissie eisen werd het injectiesysteem in 1973 al op de Amerikaanse versies toegepast terwijl het pas in 1974 in Europa kwam. Daarom is een 2.4T met deze motor altijd afkomstig uit Amerika, relatief zeldzaam en gezocht. Bovendien zit er zelden een 'leeggetrapte' motor in, immers de handhaving van de maximum snelheid is vooral in de USA een serieus iets. Mede daardoor beschikt deze 911 nog over de oorspronkelijke 2.4T CIS (Continious Injection System) motor.

Uitrusting

In 1973 was er nog geen uitgebreide optielijst. Deze 911T Targa beschikt over fraai getint glas, hoofdsteunen, een tijdcorrecte Grundig radio en originele Fuchs velgen. Het is bovendien een auto met het zgn. S-pakket, duidelijk te zien aan de verchroomde dorpelbeplating. Ook kreeg men in dit pakket een oliedruk- en olietemperatuurmeter in het dashboard en een met leer bekleed stuur als extra.

Exterieur

Voorwaarde bij een gezonde investering in een klassieke Porsche is de roestvrije conditie van de carrosserie en bodem. De totaal restauratie van deze Targa werd uitgevoerd op basis van een gezonde carrosserie waardoor de auto nu uiteraard honderd procent roestvrij en hard is. Strak en eerlijk plaatwerk met correcte passingen. Perfect gespoten zonder ook maar één stofje. Alle rubbers werden vervangen. Het chroomwerk is rondom vernieuwd. De auto over getint glas zonder beschadigingen met een groene baan in de voorruit. Het Targadak is voorzien van nieuwe rubbers waardoor het perfect aansluitend in de carrosserie ligt.

Interieur

Het gehele interieur is in uitermate goede conditie. Alles origineel en waar nodig vernieuwd. De stoelen bieden de juiste steun en zijn vrij van beschadigingen. Voorzien van originele hoofdsteunen. Het dashboard is niet gescheurd en ook aan de voorzijde mooi bekleed met origineel materiaal. Er is een originele Grundig radio aanwezig. Op de vloer nieuwe bekleding met daarop zwarte velours matten. Ook de bekleding op de dorpels is vernieuwd. Het met leer beklede stuur is mooi en origineel. Alle instrumentarium, schakelaars en hendels functioneren naar behoren zijn onbeschadigd. Veiligheidsgordels aanwezig.

Interieur Porsche 911 2.4T CIS Targa '73 Matching Numbers €99.911,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

De motorruimte van deze 911 T Targa is een extra vermelding waard. Werkelijk in nieuwstaat, zo draait de originele injectiemotor ook rond. Uiteraard met een perfecte oliedruk en volledig droog aan de onderzijde. Geen detail werd over het hoofd gezien. Het geheel is klaar voor vele kilometers onbezorgd rijplezier. Ook de kofferruimte voor biedt een 'nieuwe' aanblik. Bekleding vernieuwd en het gereedschap, origineel reservewiel en krik hier aanwezig. De 15 Fuchs velgen zijn nieuw gepolijst en voorzien van eveneens nieuwe Continental banden.

Motor Porsche 911 2.4T CIS Targa '73 Matching Numbers €99.911,-

Service geschiedenis

Geproduceerd in 1972 voor modeljaar 1972 waarin slechts 1302 exemplaren werden gebouwd. Dit origineel Californisch geleverde exemplaar kwam begin jaren tachtig al naar Nederland. De afgelopen twee jaar werkte een Porsche specialist als hobbyproject wekelijks aan dit project teneinde een 'nieuw' ogende en rijdende 911 T Targa aan te kunnen bieden. Het resultaat is oogstrelend en merkbaar van hoog niveau. Op niets werd bespaard. Een project wat een particulier die een dergelijke auto zou laten bouwen aanzienlijk meer zou kosten. De restaurateur van deze auto bouwt liever, de verkoop zelf ter hand nemen vindt hij emotioneel gezien wat lastig dus hier mijn functie. Mooier kan ik een dergelijke auto niet vaak aanbieden.