Porsche 914/6 matching numbers, gereviseerde motor '70 €69.914,-

Te koop: Porsche 914/6 matching numbers, gereviseerde motor '70 €69.914,-
Proefrit aan huis is mogelijk!

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Porsche 914/6 matching numbers, gereviseerde motor '70 €69.914,-

Deze auto doorsturen

Betreft Porsche 914/6 matching numbers, gereviseerde motor '70 €69.914,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 57.911   Vermogen 110 pk
Bouwjaar 1970   Cilinderinhoud 1991 cc
Kleur exterieur Schiefergrau Metallic   Motor configuratie 6 cilinder boxer met carburatie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer 64505742
Bekleding Skai   Velgen 15 inch Fuchs
0 - 100 km/u 8,7 sec   Banden Vredestein Sprint Classic, nieuw.
Topsnelheid 207 km/u   Productieaantallen 3351
Chassisnummer 9140432625   Overig Gereviseerde techniek.
Export/import service

Model historie en beschrijving

De familieband die Volkswagen en Porsche al sinds het ontstaan van de eerste modellen hebben is iedere autoliefhebber wel bekend. De reden van bestaan van de inmiddels iconische 914 is een minder bekende geschiedenis. Een verhaal wat bol staat van gezamenlijke belangen die Karmann, Volkswagen én Porsche moesten dienen. Immers Karmann zocht naar een opvolger van de Karmann Ghia, Volkswagen zocht modellenuitbreiding naast de Kever en Porsche had een model nodig wat prijstechnisch ruim onder de 911 gepositioneerd kon worden. Niemand kan meerdere meesters dienen, dus ook de 914 niet. Verwarrende marketing, was het nu een Porsche of een Volkswagen, en het ontwerp dat niet mocht lijken op een al bestaande Porsche of Volkswagen deden de positionering van de 914 geen goed. De drie partijen overeenkomst, die niet eens op papier stond, monde na het plotseling overlijden van één van de grondleggers van het concept uit in geruzie. Er werd o.a. gestreden over de rechten van het ontwerp en wie nu precies welke kosten voor zijn rekening moest nemen. Resultaat was dat er een zelfstandig bedrijf op werd gericht waarin zowel Porsche als Volkswagen voor vijftig procent deelnamen. Vandaar de naam Volkswagen-Porsche. Uiteindelijk gevolg van al het gesteggel was dat de 914 niet echt meer een instap-Porsche bleek en Volkswagen een voor haar doen veel te kostbaar model in het programma voerde. Teleurstellende zakelijk succes was het resultaat. Terwijl de 914 in 1970 in Amerika zelfs de status van 'Importauto van het jaar' bereikte. De bagageruimte voor én achter alsmede de fenomenale wegligging waren de belangrijkste redenen voor de jury. Had men destijds geweten van welke kwaliteit het plaatwerk van Karmann was dan had men de prijs waarschijnlijk niet toegekend. Helaas bleek dat pas jaren later. Roestvrije exemplaren zijn dan ook lastig te vinden. Een 914 is conceptueel een aantrekkelijkere auto dan een 911. Een middenmotor in plaats van een motor achter de achteras, twee bagageruimtes en veel binnenruimte zijn de belangrijkste voordelen. Het hier aangeboden exemplaar is een zeldzame 914 met 6 cylinder boxer motor zoals ook de 911 die in die tijd meekreeg. Een 914/6 is zelfs sneller dan een 911 2.2T uit die tijd. Slechts 3% van de totale 914 productie kreeg een 6 cylinder boxer motor mee, in totaal werden er 3351 exemplaren gebouwd. De 914/6 werd als échte Porsche, dus zonder het Volkswagen logo, in de markt gezet en alleen verkocht door officiële Porsche dealers. Met name de daar gevraagde forse nieuwprijs drukte de verkoop en deed Porsche besluiten de 914/6 al na twee jaar uit productie te nemen. De kwaliteit van het Karmann plaatwerk maakt dat wereldwijd naar men vermoedt slechts de helft van de oorspronkelijke productie nog bestaat. Er zijn naar schatting zelfs nog maar 300 tot 600 exemplaren 914/6 met de originele 'matching' motor, dus niet een uit een 911. Een gezond exemplaar met originele 'matching' motor is dan ook een unicum in mijn aanbod. Ongerestaureerd én met een bijzonder verleden, dankzij het complete en dikke bij de auto aanwezige dossier geheel navolgbaar. In 1970 werd deze 914 nieuw geleverd aan Mr. Andresen in het Californische Acardia, een voorstad van Los Angeles. In februari 1983 koopt Lowell Harris van de eerste eigenaar de Porsche voor zijn vrouw (koopcontract aanwezig) genaamd Inga Swenson, een Amerikaanse actrice genomineerd voor de Golden Globes in 1986 en bekend van de serie 'North and South'. Inga Swenson laat de auto in haar favoriete kleur Schiefergrau spuiten en houdt de auto tot 2018 in haar bezit. Een Nederlandse Porsche enthousiast weet de auto aan te kopen en nog dat zelfde jaar hier naartoe te halen. Hij kiest ervoor de auto in de door Inga Swenson gekozen kleur te laten, inclusief gebruikssporen. De carrosserie is zo mooi 'Californisch hard en origineel' dat het plaatwerk verder geen aandacht behoeft, tegelijkertijd beseft hij zich ook dat een nieuwe laklaag te zeer detoneert met het originele chroom en de zwarte trim. Belangrijker vind hij de techniek, rijden met deze perfect gebalanceerde 914/6 is een feest en daar moet wat hem betreft alle aandacht naar uitgaan. In Californië was de laatste jaren van gebruik minder aan onderhoud gedaan. In Nederland werd de motor volledig gereviseerd en de overige techniek gecontroleerd en waar nodig aangepakt. De auto rijdt dientengevolge als nieuw. Overigens werd getuige alle vanaf 1970 aanwezige facturen de auto tot in 2015 door een Californische Porsche specialist uitstekend onderhouden. Bij de auto zijn aanwezig een origineel geboortecertificaat, de originele handleiding, koopcontracten, taxatierapport, het originele stuur (werden vaak gestolen of gewisseld omdat de diameter gelijk is aan die van een 911 2.7RS), originele radio, gereedschapen Fuchs reservewiel. De (bescheiden) gebruikssporen krijgt u er eveneens bij.... Wie een zeer goed rijdende, matching numbers 914/6 zoekt met een originele ongerestaureerde en roestvrije carrosserie een zeer aantrekkelijke gelegenheid.