Saab 900 Cabriolet Aero Full Turbo '90 eerste lak, geheel origineel 113.000km €21.900,-

Te koop: Saab 900 Cabriolet Aero Full Turbo '90 eerste lak, geheel origineel 113.000km €21.900,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Saab 900 Cabriolet Aero Full Turbo '90 eerste lak, geheel origineel 113.000km €21.900,-

Deze auto doorsturen

Betreft Saab 900 Cabriolet Aero Full Turbo '90 eerste lak, geheel origineel 113.000km €21.900,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 113.790   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1990   Cilinderinhoud 1998 cc
Kleur exterieur Talladega Red   Motor configuratie 4 cylinder lijn met inj. en turbo intercooler
Kleur interieur Antraciet   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch lichtmetaal
0 - 100 km/u 9,6 sec   Banden Yokohama
Topsnelheid 205 km/u   Productieaantallen 38888
Chassisnummer YS3AD75L4L7023208   Overig Eerste lak!
Export/import service

Model historie en beschrijving

Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar succesvolle 900 kon aanbieden. In Zweden had men dat niet echt tot prioriteit bestempeld. Begrijpelijk.
En zo geschiede. Er werden gesloten 900 versie's naar Valmet (bekende producent in de industrie die bijv. voor Porsche de Boxster bouwde) in Finland verscheept alwaar men er een cabriolet van maakte. Uiteraard voorzien van de noodzakelijke verstevigingen en andere deuren om de forse dorpels te omsluiten. Dit productieproces maakte dat het kostbaar om een 900 cabriolet te bouwen. Mede als gevolg hiervan en de hoge belastingen was de catalogusprijs van een 900 cabriolet in Nederland destijds al rond de fl.100.000,- Bijna tweemaal de prijs van een gesloten 900. Daar kon je in die tijd ook een appartement van kopen dus de auto is in Nederland een zeldzame verschijning geweest. Het model is door de jaren heen steeds meer waardering gaan oogsten, en omdat er weinig alternatieven zijn tegenwoordig een gezochte auto. Immers welke cabriolet biedt naast het plezier ervan ook zoveel praktische ruimte en veiligheid? Inmiddels zijn ze altijd 25 jaar oud dus wordt het steeds lastiger een mooi en weinig gebruikt exemplaar te vinden. Het is meestal te kostbaar om ze echt goed te restaureren dus zoek ik naar mooie en goed verzorgde, bij voorkeur originele, exemplaren. Waarvan hier een voorbeeld. Deze 900 is bijna exact zoals ze in 1990 de fabriek verliet, eerste lak, origineel cabrioletdak, originele bekleding en compleet met afdekkappen in de interieurkleur. In deze unieke 'nieuw'-staat nauwelijks nog te vinden.

Uitrusting

Dit exemplaar is o.a. voorzien van airconditioning, centrale deurvergrendeling, vier electrische ramen, electrisch te bedienen cabriodak, met antraciet leer beklede stoelen, originele Saab lichtmetalen Aero velgen, een radio/cd speler verborgen achter een elektrisch bedienbaar klepje en electrisch verstelbare spiegels.

Exterieur

Deze 900 mag als wel zeer bijzonder worden betiteld, er is namelijk nooit aan gespoten en de carrosserie is geheel roestvrij. Er zijn nauwelijks gebruikssporen en zelfs de bumpers zijn onbeschadigd. Alle kunststof delen sluiten perfect aan op de carrosserie. Er is ook geen steenslag. Het elektrisch bedienbare cabriodak is nog het originele dak zonder slijtplekken. Uniek!

Interieur

Het interieur van deze 900 Cabriolet verdient een bijzondere vermelding. Geheel in originele en onbeschadigde staat. Prachtige oorspronkelijke vorm nog in de stoelen, geheel zonder instap- of slijtsporen. Het interieur is geheel conform de lage kilometerstand van deze 900. Ook de wat hogere dorpels die een cabriolet heeft zijn onbeschadigd alsmede de vloerbekleding. Dit is een ware tijdmachine.
Het stuur is een optioneel drie-spaaks type waar ook een ander type naar wens leverbaar is.

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

Schitterende motorruimte, alles schoon en nog overal voorzien van de fabrieksstickers. Geen roest in de motorruimte. Duidelijk zichtbaar goed voor gezorgd. De airco is reeds omgebouwd naar de moderne R134 gasvulling. De kofferruimte heeft de originele bekleding nog. Niet zichtbaar gebruikt. Hier de thuiskomer, boordgereedschap en krik. De 15 inch lichtmetalen velgen zijn vrij van parkeerschade. Zeer mooi. Goede banden op deze velgen.

Service geschiedenis

Na meer dan 950 Saab 900 Cabriolet's verkocht te hebben kan ik u melden dat ze in deze staat nog maar mondjesmaat te vinden zijn. Bovendien is deze 900 rood van kleur, na dertig jaar kan die er alleen nog zo uitzien wanneer de auto garagegestald is geweest en zeer beperkt gebruikt is. Waarvan hier akte. Het is de meest gewilde zgn. full-pressure-turbo variant die vooral op de snelweg minder motorgeluid produceert dan de low-pressure-turbo dankzij meer vermogen en een andere versnellingsbakoverbrenging. Meer vermogen betekend ook minder toeren. Deze zeer fraaie, originele en echt goed rijdende 900 Classic Cabriolet wordt door ons rijklaar afgeleverd inclusief nieuwe APK, onderhoudsbeurt en garantie. Extra's zijn de afdekkappen voor het geopende cabriodak en een fraai bagagerek.