Saab 900 Cabriolet Full Turbo '87 106.000km €19.900,-

Te koop: Saab 900 Cabriolet Full Turbo '87 106.000km €19.900,-

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Saab 900 Cabriolet Full Turbo '87 106.000km €19.900,-

Deze auto doorsturen

Betreft Saab 900 Cabriolet Full Turbo '87 106.000km €19.900,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 106.528   Vermogen 170 pk
Bouwjaar 1987   Cilinderinhoud 1998 cc
Kleur exterieur Wit   Motor configuratie 4 cylinder lijn met inj. en turbo intercooler
Kleur interieur Antraciet   Motor nummer Matching
Bekleding Leer   Velgen 15 inch Saab lichtmetaal
0 - 100 km/u 9,6 sec   Banden Continental
Topsnelheid 205 km/u   Productieaantallen 38888
Chassisnummer YS3AD75LXJ7001890   Overig Unieke originele conditie.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar succesvolle 900 kon aanbieden. In Zweden had men dat niet echt tot prioriteit bestempeld. Begrijpelijk.
En zo geschiede. Er werden gesloten 900 versie's naar Valmet (bekende producent in de industrie die bijv. voor Porsche de Boxster bouwde) in Finland verscheept alwaar men er een cabriolet van maakte. Uiteraard voorzien van de noodzakelijke verstevigingen en andere deuren om de forse dorpels te omsluiten. Dit productieproces maakte dat het kostbaar om een 900 cabriolet te bouwen. Mede als gevolg hiervan en de hoge belastingen was de catalogusprijs van een 900 cabriolet in Nederland destijds al rond de fl.100.000,- Bijna tweemaal de prijs van een gesloten 900. Daar kon je in die tijd ook een appartement van kopen dus de auto is in Nederland een zeldzame verschijning geweest. Het model is door de jaren heen steeds meer waardering gaan oogsten, en omdat er weinig alternatieven zijn tegenwoordig een gezochte auto. Immers welke cabriolet biedt naast het plezier ervan ook zoveel praktische ruimte en veiligheid? Inmiddels zijn ze altijd 20 jaar oud dus wordt het steeds lastiger een mooi en weinig gebruikt exemplaar te vinden. Ze zijn ook weer niet voldoende waard geweest om ze echt goed te restaureren dus zoek ik naar mooie en goed verzorgde exemplaren. Waarvan hier een voorbeeld.

Uitrusting

Deze 900 Classic heeft airco, cruise control, vier elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, dik antraciet buffelleer, een electrisch bedienbaar cabriodak, lichtmetalen velgen, een tijdcorrecte Blaupunkt radio, etc.

Exterieur

Een klassieke Saab 900 kan, wanneer de auto veel buiten heeft gestaan in Nederland, roest hebben. Dit exemplaar is geheel roestvrij en origineel. Mooi strakke en schadevrije carrosserie. Geen gebruikssporen zichtbaar. Mooie volle glans in de lak. Bumpers mooi zwart zonder parkeerbeschadigingen. De gehele buitenzijde van deze 900 heeft een prachtige en zeer originele uitstraling.

Interieur

Mooi originele leer op de stoelen, dus nooit vervangen, niet kapot of doorgezeten. Vloerbedekking onbeschadigd en fris. Saab matten op de op de vloer. Alle schakelaars en hendels netjes en nog mooi afleesbaar. Deurpanelen nooit los geweest en onbeschadigd. Niet in gerookt.

Interieur Saab 900 Cabriolet Full Turbo '87 106.000km €19.900,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

In de duidelijk zeer verzorgde motorruimte treft u de full-pressure Turbo motor met intercooler die mooi rustig draait en uiteraard geen vermoeide indruk maakt. De Saab 900 met full-pressure Turbo motor is ook een ideale (reis) auto voor de langere afstanden, het motorvermogen maakt dat de auto op autobaan snelheid een bescheiden toerental draait. Alle fabrieksplaatjes keurig origineel aanwezig. De kofferruimte is onbeschadigd en schoon. Hier treft u de thuiskomer, boordgereedschap, en krik. De 15 inch lichtmetalen Saab velgen zijn vrij van parkeerschade en voorzien van goede Continental banden.

Motor Saab 900 Cabriolet Full Turbo '87 106.000km €19.900,-

Service geschiedenis

Een zeldzaamheid, deze 900 Cabriolet. Het is een zgn. volle-turbo auto, voorzien van katalysator en ook nog eens nieuw geleverd in 1987. De auto komt dus in aanmerking voor het overgangstarief van de wegenbelasting a €10,- per maand (in Dec., Jan., en Febr. mag de auto dan niet gebruikt worden).
De auto heeft totaal geen roest, een prachtig origineel interieur en zelfs het originele cabriodak. Afkomstig van de tweede eigenaar uit een collectie iconische auto's. Wordt goed rijdend voorzien van nieuwe APK, garantie en onderhoudsbeurt afgeleverd.