Kilometerstand | 100.320 | Vermogen | 150 pk | |
Bouwjaar | 1992 | Cilinderinhoud | 1998 cc | |
Kleur exterieur | Cherry Red | Motor configuratie | 4 cilinder lijn met injectie en turbo | |
Kleur interieur | Antraciet | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Leer | Velgen | 14 inch Saab lichtmetaal | |
0 - 100 km/u | 6,6 sec | Banden | Michelin | |
Topsnelheid | 205 km/u | Productieaantallen | 76000 | |
Chassisnummer | YS3AD75SXN7010747 | Overig | Topconditie, eerste lak. |
Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar succesvolle 900 kon aanbieden. In Zweden had men dat niet echt tot prioriteit bestempeld. Begrijpelijk.
En zo geschiede. Er werden gesloten 900 versie's naar Valmet (bekende producent in de industrie die bijv. voor Porsche de Boxster bouwde) in Finland verscheept alwaar men er een cabriolet van maakte. Uiteraard voorzien van de noodzakelijke verstevigingen en andere deuren om de forse dorpels te omsluiten. Dit productieproces maakte dat het kostbaar om een 900 cabriolet te bouwen. Mede als gevolg hiervan en de hoge belastingen was de catalogusprijs van een 900 cabriolet in Nederland destijds al rond de fl.100.000,- Bijna tweemaal de prijs van een gesloten 900. Daar kon je in die tijd ook een appartement van kopen dus de auto is in Nederland een zeldzame verschijning geweest. Het model is door de jaren heen steeds meer waardering gaan oogsten, en omdat er weinig alternatieven zijn tegenwoordig een gezochte auto. Immers welke cabriolet biedt naast het plezier ervan ook zoveel praktische ruimte en veiligheid? Inmiddels zijn ze altijd 25 jaar oud dus wordt het steeds lastiger een mooi en weinig gebruikt exemplaar te vinden. Verheugd was ik dan ook toen recent bij toeval een volledig origineel exemplaar trof in een werkelijk unieke en volledig originele staat. De carrosserie heeft zelfs nog de eerste lak, inclusief hoge glans. Dankzij stalling in een droge verwarmde garage is de carrosserie ook nog roestvrij, de lak niet dof, de rubbers mooi diep zwart en het cabriodak als nieuw. Ik zie nog hoogst zelden klassieke 900's met een echt lage kilometerstand, en al helemaal niet in deze conditie. Gezien de algehele conditie 'een museumstuk', hoewel lekker de zon in natuurlijk meer de bedoeling is. Wordt afgeleverd inclusief nieuwe APK, garantie en onderhoudsbeurt.
Deze 900 Classic heeft airco, vier elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, antraciet leer, een elektrisch bedienbaar cabriodak inclusief verwarmbare achterruit, stuurbekrachtiging, stoelverwarming, radio/cd speler met afneembaar front, etc.